Kosten € 495,00
Inclusief koffie/thee en literatuur, excl. lunch
Minimaal
Maximaal
Inclusief koffie/thee en literatuur, excl. lunch
Geaccrediteerd door Registerplein, NIP/NVO (en SKJ), NBTP, LV POH GGZ, FGzPt, V&V RZ en de NVvP.
12 uur
Bij 100% aanwezigheid en actieve deelname
Klassikaal
Presenteren van een eigen uitgevoerde Netwerkintake
De Netwerkintake is een herstel ondersteunende probleemanalyse welke gebruikt wordt om de kennismaking of intake met een cliënt vorm te geven. Een methode waarin het verhaal van de cliënt centraal gezet wordt en de focus niet langer gelegd wordt op het classificerend denken. In de Netwerkintake is een gelijkwaardige werkrelatie tussen behandelaar en cliënt van groot belang waarbij de eigen regie van de cliënt zo veel mogelijk gestimuleerd wordt. Hierdoor worden cliënten en hun naasten/familie in hun kracht gezet en krijgen zij een groot aandeel in het behalen van de door de cliënt opgestelde doelen.
Tijdens de Netwerkintake en het traject daarna staat een gezamenlijk opgesteld behandelplan, met heldere door de cliënt geformuleerde doelen en gezamenlijk opgestelde acties centraal. Deze vormen de rode draad van je traject.
In deze cursus, die ontwikkeld is in samenwerking met Dokter Bosman en het UMC Utrecht, leer je de theoretische kaders kennen van de Netwerkintake en leer je de Netwerkintake toepassen in jouw eigen werksetting.
Na afloop van de opleiding:
1. kent de deelnemer de theorie van de positieve gezondheid en het contextueel werken en kan deze toepassen;
2. heeft de deelnemer inzicht in de vernieuwende visie op psychisch lijden en mentaal welbevinden;
3. kan de deelnemer de Netwerkintake toepassen in de eigen praktijk;
4. kan de deelnemer een gelijkwaardige werkrelatie aangaan met de cliënt zonder daarbij de eigen professionaliteit uit het oog te verliezen;
5. kan de deelnemer een goede en gestructureerde Netwerktekening maken
6. kan de deelnemer verbanden leggen tussen klachten en invloedrijke thema´s en deze bespreekbaar maken met de cliënt;
7. kan de deelnemer op grond van de Netwerktekening en wensen van de cliënt een behandelplan opstellen, deze evalueren en afsluiten.
De doelgroep bestaat uit HBO en WO opgeleide professionals die intake-/kennismakingsgesprekken voeren met mensen die een hulpvraag hebben gericht op het sociaal domein of het mentaal welbevinden. Dit kan bijvoorbeeld een POH-GGZ, consultatieve psychiatrie, GGZ en sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen, (gz-/klinisch)psycholoog, orthopedagoog, psychiater of huisarts zijn. Ook mensen die werkzaam zijn in bijvoorbeeld een buurtteam, schoolbegeleidingsdienst of ondersteuningsdienst op scholen kunnen profiteren van de cursus.
Bachelor/master in het sociaaldomein, verpleegkunde (GGZ), geneeskunde, de psychologie en- of orthopedagogiek.
Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren zijn:
1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.
Toelatingscriteria
1. Voldoen aan de vooropleidingseisen.
2. Voldaan aan aanwezigheidsplicht.
3. Actieve en coöperatieve deelname aan de opleiding.
4. Bestudering van verplichte literatuur.
5. Het presenteren van een eigen uitgevoerde Netwerkintake (15 minuten)
De deelnemer ontvangt na afloop van de opleiding het getuigschrift wanneer voldaan is aan bovengenoemde criteria.
Verplichte literatuur
● Augustijn, T., Hagoort, K., Schuitemaker, W. et al. Doorbreek barrières, verbeter netwerkzorg. Kind Adolesc Prakt 20, 14–22 (2021).
● Huber, M., Knottnerus, J. A., Green, L., Van Der Horst, H., Jadad, A. R., Kromhout, D., … & Smid, H. (2011). How should we define health?. Bmj, 343.
● Huber, M., van Vliet, M., Giezenberg, M., Winkens, B., Heerkens, Y., Dagnelie, P. C., & Knottnerus, J. A. (2016). Towards a ‘patient-centred’operationalisation of the new dynamic concept of health: a mixed methods study. BMJ open, 6(1), e010091.
● Scheepers, D. F., & Van Thiel, D. G. (2022). Recht doen aan complexiteit van psychische problemen: van lineair naar interactief denken.
De verplichte literatuur wordt digitaal aangeleverd.
Aanbevolen literatuur
Ter verdieping kun je onderstaande literatuur raadplegen:
● Floortje Scheepers (2021). Mensen zijn ingewikkeld. [ISBN 9789029543071/9029543078]
Deze opleiding is geaccrediteerd door Registerplein, NBTP, NIP/NVO (en SKJ), FGzPt, V&V RZ, LV POH-GGZ
Accreditatie is aangevraagd bij de NVvP
Accreditatieoverzicht
Nummer | Vereniging | Categorie | Punten | Geldig van | Geldig tot | ||||||
. | |||||||||||
560031 | Accreditatiebureau – FGzPt | Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog | 12 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals | Scholing Consultatieve Psychiatrie | 12 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals | Scholing GGZ | 12 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals | Scholing SPV | 12 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) | K&J/OG herregistratie | 13 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) | KJ opleiding – diagnostiek | 6,5 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | LV POH-GGZ | Nascholing praktijkondersteuners | 12 | 16/07/2024 | |||||||
560031 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen | 22 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Kinderwerkers / Jongerenwerkers | 22 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Maatschappelijk werk | 22 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden | 22 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Agogen | 22 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
560031 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Werker | 22 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
564227 | Accreditatiebureau Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste Psychologie (NBTP) | Scholing NBTP | 16 | 11/11/2024 | 10/11/2027 | ||||||
560031 |
|
|
8 | 11/11/2024 | 10/11/2025 | ||||||
Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging | |||||||||||
Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl. |
Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.
E Merkx -
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland.
Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start. Let op! deze mail kan in uw spambox terecht komen.