Kies een locatie

    Kies een startdatum

      CURSUSDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 2.895,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij de VGCt en NIP 1e lijns, NIP A&O / A&G

      Duur

      Verdeeld over 16 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      Inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur)

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Uitgangspunten

      Je leert cognitief-emotionele gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Opgestelde protocollen en richtlijnen dienen daarbij als uitgangspunt en worden tot maatwerk gemaakt in relatie met de cliënt. De basisopleiding cognitieve gedragstherapie van totaal 100 uur is opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).


      Doel & methode

      Je maakt tijdens de bijeenkomsten op systematische wijze kennis met de methoden en interventies gericht op specifieke stoornissen zoals angststoornissen, depressie, somatoforme stoornissen, impulscontrolestoornissen en persoonlijkheidsstoornissen. Vaardigheden oefen je onder meer in rollenspellen, waarbij je wisselend als therapeut en als cliënt optreedt. Tijdens de praktische oefeningen staat het therapeutische proces en de therapeutische relatie centraal. Einddoel is dat je in staat bent om het geleerde (onder supervisie) toe te passen in de behandeling van cliënten.

      Doelgroep

      • Professionals die lid willen worden van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie: vgct.nl
      • Afgestudeerden in o.a. Sociale Wetenschappen of de Geneeskunde.
      • Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen.
      • Voor HBO-geschoolden bestaat de variant ‘Cognitief gedragstherapeutisch werker’.
      • Al een groep collega’s/vrienden verzameld? Wij kunnen deze cursus ook voor een gunstige prijs incompany regelen.

      Toelatingscriteria

      • Cursisten die een universitaire Master in de Sociale Wetenschappen of de Geneeskunde hebben gedaan.

      Inhoud

      1. Algemeen Inleiding in de gedragstherapie, functie analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken.
      2. Specifieke stoornissen:
        • Angststoornissen; paniekstoornis, enkelvoudige fobieën, sociale angst, obsessief compulsieve stoornis, gegeneraliseerde angststoornis en PTSS.
        • Stemmingsstoornissen; depressieve stoornis, dysthyme stoornis, bipolaire stoornis, suïcidaliteit en motivatietechnieken.
        • Impulscontrolestoornissen & verslaving.
        • Somatoforme stoornissen; stressgerelateerde stoornissen, chronisch vermoeidheidssyndroom en slaapstoornissen.
        • Persoonlijkheidsstoornissen.

      Terugkerende onderdelen in het cursustraject:

      • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      • Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      • Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      • Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.

      Tijdens de opleiding geven we extra informatie over het volledige CGt-traject van de VGCt.

      Accreditatie

      De basisopleiding is bij de VGCt geaccrediteerd.

      Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem dan contact op via info@fortaopleidingen.nl

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten Deel 1, 2 en 3.

      Keijsers, G., Minnen, A., Verbraak, M., Hoogduin K., Emmelkamp, P. (2017)

      Boom uitgevers Amsterdam

      Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk.

      K. Korrelboom/ E. ten Broeke (Tweede herziene druk, 2014)

      Bussum: Coutinho

      Cognitieve therapie. De basisvaardigheden.

      Broeke, E. ten, Heiden, C. van der, Meijer, S., & Hamelink, H. (2008)

      Boom Cure & Care

      Helpen veranderen: motiveringsstrategieën in de psychotherapie.

      Keijsers, G.P.J., Vossen, J.C. & Keijsers, L.H.A. (2012)

      Boom

      Bestel je studieboeken bij boekhandel Donner via: kunstenwetenschap@donner.nl o.v.v. FORTA en krijg 5% korting!

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      J.A.M. Bakker

      J.A.M. Bakker

      Basis CGT CGW Volwassenen

      A. Hoogstad

      A. Hoogstad

      Basis CGT IBSR Mindfulness Volwassenen

      L.H.A. Keijsers

      L.H.A. Keijsers

      Basis CGT Vervolg CGT Volwassenen

      H. Smidtman

      H. Smidtman

      Basis CGT Volwassenen

      T.W.F. Stapel

      T.W.F. Stapel

      Basis CGT Groepsleertherapie Volwassenen

      I.M.M. Zwanenburg

      I.M.M. Zwanenburg

      Basis CGT

      M. Kuiper

      M. Kuiper

      Basis CGT Volwassenen

      H.A. Bruning

      H.A. Bruning

      Basis CGT DSM 5 Ouderen

      S.H. Strietman

      S.H. Strietman

      Basis CGT CGW

      J.A.M. Bakker - Basis CGT - CGW - Volwassenen

      A. Hoogstad - Basis CGT - IBSR - Mindfulness - Volwassenen

      L.H.A. Keijsers - Basis CGT - Vervolg CGT - Volwassenen

      H. Smidtman - Basis CGT - Volwassenen

      T.W.F. Stapel - Basis CGT - Groepsleertherapie - Volwassenen

      I.M.M. Zwanenburg - Basis CGT

      M. Kuiper - Basis CGT - Volwassenen

      H.A. Bruning - Basis CGT - DSM 5 - Ouderen

      S.H. Strietman - Basis CGT - CGW