Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 1.700,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      Geaccrediteerd door de VGCt

      Duur

      50 uur, verdeeld over 8 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Vorm

      Klassikaal

      Toetsing

      Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek


      Uitgangspunt, doel en methode

      Het doel van de opleiding is om therapeuten te voorzien van theoretische kennis en vaardigheden binnen het gebied van deze 3 therapievormen.  Er zal aandacht gegeven worden aan de wetenschappelijke onderbouwing, de theoretische achtergrond, nieuwste ontwikkelingen, de bruikbaarheid binnen de klinische praktijk en de plaats binnen de cognitieve gedragstherapie; Er zal voortgebouwd en ook steeds teruggevallen worden op de  uitgangspunten van de CGT.

      De deelnemers leren de componenten van deze technieken te integreren en op maat van de cliënt toepassen. Door meer ‘belichaming’ van deze technieken zullen zij beter in staat zijn de therapeutische relatie te gebruiken om het therapieproces op gang te brengen, te bevorderen en te bekrachtigen. Deelnemers weten de nieuw geleerde technieken te plaatsen binnen de traditie van de CGT, met oog voor de overlap en het eigene.

      Binnen de opleiding is zelf de oefeningen doen, naast het leren geven ervan essentieel voor een goed begrip van het inhoud. De deelnemer oefent tussen de opleidingsdagen door dan ook met de oefeningen zoals deze worden aangeleerd tijdens de lesdagen.


      Onderwerpen en methode

      In de acht lesdagen wordt de theoretische achtergrond van de MBCT, ACT en IBSR  geïntegreerd met therapeut-cliënt oefeningen en eigen ervaring.

      Belangrijke onderwerpen zijn:

      • Theoretische achtergrond van MBCT, ACT, IBSR in de relatie met cognitieve gedragstherapie
      • Wetenschappelijke onderbouwing van deze methodieken
      • Mindfulness, ACT en IBSR  beoefenen (praktijk en theorie)
      • Oefeningen  aanbieden als therapeut
      • Mindfulness houding  in de therapeutische relatie

      De opleiding bevat de volgende elementen:

      • Theoretische uitleg van MBCT, ACT en IBSR  (o.a. d.m.v. presentatie en  videofragmenten)
      • Literatuurstudie en -besprekingen
      • Deelnemers laten oefenen in het begeleiden van oefeningen en mindful inquiry
      • Deelnemers zelf laten ondergaan van oefeningen (inclusief oefeningen thuis)
      • Toetsing en evaluatie

      Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren zijn:

      • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      • Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      • Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      • Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).

      Leerdoelen

      Aan het eind van deze vervolgopleiding:

      1. beheerst de deelnemer het evidence-based MBCT-programma voor depressie zoals beschreven door Williams Teasdale en Segal  en kan dit uitvoeren;
      2. heeft de deelnemer kennis van de 6 ACT zuilen en kan deze flexibel integreren in de CGT behandeling;
      3. kan de deelnemer de vier vragen en de omkeringen (IBSR) toepassen binnen de CGT en indien nodig gebruiken in plaats van of als aanvulling in de cognitieve therapie.

      Na afloop van de opleiding:

      1. heeft de deelnemer inzicht en basisvaardigheden op het gebied van de MBCT, ACT en IBSR;
      2. kan de deelnemer deze methodieken toepassen in de eigen praktijk in groepsvorm en individueel;
      3. kan de deelnemer uitleggen wat MBCT, ACT, IBSR inhoudt;
      4. kan de deelnemer mindful inquiry toepassen;
      5. kan de deelnemer het protocol van MBCT volgen en de verschillende onderdelen uitvoeren, de diverse ACT technieken toepassen, stresserende concepten uitdagen met de 4 vragen en omkering, compassie moeiteloos integreren binnen welke behandeling dan ook;
      6. kan de deelnemer uitleggen wat er op neurobiologisch, psychologisch en gedragsmatig niveau verandert door systematische toepassing van de derde generatie oefeningen;
      7. kan de deelnemer de leergeschiedenis van de cliënt betrekken in de uitvoering van de vier vormen van therapie;
      8. weet de deelnemer wat de wetenschappelijke stand van zaken is rondom de behandelde methodieken;
      9. kan de deelnemer op grond van diagnostiek en indicatiestelling bepalen of meditatie en acceptatie gebaseerde werkvormen wel of niet toegepast worden;
      10. kan de deelnemer een mindfulness houding toepassen binnen de werkrelatie.

      Doelgroep

      • Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten en artsen.

      Uren

      • Contacturen: 50
      • Werkuren: 175 (inclusief 18 oefenuren)

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Mindfulness en cognitieve therapie bij depressie.

      Zindel V. Segal, Mark Williams, John Teasdale (2013).

      Nieuwezijds BV. ISBN: (978)9057123894.

      Inquiry-Based Stress Reduction in de praktijk. The Work van Byron Katie in psychotherapie.

      MarieOdiel van Rhijn & Esther Leuning (2016)

      Hogrefe Uitgevers BV ISBN 9789492297006

      ACT in de praktijk.

      Russ Harris (2020)

      Hogreve Uitgevers [ISBN 9789492297327]

      Bestel je studieboeken bij boekhandel Donner via: kunstenwetenschap@donner.nl o.v.v. FORTA en krijg 5% korting!

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      G.E. Heemstra-Hegener -

      M. Overschot -

      T.W.F. Stapel -

      A. Hoogstad -