Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 895,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij het NIP/NVO en Registerplein

      Duur

      25 uur

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Vorm

      Klassikaal

      Toetsing

      Rollenspellen, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Onderwerpen

      In de opleiding zullen de volgende onderwerpen behandeld worden:

      1. Dag 1: Inleiding
        Op dag 1 staat de inleiding en verdieping in de verschillende theoretische stromingen met als basis de
        systeemtherapie centraal. Bij elke stroming wordt specifiek gekeken hoe deze kan bijdragen aan de
        begeleiding van gezinnen. Daarna zullen algemene systemische principes worden besproken die het katern
        vormen waar men mee werkt, denk hierbij aan de verschillende perspectieven, expert- vs. consulentrol, etc.
        De theorie zal met voorbeeldrollenspelen en film begeleid worden om zo educatief te ondersteunen.
      2. Dag 2: Begeleidingsproces
        Tijdens dag 2 zal het begeleidingsproces worden besproken en uitgelegd. Aan bod komen aspecten als
        invoegen, hulpvragen, doelen stellen en competenties. Een en ander wordt aangeleerd middels het katern van
        de “Yucel-methode”.
        Het gebruik van visueel materiaal zoals de poppetjes en de Yucel-methode is een belangrijke ondersteuning,
        juist voor kinderen, lager opgeleiden of andere culturen. Dit zal middels presentatie en in rollenspelen
        geoefend worden.
      3. Dag 3: Gesprekstechnische vaardigheden
        Op dag 3 worden gesprekstechnische vaardigheden geoefend voortvloeiend uit de theoretische stromingen
        door middel van presentaties en rollenspelen.
        Aan bod komen: de structuur van het gezin beïnvloeden, competenties versterken middels heretiketteren,
        circulaire vragen stellen, narratieven gebruiken en opdrachten geven.
      4. Dag 4: Vraaggericht werken
        In de afronding van de opleiding zal vervolgens uitgebreid vraaggericht gewerkt worden. Ervaringen en/of
        problemen worden gedeeld om samen te kijken hoe casuïstiek aangepakt kan worden. Belangrijke vraag
        hierbij is: “Hoe kom je uit de probleemcirkel?” Dit vraaggestuurd onderwijs is bedoeld het geleerde te oefenen
        en ook echt in de praktijk te brengen.

      Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren, zijn:

      1. Bespreken van de literatuur
      2. Interactieve bespreking van de leerstof en discussie
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (gezinnen)
      5. Videovoorbeelden, spelmateriaal

      Leerdoelen

      Na afloop van de cursus:

      1. Heeft de cursist inzicht in systemen en hoe deze te bekijken.
      2. Heeft de cursist basisvaardigheid in het gebruik van systeemtherapeutische vaardigheden.
      3. Heeft de cursist globale kennis van en inzicht in theoretische stromingen binnen de systeemtherapie.
      4. Heeft de cursist kennis van en inzicht in de verschillende te gebruiken technieken van diverse systemische stromingen.
      5. Heeft de cursist kennis van de overkoepelende technieken en methoden binnen de systeemtherapie.
      6. Heeft de cursist kennis van competentie versterkende vaardigheden.
      7. Kan de cursist de genoemde technieken hanteren.
      8. Kan de cursist invoegen in een gezinssysteem.
      9. Kan de cursist met de gezinsleden doelen opstellen.
      10. Kan de cursist zijn geleerde vaardigheden inzetten om het gezin te ondersteunen.
      11. Kan de cursist met zijn vaardigheden de competentie(s) versterken van het gezin.

      Doelgroep

      • HBO maatschappelijke dienstverlening
      • HBO orthopedagogiek
      • Orthopedagogen
      • (K&J) Psychologen

      Toelatingscriteria

      – Opleidingsniveau; Basispsychologen en orthopedagogen of vergelijkbaar HBO niveau
      – Relevante werkervaring in de jeugdzorg
      – Theoretische achtergrond van de contextuele therapie
      – Kennis van het gebruik van ‘poppetjes als taal’

      Accreditatie

      Accreditatie is aangevraagd bij het NIP/NVO.

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Handboek Systeemtherapie

      Savenije, A., Lawick, M.J. van, & Reijmers, E.T.M. (2de druk 2014)

      Uitgeverij de Tijdstroom ISBN 9789058982575

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      W. Meertens -