Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 395,00

      Inclusief digitale reader. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Wordt aangevraagd bij NIP/NVO, LV POH GGZ en VSR

      Duur

      12 uur

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een voldoende

      Vorm

      Online

      Toetsing

      Schriftelijke toets


      Inhoud

      Volgens de normaalverdeling van het IQ is ongeveer 2,5% van de bevolking hoogbegaafd. Deze mensen kunnen ook binnen de GGZ hulpvragen hebben. Wist je dat 87% van de hoogbegaafde mensen tevens hoogsensitief blijkt te zijn?

      Het brein is anders
      Er is steeds meer bewijs uit neurowetenschappelijk onderzoek (Tetreault, 2020; Haier, 2017; Shaw, 2006) dat het brein van hoogbegaafden significant anders is qua vorm, structuur, functionaliteit, interne netwerken en verwerkingssnelheid. Deze verschillen hebben invloed op het sociaal functioneren, de emotionele regulatie, het geheugen, de prikkelverwerking en de cognitieve ingesteldheid. Hierdoor voelt een hoogbegaafde zich vaak ‘anders’ dan anderen in de omgeving. Deze ‘mismatch’ wordt versterkt als het onderwijsaanbod of het werkniveau niet aansluit bij de cognitieve capaciteiten.

      Hoogbegaafdheid en de invloed op diagnostiek en behandeling
      Het gevoel van ‘anders zijn’ kan leiden tot pogingen om zich aan te passen aan de omgeving, wat vaak resulteert in het onderdrukken of niet optimaal benutten van eigen vaardigheden en persoonlijke kenmerken. Dit kan bijdragen aan depressieve symptomen, angstklachten, traumagerelateerde problemen en moeilijkheden in de persoonlijkheidsontwikkeling. Hoogbegaafdheid verhoogt niet de kans op psychiatrische problemen, maar biedt ook geen bescherming ertegen. Desondanks wordt er in veel opleidingen weinig aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep.

      Sommige kenmerken van hoogbegaafdheid kunnen psychiatrische klachten anders of minder problematisch doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Bovendien kunnen psychiatrische problemen ervoor zorgen dat de kenmerken van hoogbegaafdheid onvoldoende zichtbaar zijn. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden, aangezien dit cruciaal kan zijn voor het vormen van een effectieve behandeling. Hoewel er nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, bieden ‘best practice’-verhalen waardevolle inzichten die in deze training worden besproken. Bovendien voelt een patiënt zich pas echt geholpen als je begrijpt hoe complex zijn, haar of diens gedachten kunnen zijn.

      Op de eerste dag ligt de nadruk op het herkennen van hoogbegaafdheid, het signaleren van verschillende kenmerken en het verrichten van diagnostisch onderzoek. Je krijgt eerst een algemeen beeld van wat hoogbegaafdheid inhoudt en welke kenmerken hierbij horen. Vervolgens wordt de focus gelegd op de overlap en verschillen tussen deze kenmerken en de kenmerken van verschillende psychiatrische problemen.


      Leerdoelen

      Na afloop van de opleiding:
      • Weet je wat hoogbegaafdheid inhoudt.
      • Weet je welke kenmerken bij hoogbegaafdheid kunnen horen.
      • Kun je vermoedelijke hoogbegaafdheid bij iemand te signaleren.
      • Kun je in de diagnostiek rekening houden met mogelijke hoogbegaafdheid.
      • Weet je waar je op kan letten als een persoon zelf het vermoeden heeft hoogbegaafd te zijn.
      • Weet je hoe je iemand kan benaderen die (vermoedelijk) hoogbegaafd is.
      • Weet je welke mogelijke behandelingen passen bij iemand die hoogbegaafd is.
      • Kun je de meest gangbare behandelingen aanpassen voor iemand die hoogbegaafd is.
      • Weet je hoe een behandeling eclectisch samengesteld kan worden en waarom dit nodig kan zijn.
      • Weet je wat een existentiële behandeling is en hoe je dit kan gebruiken in de behandeling van iemand die hoogbegaafd is.

      Doelgroep en toelatingscriteria

      Deze opleiding is bedoeld voor behandelaren in de ggz of verslavingszorg die meer willen weten over hoogbegaafdheid.

      Dit kunnen zijn:
      • Psychiaters
      • Klinisch psychologen, GZ-psychologen, psychotherapeuten en psychologen
      • Orthopedagogen-generalist en orthopedagogen
      • Verpleegkundig specialisten GGZ/AGZ, gespecialiseerde verpleegkundigen en SPV
      • Vaktherapeuten
      • POH-GGZ
      • Andere behandelaren in de ggz

      Toelatingscriteria
      Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je beschikken over een afgeronde, aan de ggz gerelateerde, hbo of universitaire opleiding.

      Werkwijze

      De training wordt online gegeven over twee dagen van zes uur (exclusief lunchpauze) en is bedoeld voor behandelaren die werkzaam zijn binnen de GGZ of verslavingszorg. De training combineert zelfstudie met klassikale, interactieve lessen.

      Je doorloopt oefeningen om zelf bepaalde aspecten van hoogbegaafdheid te ervaren. Daarnaast voer je opdrachten uit met elkaar en in de praktijk om vaardigheden op het gebied van diagnostiek en behandeling van hoogbegaafde mensen te verbeteren. Voorafgaand aan de training en tussen de trainingsdagen door besteed je ongeveer zes tot tien uur aan huiswerk.

      Voorafgaand aan de eerste trainingsdag en na elke trainingsdag ontvang je in totaal drie readers met informatie. De eerste reader wordt minimaal drie weken voor de training digitaal verstrekt; de vervolgreaders worden samen met de PowerPointpresentatie na elke trainingsdag per e-mail verstuurd. Naast extra theorie en huiswerk vind je in de readers verschillende manieren om je verder te verdiepen in hoogbegaafdheid in de psychiatrie.

      Tussendoor mag je altijd per e-mail vragen stellen of contact opnemen met de docent om te sparren over de inzet van bepaalde oefeningen of om feedback te krijgen op het huiswerk. Tijdens de training en tot twee maanden na de training kun je een telefonische afspraak met de docent plannen om specifieke vragen te stellen.

      Toetsing

      Toetsing vindt plaats doormiddel van een schriftelijke toets.

      Absentiebeleid

      • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan.
      • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
      • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
      • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de basisopleiding worden ingehaald in een andere basisopleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

      Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

      Certificaat

      Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:
      · Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
      · Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
      · Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
      · Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
      · Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.

      Literatuur

      • Lezen van de reader dag 1, die minimaal drie weken voorafgaand aan de eerste trainingsdag aan de deelnemers wordt verzonden. (20 pagina’s)
      • Lezen: het artikel “Hoogbegaafdheid in de psychiatrie.” (6 pagina’s)
      • Lezen: het whitepaper: Autisme Expertisecentrum. (2024). Whitepaper ASS en/of hoogbegaafdheid. https://www.anneliesspek.nl/wp-content/uploads/2024/09/ASS-en-of-hoogbegaafdheid_16-9-24.pdf (7 pagina’s)
      • Lezen van de reader dag 2 voorafgaand aan dag twee (13 pagina’s)

      Deze artikelen worden digitaal aangeleverd.

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      L. Jaeqx-van Tienen -