Kies een locatie

    Kies een startdatum

      CURSUSDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 3.400,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      VGCt beroepsvereniging: 237276-402423 & NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) onder nummer 231462-402413

      Duur

      Verdeeld over 16 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      Inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur)

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Uitgangspunten

      Je leert cognitief-emotionele gedragsproblemen bij kinderen en jeugdigen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Opgestelde protocollen en richtlijnen dienen daarbij als uitgangspunt en worden tot maatwerk gemaakt in relatie met de cliënt.

      De basisopleiding cognitieve gedragstherapie kind & jeugd van totaal 100 uur is opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur). Literatuur en casuïstiek zijn aangepast op de doelgroep kind en jeugd.


      Doel & Methode

      Na afloop van de opleiding beschik je over de volgende vaardigheden:

      • inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
      • leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
      • het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
      • betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
      • de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.
      • biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
      • op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
      • vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
      • op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
      • een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

      Vaardigheden oefen je onder meer in rollenspellen. Tijdens de praktische oefeningen staat het therapeutische proces en de therapeutische relatie centraal. Einddoel is dat je in staat bent om het geleerde (onder supervisie) toe te passen in de behandeling van cliënten.

      Doelgroep

      • Professionals die lid willen worden van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie: vgct.nl
      • Afgestudeerden in o.a. Sociale Wetenschappen of de Geneeskunde.
      • Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen.
      • Al een groep collega’s/vrienden verzameld? Wij kunnen deze cursus ook voor een gunstige prijs incompany regelen.

      Toelatingscriteria

      • Cursisten die een universitaire Master in de Sociale Wetenschappen of de Geneeskunde hebben gedaan.

      Inhoud

      1. Algemeen Inleiding in de gedragstherapie, functie analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliënt gericht werken.
      2. Specifieke stoornissen:
        • Angststoornissen; paniekstoornis, enkelvoudige fobieën, sociale angst, obsessief compulsieve stoornis, gegeneraliseerde angststoornis en PTSS.
        • Stemmingsstoornissen; depressieve stoornis, dysthyme stoornis, bipolaire stoornis, suïcidaliteit en motivatietechnieken.
        • Impulscontrolestoornissen & verslaving.
        • ADHD en autismespectrumstoornissen.
        • Persoonlijkheidsstoornissen.

      Onderdelen die in het cursustraject steeds terugkeren:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.

      Je werkt aan de hand van vooraf opgestelde leerdoelen.

      Accreditatie

      De opleiding is geaccrediteerd bij de VGCt beroepsvereniging onder nummer 237276-402423 en bij Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) onder nummer 231462-402413.

      Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem dan contact op via info@fortaopleidingen.nl

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen.

      P.J.M. Prins, J.D. Bosch, C. Braet (tweede herziene druk 2011)

      Bussum: Coutinho

      Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen.

      J.M. Cladder, M.W.D. Nijhoff-Huijsse, G.A.L.A. Mulder (zevende gewijzigde druk 2009)

      Pearson Assessment and Information

      Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk.

      K. Korrelboom/ E. ten Broeke (Tweede herziene druk, 2014)

      Bussum: Coutinho

      Cognitieve therapie: theorie en praktijk.

      S.M. Bogels en P. van Oppen (Tweede druk 2011.)

      Bohn Stafleu van Loghum

      Protocollaire Behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten.

      C. Braet en S. Bogels (Deel 1, 2014)

      Boom ISBN 978 90 8953 205 3

      Bestel je studieboeken bij boekhandel Donner via: kunstenwetenschap@donner.nl o.v.v. FORTA en krijg 5% korting!

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      Y. Meijer

      Y. Meijer

      Basis CGT FFT Kind & Jeugd Vervolg CGT Volwassenen

      Y. Meijer - Basis CGT - FFT - Kind & Jeugd - Vervolg CGT - Volwassenen