Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 350,00

      Inclusief digitale reader, exclusief boeken en maaltijden. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij VGCt, FGZPT, V&V RZ en LV POH GGZ

      Duur

      12 uur

      Certificaat

      Je ontvangt een certificaat als je de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

      Vorm

      Op locatie of online

      Toetsing

      Huiswerkopdrachten toepassen CGT-i


      Uitgangspunten

      Slaapproblemen komen veelvuldig voor in de normale populatie; 1/3e van de mensen rapporteert in- of doorslaapproblemen en 5% voldoet aan de DSM criteria van insomnia. Dit percentage is echter veel groter onder psychiatrische patienten; hiervan voldoet tot wel 60% aan de DSM criteria van insomnia! En dat is relevant omdat uit onderzoek blijkt dat slaapproblemen zowel een risicofactor is voor het ontstaan van psychiatrische problemen als een instand houdende factor. De aanwezigheid van slaapproblemen verminderd daarbij ook nog eens het effect van psychologische behandeling en verhoogt het risico op terugval ná behandeling.

      Waar voorheen werd gedacht dat de behandeling van een psychiatrische stoornis (zoals bijvoorbeeld angst of depressie) ook een positief effect zou hebben op de slaapproblemen, blijkt uit onderzoek dat dit helaas niet het geval is; slaapproblemen blijven bestaan wanneer ze niet gericht aangepakt worden. Andersom is het echter wel zo; het aanpakken van slaapproblemen heeft een positief effect op het verminderen van diverse psychiatrische problemen.

      Al met al kan geconcludeerd worden dat het aanpakken van slaapproblemen zeer relevant is in de psychologische praktijk en dat bij comorbiditeit eerst op slaapproblemen moet worden gericht. Gelukkig is er een succesvolle evidence-based behandelmethode in de vorm van CGT-i; cognitieve gedragstherapie voor insomnia.

      Om uw kennis te verdiepen organiseert Forta Opleidingen de cursus ‘omgaan met slaapproblemen; CGT-i in de vingers’. Hierbij wordt er vooral ingegrepen op de fase van intervenieren van het gedragstherapeutisch proces, maar er is ook aandacht voor de fase diagnostiek en probleeminventarisatie van slaapstoornissen

      Het uitgangspunt van deze cursus is het aanleren van de theoretische achtergronden en praktische vaardigheden die passen bij een CGT-i behandeling in zo’n mate dat de therapeut in staat is om na afloop van deze cursus zelfstandig cliënten met slaapproblemen te behandelen. Theorie wordt zoveel mogelijk in de praktijk gebracht door diverse werkvormen en oefeningen in te zetten. Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en toepassing van motiverende (gespreks)technieken.

      Onderwerpen die in tijdens de cursus aan bod komen zijn:

      • Inleiding in de slaap en (diagnostiek van) slaapstoornissen
      • Toepassen van CGT-i en weten wanneer door te verwijzen

      Leerdoelen

      Het algemene leerdoel van de curus is dat de deelnemer in staat is om CGT-insomnia toe te passen bij patiënten met slaapproblemen van lichte tot matig-ernstige problematiek. Er worden leerdoelen nagestreefd in het verwerven van kennis, vaardigheden en het zich eigen maken van de therapeutische attitude (houding). Hiermee sluit deze cursus goed aan op het vernieuwde leertraject van de VGCt, waarin ook de persoonlijke ontwikkeling een belangrijke rol heeft

      Na afloop van de cursus:

      1. Heeft de cursist kennis over de slaap, slaapduur en opbouw, regulatie van de slaap, functies van de slaap en leeftijdsafhankelijke veranderingen in de slaap
      2. Heeft de cursist kennis over de verschillende slaapstoornissen zoals beschreven in de DSM-5
      3. Heeft de cursist kennis over de verschillende mogelijkheden om slaapstoornissen te diagnosticeren
      4. Heeft de cursist kennis van de verschillende modules van CGT-i
      5. Kan de cursist motiveren tot slaapregistratie
      6. Is de cursist in staat de slaapregistratie na te bespreken en aan de hand hiervan passende psycho-educatie te geven
      7. Is de cursist in staat om passende stimuluscontrole in te zetten en te motiveren hiertoe
      8. Is de cursist in staat om passende slaaprestrictie in te zetten en te motiveren hiertoe
      9. Heeft de cursist kennis over de verschillende slaaphygiene maatregelen
      10. Heeft de cursist kennis over de meest voorkomende dysfunctionele cognities rondom slaap
      11. Weet de cursist hoe ontspanning en ademhalingstechnieken toe te passen bij slaapproblemen
      12. Weet de cursist hoe CGT-i stap voor stap in te zetten
      13. Weet de cursist wanneer en hoe er een eventuele doorverwijzing plaatsvindt
      14. Is de cursist in staat om dysfunfunctionele slaaphygiene op te sporen aan de hand van slaapdagboeken en de cliënt te motiveren voor een betere slaaphygiene
      15. Is de cursist in staat om dysfunctionele cognities op te sporen en met de cliënt om te zetten in meer realistische cognities
      16. Weet de cursist hoe CGT-i toe te passen (adhv slaapregistratie) en voelt hij zich voldoende bekwaam om hiermee te starten

      Doelgroep & Toelatingscriteria

      Deze cursus is bestemd voor cognitief gedragstherapeuten en cognitief gedragstherapeutisch werkers (in opleiding), (GZ/Klinisch) psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten, verpleegkundigen, POH-GGZers, psychiaters (in opleiding) en alle andere HBO of WO geschoolden die slaapproblemen aan willen kunnen pakken.

      Toelatingscriteria

      • HBO of WO als vooropleiding
      • Wij adviseren een werkplek waarin het geleerde in de praktijk kan worden gebracht

      Werkwijze

      Onderdelen die tijdens de cursus steeds terugkeren zijn:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties. De cursist leert door het bestuderen van de theoretische achtergronden, middels presentatie door de docent, interactieve bespreking van de leerstof in de bijeenkomsten en door oefening in de praktijk. Zo is de cursist in staat om het geleerde (onder supervisie) toe te passen in de behandeling van cliënten met lichte tot matig-ernstige problematiek.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie. Er wordt kennis gedeeld middels de Socratische dialoog, discussies, kennisquiz, literatuurbesprekingen en uitwisseling van ervaringen.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen. Tijdens de bijeenkomsten wordt vanuit theorie geoefend met de verschillende interventies passend bij CGT-i. Dit wordt gedaan door middel van demonstraties, plenaire casusbesprekingen, plenaire oefeningen aan de hand van casuistiek, oefenen in subgroepen aan de hand van casuistiek, inbrengen van eigen casuistiek en huiswerkopdrachten.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek. Oefening vindt zowel binnen bijeenkomsten plaats als in de eigen werksetting in cliënt contacten.

      Toetsing

      De deelnemer ontvangt na afloop van de cursus het getuigschrift wanneer voldaan is aan de volgende criteria:

      1. Voldoen aan de vooropleidingseisen.
      2. Voldaan aan aanwezigheidsplicht.
      3. Actieve en coöperatieve deelname aan de cursus.
      4. Bestudering van verplichte literatuur.
      5. Voorbereiding van eigen casuïstiek.
      6. Voldoen aan alle verplicht gestelde (schriftelijke) toetsingsonderdelen binnen de cursus.

      De eindtoets bestaat uit een verslag waarin een CGT-i behandeling beschreven wordt uit de eigen praktijk.

      Literatuur

      Je dient te beschikken over het onderstaande boek:

      Lancel, M., Veen, van, M. & Kamphuis, J. (Red.) (2020). Slaapstoornissen in de psychiatrie: diagnose en behandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

      Onderstaand artikel wordt geleverd via Forta:

      Mijnster, T., Boersma, G.J., Meijer, E. & Lancel, M. (2022). Effectivity of (personalized) cognitive behavioral therapy for insomnia in mental health populations and the elderly: an overview. Journal of Personilized Medicine, 12, 1070-1103

      Accreditatie

      PE Nummer      Beroepsvereniging      Categorie      Punten     
      539709   FGzPt
      LV POH-GGZ
      VGCt  
      Nascholing praktijkondersteuners
      Nascholingscursus – contacturen
      Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog  
      12,0
      12,0
      12,0  

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      S.E. Vink -