Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Basis CGt Kind & Jeugd (100 uur) (Blended)

Delen via:

Duur

100 uur

Kosten v.a. € 2695

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is als evidence-based behandelmethode niet meer weg te denken uit de huidige praktijk van de psycholoog. Wil je je kennis over CGT verdiepen en met name meer leren over hoe je het toepast bij kind en jeugd? Dan is deze basisopleiding heel geschikt. Het accent bij deze opleiding ligt namelijk op de leefomgeving van de jeugdige cliënt. We besteden daarbij onder meer aandacht aan veelvoorkomende stoornissen.

Inhoud

Inhoud

In deze basisopleiding leer je de emotionele en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen zijn de basis voor het maatwerk in het behandeltraject met de cliënt. De opleiding besteedt specifieke aandacht aan kinderen en jeugdigen en je gaat leren hoe je (verklarende) cognitief gedragstherapeutische diagnostiek, technieken en interventies bij deze doelgroep toepast. 

Onderwerpen

Onderwerpen

Deze onderwerpen komen in de opleiding aan bod:

  1. Inleiding: algemene inleiding in de gedragstherapie en leertheorieën, functieanalyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken. Hierbij kijken we steeds vanuit de CGT-methodiek naar maatwerk, in aanvulling op de protocollaire behandeling en richtlijnen. Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en motiverende technieken.
  2. Specifieke stoornissen
    • Angststoornissen: paniek, fobieën, sociale angst, dwang, gegeneraliseerde angststoornis.
    • Posttraumatische stressstoornis (PTSS).
    • Impulscontrole- en gedragsproblemen.
    • Stemmingsstoornissen.
    • Zelfbeeldproblemen.
    • Ongewenst gewoontegedrag.
  3. Behandelrelatie in de CGT
    • Motiverende gesprekstechnieken.
    • ‘Complexe of lastige’ cliënten (bijvoorbeeld persoonlijkheidsproblematiek).
    • Omgaan met complexe cliëntsystemen (bijvoorbeeld kinderen van ouders met psychische problemen (KOPP), samengestelde gezinnen).
    • Systemische visie en benadering (cliënt in diens context: we betrekken de context in de behandeling): mediatie en ouderbegeleiding.
    • Zelfanalyse (functie- en betekenisanalyse vanuit de eigen therapeutenrol: valkuilen en interactie met de cliënt).
Leerdoelen

Leerdoelen

Na afronding van de basisopleiding ben je in staat om diverse cognitieve gedragstherapieën uit te voeren, bij licht tot matig ernstige problematiek. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar angststoornissen, stemmingsstoornissen en impulscontrole- en gedragsproblemen.

Na afloop van de opleiding:

  1. Kun je het gedragstherapeutische proces overzien en uitvoeren bij een specifieke cliënt of specifiek cliëntsysteem; van de probleeminventarisatie tot de eindevaluatie en afsluiting van het traject.
  2. Kun je relevant probleemgedrag selecteren en analyseren middels gedragstherapeutische analysemethoden. Dit zijn: holistische theorie, topografische analyse, betekenis- en functieanalyses, cognitieve analyse, S-G-G (gedragsanalyse mediatie).
  3. Weet je hoe je observaties, registraties en metingen moet verrichten, en daarbij waar nodig de context van een kind of jongere moet betrekken.
  4. Ben je in staat om concrete, realistische doelen te formuleren, in samenwerking met het kind of de jeugdige en diens context (cliëntsysteem).
  5. Heb je vaardigheid verworven in het motiveren en gebruikmaken van gespreksvaardigheden om zo de therapeutische relatie en samenwerking te optimaliseren.
  6. Weet je hoe je een traject op maat via cognitief gedragstherapeutische interventies en technieken moet opzetten en uitvoeren, onder meer door mediatietherapieën, aan de hand van de analyses.
  7. Kun je meerdere cognitief gedragstherapeutische technieken in voldoende mate uitvoeren.
  8. Weet je welke aandachtspunten belangrijk zijn in het gezamenlijk opstellen van een terugvalpreventieplan met de cliënt (en het cliëntsysteem).
Doelgroep en toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Universitair opgeleide hulpverleners als psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten ggz en artsen. 
  • Professionals die willen leren over het toepassen van CGT.
Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde universitaire opleiding in de psychologie, pedagogiek, gezondheidswetenschappen, geneeskunde of een afgeronde opleiding tot verpleegkundig specialist ggz.
  • Je hebt een (werk)plek waarin het geleerde in de praktijk kan worden gebracht in contact met cliënten. 
VGCt

Dit is een Basisopleiding VGCt. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/

Ben je geïnteresseerd in deze basisopleiding maar heb je geen universitaire opleiding? Voor hbo-geschoolden bestaat de variant ‘Cognitief Gedragstherapeutisch Werker’.

 

VLogo

Deze Basisopleiding is een veelvoorkomende opleiding die gebruikt wordt bij het wegwerken van deficiënties voor VLogo. Dit betreft een totale studiebelasting van 450 uur = 16 ECTS welke kan worden ingezet op onderdelen 4, 6, 7 en 10. De verdeling van de punten vindt pas plaats bij de daadwerkelijke beoordeling door VLogo. Als Forta Opleidingen kunnen wij op voorhand geen informatie geven over deze verdeling. 

Werkwijze

Werkwijze

Deze opleiding is opgezet volgens het leerconcept van blended learning. Dat houdt het volgende in:

  • 10 bijeenkomsten (deze kunnen op locatie of online zijn). Er zijn 6 programmadelen online.
  • Je werkt geregeld met de hele groep, maar ook individueel en met je vaste werkgroep, op door jullie afgesproken tijden.
Wat betekent dit in de praktijk voor je studiebelasting?

Je hebt dezelfde totale studiebelasting als bij de klassikale Basisopleiding CGT (100 uur en daarnaast literatuur en huiswerk), maar het voordeel van deze blended lesvorm voor jou als deelnemers is dat je in plaats van 100 uur op een vast moment met de hele groep leert, je ook deels zelfstandig of in een groepje op een zelfgekozen moment in de onlineleeromgeving leert. Dit geeft jou meer vrijheid om je tijd zelf in te delen.

Hoe ziet zo’n onlineprogrammadeel eruit?

Je start met een literatuurstudie en een kennisquiz (formatieve toets) in de onlineleeromgeving. Daarna leer je door kennisclips te kijken en opdrachten te maken. Dat doe je individueel en met je vaste werkgroep (met 2 mededeelnemersen). Je kunt daardoor in bepaalde mate zelf je leertempo bepalen. Met je vaste werkgroep maak je afspraken om opdrachten uit te voeren, analyses en technieken te oefenen en feedback te krijgen. Het onlinediscussieforum is er tot slot om je gemaakte opdrachten te delen, input te vragen aan mededeelnemersen en vragen te stellen aan de docent.

Aan het eind van die week heb je 1 vast moment waarin je via ZOOM met de docent en andere deelnemersen leert. Tijdens die ZOOM-sessie kijk je met de hele groep en de docent terug op de theorie die je in die week hebt geleerd en bespreek je de oefeningen die je zelf en met je vaste werkgroep hebt gedaan. De docent heeft een programma voorbereid met demonstraties en oefeningen in subgroepen. Daarnaast kun je tijdens deze bijeenkomst vragen stellen en discussiëren.

Let op! Voorafgaand aan iedere bijeenkomst lees je literatuur en maak je huiswerk. In de gehele week voor een onlinebijeenkomst maak je de individuele en groepsopdrachten die je vindt in de onlineleeromgeving. De datum van de onlinebijeenkomst kun je daarom zien als deadline, niet als startmoment. Plan dit dus tijdig en goed in, met jezelf en je vaste werkgroep.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en schriftelijke toetsen.
Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft
  • Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent. 
Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 

  1. S.M. Bögels, P. van Oppen (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Derde, herziene druk (2019). Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum, Houten. ISBN 978-90-3682-020-2
  2. Hermans, F. Raes, H. Orlemans (2018). Inleiding tot de gedragstherapie. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum, Houten. ISBN 978-90-368-1950-3
  3. Korrelboom, E. ten Broeke (2014). Geïntegreerde Cognitieve Gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Tweede herziene druk. Uitgeverij Coutinho, Bussum. ISBN 978-90-03810
  4. P.J.M. Prins, J.D. Bosch, C. Braet (2018). Methoden en Technieken van Gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Derde herziene druk, 2018. Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum, Houten. ISBN 978-90-368-1971-8
Accreditatie

Inhoud

In deze basisopleiding leer je de emotionele en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen zijn de basis voor het maatwerk in het behandeltraject met de cliënt. De opleiding besteedt specifieke aandacht aan kinderen en jeugdigen en je gaat leren hoe je (verklarende) cognitief gedragstherapeutische diagnostiek, technieken en interventies bij deze doelgroep toepast. 

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen