Kosten € 895,00
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
Minimaal
Maximaal
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
Geaccrediteerd bij de VGCt.
Verdeeld over 4 lesdagen
Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed
Deze opleiding vindt volledig online plaats
Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek
Bij de opzet van de opleiding is ervoor gekozen veel te oefenen met eigen (disfunctionele) cognities. De achterliggende gedachte hierbij is dat dit bij zal dragen aan het leren begrijpen van de methode en daarbij het inzicht in de verschillen en overeenkomsten met andere cognitieve interventies. Daarbij is de verwachting dat het bijdraagt aan het aanleren van de passende therapeutische houding en het begeleiden van het uitdaagproces bij cliënten. Het bespreken van de theoretische achtergrond, de relevante literatuur en aanvullende technieken bij specifieke klachtgebieden of doelgroepen zal hierop aanvullend worden ingezet om het geleerde op passende wijze in te kunnen zetten binnen het cognitief gedragstherapeutisch proces. IBSR valt binnen de derde generatie gedragstherapie, een stroming binnen de gedragstherapie. De vorige generaties leggen het accent op rechtstreekse verandering van gedrag, emoties of gedachten. De derde generatie richt zich op het leren van mindfulnessvaardigheden, acceptatie en het effectiever leren omgaan met emoties en cognities zonder deze rechtstreeks te willen veranderen.
Inquiry-Based Stress Reduction (IBSR) is de klinische toepassing van ‘the work’ van Byron Katie. In deze methode worden disfunctionele cognities en onderliggende overtuigingen opgespoord en onderzocht door het stellen van 4 vragen en het ‘omkeren’ van de gedachte. IBSR is een methode die toepasbaar is bij verschillende klachten binnen de psychologische hulpverlening, zoals spanningsklachten, stemmingsklachten, angstklachten, verslaving en systeembehandelingen.
De opleiding IBSR bestaat uit 4 lesdagen. Het doel van de cursus is om de basisprincipes van IBSR te leren, ervaren en uiteindelijk toe te passen in de klinische praktijk. Tijdens de cursusdagen zal veel worden geoefend met de techniek en hoe deze techniek in de praktijk in te zetten in cognitief gedragstherapeutische behandelingen. Daarbij wordt aandacht besteed aan de plaats in het cognitief gedragstherapeutisch proces en de specifieke therapeutische interactie binnen IBSR.
Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:
Na afloop van de cursus ben je in staat om IBSR op een effectieve manier toe te passen door:
Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging | |||||
Nummer | Vereniging | Categorie | Punten | Geldig vanaf | Geldig tot |
. | |||||
450843 | VGCt | VGCT- Vervolgcursus – contacturen | 25 | 17/3/2022 | 16/3/2025 |
Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl
zie reader
Mitchell, S. & Katie, B. (2020)
Amsterdam: Meulenhoff Boekerij BV. ISBN 9789022554050
MarieOdiel van Rhijn & Esther Leuning (2016)
Hogrefe Uitgevers BV ISBN 9789492297006
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland.
Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start. Let op! deze mail kan in uw spambox terecht komen.