Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 495,00

      Kosten

      Accreditatie

      Wordt aangevraagd bij de LV-POH-GGZ

      Duur

      9 contacturen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Lesvorm

      Klassikaal

      Toetsing


      Inhoud

      Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) zijn een veel voorkomend probleem in de gezondheidszorg. Denk hierbij aan pijnklachten, maar ook lichamelijke functiestoornissen zoals evenwichtsstoornis, energiegebrek, krachtverlies of wazig zien, of afwijkende waarneming zoals oorsuizen, piepen, tintelingen of een doof gevoel. Vaak ontstaan er dan ook klachten van: spanning, concentratie- en geheugenverlies, slaapproblemen, angst of depressie.

      Bevlogen trainer en psycholoog Ciska Kevenaar van Forta Groep bespreekt in deze cursus de theorie en praktijk van SOLK en de behandeling ervan in de huisartsenpraktijk. Er wordt veel geoefend met de casuïstiek uit de praktijk en je gaat tussen de contactmomenten ook zelf aan de slag. De cursus is er op gericht de kennis te vergroten en de POH-GGZ handvatten te bieden voor interventies bij klachten die passen bij de somatisch-symptoomstoornis of verwante stoornissen.

      Opzet

      • Dag 1: Introductie – Wat is SOLK?
      • Dag 2: Oplossingsgericht omgaan met weerstand
      • Dag 3: Interventies

       

      Onderwerpen

      Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:
      1. Inleiding
      Tijdslijn in de theorie rondom het medisch model, oorzaak- en gevolgdenken, valkuilen voor zorgprofessionals.
      2. Behandelmethodieken
      Gevolgen model, KOP-model, Oplossingsgericht communiceren
      3. Interventies
      Vanuit het gevolgenmodel, KOP-model, en ook vanuit de Acceptance & Commitment Therapy (ACT)

       

      Doel

      Na afloop van de opleiding:
      1. heeft de deelnemer kennis over de problematiek rondom SOLK;
      2. heeft de deelnemer kennis over de kenmerken van de verschillende diagnosen in de hoofdcategorie somatisch-symptoomstoornis en verwante stoornissen;
      3. heeft de deelnemer kennis over verschillende samenwerkingsmodellen toepassen;
      4. kan de deelnemer de klachten analyseren en interventiestrategieën ontwerpen;
      5. kan de deelnemer op grond van analyse m.b.t. gevolgenmodel, KOP-model, en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt;
      6. kan de deelnemer adviseren over een vervolgtraject passend bij de hulpvraag van de cliënt;
      7. kan de deelnemer op grond van analyse en shared-decision making een kortdurend begeleidingstraject opstellen, uitvoeren, evalueren en afsluiten.

      Methode

      Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren zijn:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Casuïstiekbespreking, praktische oefeningen en interventies.
      4. Praktijkopdrachten, aanvullende literatuur, toetsing.

       

      Doelgroep

      • POH-GGZ werkzaam in een huisartsenpraktijk

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      C. Kevenaar -