Docent in het zonnetje - nr. 13 - Johan Bakker

Geplaatst op 03 June 2020

Deze maand in de spotlights: Johan Bakker. Maak kennis met Johan en lees onder andere over Basis CGT in Noord-Nederland (Groningen) & wat Johan vindt van het digitaal lesgeven, Learning Apart Together.

“Oh jee, in het zonnetje! Zoals ik bij meerdere collega-docenten heb gelezen is het inderdaad een eer uitgekozen te worden om als docent in het zonnetje te worden gezet, tegelijkertijd is er de onzekerheid over wat je dan over jezelf wilt vertellen.”

Introductie van mijzelf
Ik ben Johan Bakker, inmiddels alweer 25 jaar samen met mijn partner waarvan de laatste 8 jaar getrouwd. We wonen in het prachtige plaatsje Dalen in Drenthe. Hoewel ik zelf afkomstig ben uit het Noord-Hollandse ben ik hier echt op mijn plaats. We hebben een samengesteld gezin, waarbij alle kinderen al op zichzelf zijn en ik een trotse opa ben. In mijn vrije tijd kan ik genieten van wandelingen met mijn twee honden en op pad gaan met de camper.

Mijn werkervaring is heel divers, maar heeft veelal te maken met het forensische werkveld. Zo ben ik ooit begonnen als PIW-er en heb tijdens die werkzaamheden mijn HBO inrichtingswerk behaald. Vervolgens ben ik sociotherapeut geworden in de TBS-setting en ben ik psychologie gaan studeren. Na afronding van mijn studie ben ik aan de slag gegaan in Hoeve Boschoord (het huidige Trajectum) om mijn GZ-opleiding te behalen. Hierna ben ik doorgegaan met de registratie tot Cognitief gedragstherapeut, waarbij ik een uitstapje heb gemaakt naar GGZ Friesland. Later ben ik teruggekeerd in het forensische werkveld en aan de slag gegaan in de FPK van GGZ Drenthe en heb ik daar ook het Supervisorschap van de VGCT afgerond.

Nu werk ik alweer een aantal jaren in de FPK van Transfore in Balkbrug en ben ik me daarnaast gaan toeleggen op lesgeven en het bieden van supervisie.

   

Waarom ben ik gaan lesgeven?
Bij het werken met teams komt altijd het stukje kennisverbreding aan de orde. In die hoedanigheid heb ik altijd ‘ lesgegeven’. Ook ben ik meerdere malen op diverse locaties opgetreden als gastdocent en heb dat altijd met plezier gedaan. In mijn werk heb ik altijd nieuwe collega’s en stagiaires mogen begeleiden.

Zo ben ik gevraagd om les te geven bij de opleiding GGZ VS en heb ik als Supervisor een aantal N=1’ s begeleid. Dat beviel zo goed dat ik naast mijn baan meer interesse heb gekregen om kennis over te dragen aan (beginnende) collega’s. Als docent probeer ik om veel van mijn ervaringen te delen, probeer ik over te dragen dat hoe complex de problematiek van patiënten is er altijd aanknopingspunten zijn te vinden om mee te werken en de situatie te verbeteren. Voor mij gaat het als docent niet om goed of fout, maar om het begrijpen van wat de stof je kan bieden en hoe je ermee aan de slag kan. We vragen patiënten om veel te oefenen, dus dat vraag ik ook van de deelnemers van mijn opleidingen.

Het lesgeven geeft mij altijd veel plezier. Ik probeer dat ook in mijn lessen te tonen (sta open voor een grap en een grol). Deze energie komt van leergierige collega’s die mij tegelijkertijd teruggeven wat er in hun werkveld, soms zelfs op persoonlijk vlak, actueel is. Zo blijf ik ook bij in mijn vak.

Een lesdag is bij mij altijd geslaagd, als we met elkaar een prettige en leerzame dag hebben beleefd, waarbij er veel uitwisseling van ervaring is geweest.

Waarom lesgeven voor Forta Opleidingen?
Zoals met veel dingen is gebeurd ben ik hier bij toeval mee in aanraking gekomen. Bij de opleidingsdagen om supervisor te worden sprak ik een collega die al bij Forta les gaf. Ik heb toen mijn  belangstelling gedeeld en zo ben ik begonnen, eerst al invaller in Leiden. Ik heb mij altijd sterk gemaakt om ook in het Noorden de basiscursus CGt van de grond te krijgen, hetgeen gelukt is en nu onder de vlag van Forta Opleidingen al een flink aantal keren in Groningen heeft plaatsgevonden.

Digitaal lesgeven, het hoe en wat?
Door de opgedoken coronacrisis werd ik ‘gedwongen’ om de afgelopen cursus halverwege digitaal voort te gaan zetten. In eerste instantie waren er bij mij ook gedachten als “ ik kan niet hetzelfde bieden als in een face-to-face situatie” en andere gedachten. Maar toch heb ik de stap gewaagd (na enige uitleg en ondersteuning vanuit Forta, dank daarvoor) en het is me 100% meegevallen. Veel dingen kan ik op eenzelfde manier toepassen zoals ik gewend was, ook kleine onderonsjes tussendoor vonden zelfs plaats. Hoewel de voorkeur uit de lesgroep was om echt bij elkaar te komen, zie ik zeker voordelen in het online lesgeven. Zo kunnen op andere manieren mensen deel gaan nemen zonder dat er veel gereisd hoeft te worden of men om andere redenen niet kan deelnemen aan een cursus. Zo kan uitval hiermee ook voorkomen worden. Hoewel mijn voorkeur blijft om mensen te ontmoeten is online lesgeven zeker een goede toevoeging.

De uitdaging in het digitaal lesgeven zit wel in de intensiteit, die door deelnemers als hoger wordt ervaren. Je bent online veel ‘actiever’ en er wordt meer van je gevraagd. Hierdoor moet ik in de lesdagen bijvoorbeeld meer pauzes inlassen of op andere wijze zorgen voor “fitheid” bij de deelnemers. Gelukkig wordt dit ook door Forta onderkend en is hiervoor ondersteuning in de vorm van onder andere energizers.


Opleiding volgen bij Johan?
Bemachtig snel een van de laatste plekjes in de Basis CGT Groningen (startdatum 24 juli 2020).