Kies een locatie

Zaandam/ Online

    Kies een startdatum

    09-08-2022
      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 2.895,00

      Inclusief koffie/thee, inclusief lunch en digitale reader, exclusief boeken

      Accreditaties

      Geaccrediteerd bij de VGCt en aangevraagd bij FGzPt, NIP 1e lijns en VSR

      Duur

      De 100-urige basisopleiding is verdeeld in een inleiding van 30 uur en een verdieping van 70 uur.

      Certificaat

      100% aanwezig en afgerond met een met goed beoordeelde toets

      Lesvorm

      Een combinatie van klassikale en online lessen

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek, mini N=1


      Uitgangspunten

      De eerste bijeenkomsten hebben de beginselen van de CGT als inhoud: Functie analyse, Betekenis analyse, Holistische theorie en Behandelplan. Dan volgen interventiemethoden: Cognitieve therapie en contraconditioneren. Therapeutische relatie en motivatie worden in een aparte bijeenkomst behandeld. In het verdiepend  gedeelte komen interventies bij specifieke stoornissen en transdiagnostische factoren aan bod.

      Gekozen is voor een opzet waarin de face to face en online bijeenkomsten gebruikt worden om te oefenen met de stof die als huiswerk is gelezen en de opdrachten die ter voorbereiding zijn gemaakt.


      Doel & methode

      Doel

      In deze cursus maak je kennis met de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch als op praktisch niveau.

      Na afloop van de cursus:

      1. kan je betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
      2. kan je op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, evalueren en afsluiten;
      3. kan je een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en het systeem bij de behandeling betrekken.
      4. weet je hoe je angst- en stemmingsstoornissen, psychotische stoornissen en misofonie cognitief gedragstherapeutisch behandelt.
      5. ben je vaardig op het gebied van de cognitief-gedragstherapeutische behandeling van genoemde psychische stoornissen.
      6. kan je onder supervisie de verschillende fasen in het CGT-proces uitvoeren.

      Methode

      Je leert op de volgende manier:
      • Inleidingen docent
      • Presentaties (door de deelnemers verzorgd)
      • Demonstratie van technieken, video’s
      • Rollenspel
      • Casuïstiek
      • Uitwerken van opdrachten
      • Werkgroep, discussie

      Onderwerpen

      De volgende onderwerpen komen aan bod:

      • Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces
      • Theorieën over klassieke en operante conditionering, leertheorieën en het cognitieve model
      • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in standhoudende factoren van probleemgedrag of emotie plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten
      • Ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en -analyses;
      • Opbouwen, uitvoeren en afsluiten van een CGT-behandeling en het onderhouden en een adequate therapeutische werkrelatie
      • Het toepassen van interventies van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure (interoceptief, imaginair, in vivo), contra conditioneren, uitdaagtechnieken, vaardigheidstraining, aandachttraining, socratische dialoog, zelfcontrole procedures, activeringstechnieken en ontspanningsprocedures
      • Het toepassen van CGT interventies en evidence-based protocollen bij angst- en stemmingsstoornissen, psychotische stoornissen en misofonie, perfectionisme, zelfwaardering

      Doelgroep

      • Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten en artsen.
      • Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen. Een afgeronde academische opleiding in de (geestelijke) gezondheidszorg of een afgeronde hbo MSc titel met artikel 14 Wet BIG registratie op het gebied van de (geestelijke) gezondheidszorg is vereist voor toelating. In het laatste geval moet je aantonen dat de vakken psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden onderdeel van je vooropleiding zijn geweest.
      • Wij adviseren een werkplek te hebben waarin het geleerde in de praktijk kan worden gebracht. Indien je je wilt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingseis.
      • Voor HBO-geschoolden bestaat de variant ‘Cognitief Gedragstherapeutisch Werker’.
        Al een groep collega’s/vrienden verzameld? Wij kunnen deze cursus ook voor een gunstige prijs incompany regelen.

      Docenten

      • Arnoud van Loon, psychotherapeut – supervisor VGCT.
      • Tweede docent: Carla Steeman, Cognitief gedragstherapeutisch werker.

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie

      Korrelboom, K. & E. ten Broeke (2013)

      Coutinho, Bussum 9789046903810

      Praktijkboek gedragstherapie deel 1. Handboek voor cognitief gedragstherapeutisch werkers.

      Bas van Heycop ten Ham,Bert de Vos, Monique Hulsbergen (2012)

      Amsterdam: Boom Uitgeverij. ISBN 9789461051707

      Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten Deel 1, 2 en 3.

      Keijsers, G., Minnen, A., Verbraak, M., Hoogduin K., Emmelkamp, P. (2017)

      Boom uitgevers Amsterdam

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      A.J.J.M Loon -

      C. Steeman -