Nog geen locatie bekend

    Nog geen startdatum bekend

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 350,00

      Inclusief digitale reader, exclusief boeken

      Accreditatie

      De cursus is geaccrediteerd bij FGzPt, NIP 1e lijns en VGCt

      Duur

      12 uur

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezigheid en afgerond met goed resultaat toetsing

      Vorm

      Online, via Zoom

      Toetsing

      Toetsing vindt plaats tijdens de cursus, op basis van inbreng en oefensituaties


      Uitgangspunten

      Deze tweedaagse introductiecursus bestaat uit een combinatie tussen theorie en praktijk. De visie op behandeling en de 6 ACT processen van psychologische (in)flexibiliteit worden kort toegelicht en steeds gevolgd door een voorbeeld van een interventie. Na de tweedaagse introductie is de deelnemer in staat om ACT interventies in de praktijk uit te voeren, en om een ACT behandeling uit te voeren aan de hand van een protocol.


      Onderwerpen

      Onderwerpen die in de cursus aan bod komen zijn:

      • Het ACT model van psychopathologie
      • Casusconceptualisatie, functionele analyse en behandelplan binnen het ACT model
      • De hexaflex
      • Omgaan met emoties: acceptatie en bereidheid, mindful exposure, zelf-als proces.
      • Omgaan met gedachten: defusie, contact met het huidig moment en zelf-als-context
      • Gedragsverandering: waarden en toegewijde actie
      • (Experiëntiële) interventies vanuit het ACT model
      • Het therapeutisch proces en therapie-vaardigheden in ACT
      • Wetenschappelijke evidentie voor ACT
      • Toepassingen in diverse contexten, zoals complexe problematiek, in multidisciplinair verband

      Leerdoelen

      Na afloop van de cursus:

      1. begrijpt de deelnemer het eigene van ACT vergeleken met andere cognitieve, gedragstherapeutische en andere psychotherapeutische behandelmethoden;
      2. kan de deelnemer de zes processen van psychologische inflexibiliteit herkennen bij zichzelf, bij de cliënt en in de interactie met een cliënt;
      3. heeft de deelnemer tools om de zes processen van psychologische flexibiliteit tot stand te brengen bij zichzelf, bij de cliënt en in de interactie met een cliënt;
      4. begrijpt de deelnemer hoe de zes processen van psychologische flexibiliteit gezien kunnen worden als gedrag-in-context/vaardigheden;
      5. heeft de deelnemer tools om de therapeutische relatie conform de zes kernprocessen te hanteren;
      6. is de deelnemer in staat het eigene van ACT te vertalen in gedragstherapeutische analyses, een behandelplan en interventies;
      7. heeft de deelnemer kennisgenomen van het indicatiegebied van ACT;
      8. kan de deelnemer ACT plaatsen in de wetenschappelijke traditie van de gedragstherapie;
      9. weet de deelnemer de weg te vinden om zijn kennis en ervaring met betrekking tot ACT verder te verdiepen.

      Doelgroep

      • Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen.
      • Professionals die lid willen worden van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) en die de basisopleiding CGt hebben afgerond.
      • Leden van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) die deel willen nemen aan de cursus als nascholing.

      Accreditatie

      De cursus is geaccrediteerd bij de FGzPt, NIP 1e lijns en VGCt.

      Toelatingscriteria:

      • Werkzaam in de (geestelijke) gezondheidszorg.
      • Wij adviseren een werkplek te hebben waarin het geleerde in de praktijk kan worden gebracht.