Kies een locatie

Utrecht

    Kies een startdatum

    13-09-2024
      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 350,00

      Inclusief koffie/thee, exclusief literatuur en lunch

      Accreditatie

      Wordt aangevraagd bij SKJ, Registerplein, VSR en LV POH GGZ

      Duur

      6 uur

      Certificaat

      Voldoen aan de vooropleidingseisen en aanwezigheidsplicht. Actieve en coöperatieve deelname aan de bijeenkomst. Afronding van de voorbereidende e-learning.

      Vorm

      Klassikaal en e-learning

      Toetsing

      N.v.t.


      Uitgangspunten

      Het betreft een praktische en doelgerichte training.
      Deelnemers ervaren aan de hand van de opdrachten uit het Circuit welke impact autisme kan hebben op het dagelijks functioneren van kinderen en jongeren. Elke opdracht geeft een indruk van hoe kinderen en jongeren met autisme de wereld zouden kunnen ervaren.

      Je ervaart wat een intense prikkeling van je zintuigen met je doet en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw eigen manier van denken. Dit confronteert je met je eigen denkpatronen en opvattingen en geeft je inzicht in belastbaarheid en (on)mogelijkheden.

      We werken samen met ervaringsdeskundige trainers, die met eigen voorbeelden komen en je blik verruimen. Uiteraard sluiten we aan bij de diversiteit van onze deelnemers en de kinderen en jongeren met autisme voor wie zij komen.

      Het Autisme Belevingscircuit wordt aangevuld met een uitgebreide e-learning over de autisme en de invloed van autisme op verschillende levensfases en de (geestelijke) gezondheid, met praktische tips om overbelasting te verminderen en welzijn te verhogen..

      We werken samen met ervaringsdeskundige trainers, die met eigen voorbeelden komen en je blik verruimen. Uiteraard sluiten we aan bij de diversiteit van onze deelnemers en de mensen met autisme voor wie zij komen.

      Motivering opzet
      In onze dagtraining omarmen we een holistische aanpak, waarbij we kijken naar het totaalplaatje en meerdere leerstijlen aanspreken. We bieden een rijke mix van verdieping, frisse perspectieven, theoretische kennis, persoonlijke ervaringen, reflectiemomenten, en praktische oefeningen. De training is zo ontworpen dat het niet alleen de basis legt voor een diepgaand begrip van autisme maar ook ruimte biedt voor het ontwikkelen en oefenen van vaardigheden.
      Dit wordt versterkt door onze e-learning component, die als solide basis en referentie dient voor professionals. Het materiaal is nauwgezet afgestemd op de zorgstandaard Autisme, waardoor deelnemers inzicht krijgen in de optimale behandelopties voor mensen met autisme, afgestemd op de verschillende levensfasen en de aanbevolen volgorde van interventies. Verder biedt de training verbindingen met bronnen zoals thuisarts.nl, en schept het een breed perspectief op autisme, waar GGZ-professionals antwoorden vinden op diverse vragen.
      De ervaring leert dat het programma een waardevolle verrijking is voor de kennis en kunde van professionals, iets wat consistent hoge waarderingen ontvangt. We zijn toegewijd aan het continu verbeteren van deze ervaring, waarbij we theorie en praktijk verbinden en professionals toerusten met de beste tools en inzichten om optimale zorg te bieden.
      Deze stapsgewijze benadering versterkt de leeruitkomsten en zorgt voor een duurzame kennisverankering.


      Onderwerpen

      Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:

      1. Inleiding in autisme
      ● Begrip van autisme als neurodiversiteit
      ● Verschillen in de autisme beleving
      ● Bekende theorieën, nieuwste theorieën en mogelijke toekomstige visie
      ● Lopend onderzoek en toekomstige behandelmogelijkheden

      2. Informatie- en prikkelverwerking
      ● Hoe autisme de waarneming en verwerking van informatie beïnvloedt
      ● Strategieën voor het omgaan met sensorische sensitiviteit en problemen bij de regulatie van alertheid
      ● De rol van de professional bij het herkennen en adresseren van uitdagingen in sensorische verwerking

      3. Communicatie en sociale interactie
      ● Communicatiestijlen bij autisme
      ● Uitdagingen in sociale situaties en hoe deze te ondersteunen

      4. Autisme in verschillende levensfasen
      ● Hoe autisme zich kan manifesteren van kindertijd tot volwassenheid
      ● Aanpassing van interventiestrategieën aan de leeftijd

      5. Zorgstandaard autisme
      ● Overzicht van de richtlijnen
      ● Toepassing van de zorgstandaard in de praktijk

      6. Ervaringsdeskundigheid
      ● Verhalen en ervaringen van mensen met autisme
      ● De waarde van ervaringsdeskundigheid in het begrijpen van autisme

      7. Toepassing in de praktijk
      ● In de basistraining oefenen we met behulp van korte casuïstiek hoe we van instinctieve reacties zoals vechten, vluchten en bevriezen naar constructieve dialogen kunnen komen, zodat de cliënt zelf weer regiehouder wordt van zijn/ haar proces.

      8. E-learning
      ● In onze e-learning verdiepen we ons in het tijdig signaleren van een autistische burn-out. We verkennen gezamenlijk de preventieve maatregelen en acties die bijdragen aan het herstel. Daarnaast richten we ons op het fenomeen van onder- en overvraging: het herkennen, begrijpen en bespreekbaar maken ervan om het welzijn te ondersteunen.
      ● Een beknopt overzicht van behandelmethoden en interventies. Bewustwording vergroten als eerste stap naar het herkennen van ontwikkelingsmogelijkheden. Toepassingsmogelijkheden verduidelijken van de zorgstandaard in de praktijk.
      ● Onze e-learning duikt uiteraard ook in de ontwikkeling van kinderen en jongeren met autisme, verrijkt met stevige wetenschappelijke fundamenten. We mikken op deelnemers met HBO of universitair denkniveau die klaar zijn voor een intensieve kennisboost.

      Leerdoelen

      Na afloop van de training:

      1. kent de deelnemer de basisprincipes van neurodiversiteit bij autisme en kan deze erkennen in de praktijk.
      2. heeft de deelnemer inzicht in de verschillende belevingen van autisme en kan een open houding hierin hanteren.
      3. kan de deelnemer verschillende theorieën over autisme begrijpen en de impact ervan op informatieverwerking en prikkelverwerking, communicatiepatronen, manifestaties in diverse levensfasen en het signaleren van een autistische burn-out herkennen. De deelnemer is in staat deze kennis te benutten om de communicatie en begeleiding op maat af te stemmen, gericht zoeken in de zorgstandaard, autisme te integreren in de beroepspraktijk, en preventieve adviezen te formuleren ter bevordering van welzijn.
      4. kan de deelnemer ervaringsverhalen van mensen met autisme inzetten om een dieper begrip te ontwikkelen en ondersteuning te bieden die is afgestemd op individuele behoeften.
      5. kan de deelnemer casuïstiek effectief analyseren en vanuit verschillende primaire reacties overgaan naar het vormen van een constructieve dialoog, met als doel een positieve bijdrage te leveren aan het proces van de cliënt.
      6. heeft de deelnemer inzicht in ondersteuningsbehoeften en kent praktische methoden om ontwikkeling en zelfredzaamheid bij kinderen en jongeren met een disharmonisch profiel te bevorderen.

      Doelgroep

      (G)GZ- professionals met een afgeronde HBO of academische, op de (g)gz gerichte opleiding.

      Werkwijze

      1. Beleving, begrip, ervaring.
      2. Verkenning van autisme-theorieën via luisteren, ervaren, reflecteren en oefenen.
      3. Interactieve groepsdiscussies over de ervaringen en leerstof.
      4. Praktijkgerichte oefeningen en ervaring in het gesprek met onze ervaringsdeskundigen. Met uiteraard ook koppelingen naar de ontwikkeling van kinderen en jongeren. De e-learning geeft uitgebreid aandacht aan kinderen en jongeren met autisme, met een aanvulling naar de andere levensfases.
      5. Toepassen van kennis met behulp van quizen in de e-learning en casuïstiek.

      Toetsing

      1. Voldoen aan de vooropleidingseisen.
      2. Voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
      3. Actieve en coöperatieve deelname aan de bijeenkomst.
      4. Afronding van de voorbereidende e-learning (duur: 3 uur).

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      J. Kok -

      J Wagteveld -