Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Vervolgopleiding Cognitieve Gedragstherapie

Delen via:

Duur

100 uur

Kosten v.a. € 3495

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Heb je de Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT) afgerond en wil je daar een vervolg aan geven?  Dan is deze vervolgopleiding een goede keuze. De focus ligt in deze opleiding op in de dagelijkse psychologiepraktijk voorkomende structurele en complexe problematiek. Bovendien maakt de Basisopleiding Schematherapie deel uit van de lesstof. Op die manier breid je niet alleen je behandeltools uit, maar heb je meteen een goede start mocht je interesse hebben om schematherapeut te worden.

Inhoud

Inhoud

De vervolgopleiding behandelt verschillende behandelvormen en -methoden die een aanvulling en verdieping vormen op de basismethoden en technieken uit de Basisopleiding CGT. Deze technieken zullen gekoppeld worden aan een aantal specifieke stoornissen, met name de complexere problematiek. Je leert hoe je werkzaam gebleken interventies inzet bij de behandeling en hoe je rekening houdt met de vragen, motivaties, sterke kanten en beperkingen van de cliënt. De algemene competenties die je in de opleiding leert, kun je gebruiken bij zowel de uitvoering van protocollaire behandelingen als bij behandelingen op maat. Van deelnemers verwachten we dat ze casuïstiek inbrengen en zelfstandig opdrachten uitvoeren voor de opleiding. Centraal staan samenwerkend leren en het vertalen van theorie en technieken naar de praktijk. Om optimaal profijt te hebben van de opleiding is het wenselijk dat je tegelijkertijd supervisie volgt en werkt met cliënten die lijden aan psychische problemen.

Samenhang van de thema’s in de opleiding

Bij deze Vervolgopleiding CGT ligt de focus op verdieping van inzicht en uitbreiding van de behandelvaardigheden die gericht zijn op structurele en complexe problematiek binnen een ambulante psychologiepraktijk. Dat betekent dat je je als deelnemers specifiek richt op het terrein van (ernstige) traumatisering en het ontwikkelen van schema’s bij persoonlijkheidsproblematiek (B- en C-cluster). Hierbij schenken we ook aandacht aan de actuele relatie- en systeeminvloed en complicaties binnen de therapeutische relatie. Daarnaast komt een meer meditatieve vorm van cognitieve therapie aan bod: Inquiry-Based Stress Reduction (IBSR).

Al deze verschillende theoretische kaders, aangrijpingspunten en methoden vullen elkaar aan tot een integraal inzicht:

  • Behandeling van persoonlijkheidstrekken op basis van beïnvloeding van operant gedrag (CGT bij persoonlijkheidsproblematiek cluster B en C, 2 lesdagen).
  • Behandeling van onderliggende schema’s en leerervaringen (Schematherapie, 4 lesdagen).
  • Behandeling van onderliggende actieve trauma’s (traumagerichte behandeling, 3 lesdagen).
  • Hantering van complicaties in en therapeutisch gebruik van de therapeutische relatie, 1 lesdag).
  • Beïnvloeding van de luxerende of in stand houdende rol van de sociale omgeving (relatie- en Systeemtherapie, 4 lesdagen).
  • Een alternatieve vorm van cognitieve therapie: IBSR.
Opbouw van de opleiding

De opleiding bestaat uit 16 klassikale bijeenkomsten:

  • IBSR 1.
  • IBSR 2.
  • Therapeutische relatie.
  • Persoonlijkheidsstoornissen, cluster C.
  • Persoonlijkheidsstoornissen, cluster B.
  • Trauma 1: inleiding diagnostiek en traumabehandeling.
  • Trauma 2: traumabehandeling gericht op exposure versus us/ur-verandering.
  • Trauma 3: andere traumatechnieken.
  • Schematherapie 1.
  • Schematherapie 2.
  • Schematherapie 3.
  • Schematherapie 4.
  • Partner bij en in de behandeling.
  • Partnerrelatietherapie.
  • Gedragsverandering in gezinnen 1.
  • Gedragsverandering in gezinnen 2.
Leerdoelen
Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  1. Heb je theoretische kennis van de verschillende therapieën en methoden.
  2. Kun je een indicatie stellen en een afweging maken wie in aanmerking komt voor de betreffende behandelvorm.
  3. Kun je het therapeutisch proces en de therapeutische relatie in de behandeling als instrument gebruiken.
  4. Kun je de verschillende behandelvormen met bijbehorende technieken en interventies in de behandeling van cliënten toepassen en uitvoeren.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Universitair opgeleide hulpverleners als psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten ggz en artsen.  Professionals die in de praktijk werken met CGT en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen. 
Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde universitaire opleiding in de psychologie, pedagogiek, gezondheidswetenschappen, geneeskunde of een afgeronde opleiding tot verpleegkundig specialist ggz.
  • Afgeronde, door de VGCt geaccrediteerde basisopleiding CGT (100 uur).
  • Werkzaam zijn in de (geestelijke) gezondheidszorg. Het is noodzakelijk om gedurende de opleiding een werkplek te hebben waarbij je minimaal 12 uur per week cliënten ziet en behandelt.
VGCt
Vereniging Schematherapie

In deze opleiding zit ook de Basisopleiding Schematherapie, die gebruikt kan worden binnen de opleiding tot Schematherapeut VSt. Wil je je (in de toekomst) registreren als schematherapeut? Let er dan op dat de VSt aanvullende eisen stelt voor deelname aan deze opleiding. Deelname is in het geval van het opleidingstraject tot schematherapeut VSt mogelijk als je in het bezit bent van een diploma van een universitaire masteropleiding en één van de volgende kwalificaties hebt:

  • BIG-geregistreerde psychotherapeuten, gz-psychologen, (postmaster) orthopedagogen-generalist, klinisch psychologen en psychiaters.
  • Leden van specialistische psychotherapieverenigingen*.
  • Kinder- en Jeugdpsychologen NIP/SKJ.
  • Degenen die in opleiding zijn tot een van de hierboven genoemde kwalificaties. 

*Specialistische psychotherapievereniging: de Nederlandse vereniging voor groepsdynamica en groepstherapie (NVGP), de Nederlandse Psychoanalytische Vereniging (NPaV), de Nederlandse Vereniging voor Psychoanalytische Psychotherapie (NVPP), de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG), de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt),of de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie (VKJP) , de Vereniging EMDR Nederland (VEN) of de Vereniging Persoonsgerichte experiëntele Psychotherapie (VPeP).

Voor meer informatie over aanvullende eisen en de opleiding tot schematherapeut, zie: https://www.schematherapie.nl/opleiding-registratie/schematherapeut.
Werkwijze

Werkwijze

Je leert de basisbegrippen uit de verschillende therapieën en methoden zowel door het opdoen van theoretische kennis en interactieve bespreking van de leerstof, als door oefeningen in de praktijk. Je maakt op systematische wijze kennis met de bijbehorende methoden en interventies. Via modeling door docenten kun je in de praktijk de interventies en vaardigheden ervaren en leren. Je oefent met het toepassen ervan door praktische oefeningen en rollenspellen, waarbij je wisselend als therapeut en als cliënt zult optreden. Je brengt casuïstiek in en voert zelfstandig opdrachten uit voor de opleiding.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en schriftelijke toetsing.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de basisopleiding worden ingehaald in een andere basisopleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen.
  • Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.
Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 

  1. Genderen, H. van & Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. IBSN 9789057123085.
  2. Keijsers, L.H.A. (2016), Protocol voor relatietherapie: gebaseerd op EFT en CBCT. Brave New Books. IBSN 9789402151725.
  3. Savenije, A., Lawick, M. J. van, Reijmers, E. T. M. (2014) Handboek systeemtherapie. Amsterdam: Boom Uitgevers. IBSN 9789058982575.
  4. Sprey, A. (2017). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. IBSN 9789036817592
  5. Van Rhijn, M.O., & Leuning, E (2016). Inquiry-Based Stress Reduction in de praktijk. The Work van Byron Katie in psychotherapie. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers BV. IBSN 9789492297006.
  6. Vreeswijk, M. van, Broersen, J. & M. Nadort (red) (2008). Handboek Schematherapie. Theorie, praktijk en onderzoek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. IBSN 9789031353040.
  7. Young, J.E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E. (2019). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum: IBSN: 9789036824408.
  8. Stöfsel, M. (2020) Trauma en verwerkingstechnieken; indicatiestelling bij traumabehandeling in de GGZ. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 978-90-368-2500-9.
Accreditatie
Startdatum: 14-03-2025
in Utrecht en online
582607 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
100
Startdatum: 19-09-2025
in Rotterdam
582607 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
100
Docenten

Inhoud

De vervolgopleiding behandelt verschillende behandelvormen en -methoden die een aanvulling en verdieping vormen op de basismethoden en technieken uit de Basisopleiding CGT. Deze technieken zullen gekoppeld worden aan een aantal specifieke stoornissen, met name de complexere problematiek. Je leert hoe je werkzaam gebleken interventies inzet bij de behandeling en hoe je rekening houdt met de vragen, motivaties, sterke kanten en beperkingen van de cliënt. De algemene competenties die je in de opleiding leert, kun je gebruiken bij zowel de uitvoering van protocollaire behandelingen als bij behandelingen op maat. Van deelnemers verwachten we dat ze casuïstiek inbrengen en zelfstandig opdrachten uitvoeren voor de opleiding. Centraal staan samenwerkend leren en het vertalen van theorie en technieken naar de praktijk. Om optimaal profijt te hebben van de opleiding is het wenselijk dat je tegelijkertijd supervisie volgt en werkt met cliënten die lijden aan psychische problemen.

Samenhang van de thema’s in de opleiding

Bij deze Vervolgopleiding CGT ligt de focus op verdieping van inzicht en uitbreiding van de behandelvaardigheden die gericht zijn op structurele en complexe problematiek binnen een ambulante psychologiepraktijk. Dat betekent dat je je als deelnemers specifiek richt op het terrein van (ernstige) traumatisering en het ontwikkelen van schema’s bij persoonlijkheidsproblematiek (B- en C-cluster). Hierbij schenken we ook aandacht aan de actuele relatie- en systeeminvloed en complicaties binnen de therapeutische relatie. Daarnaast komt een meer meditatieve vorm van cognitieve therapie aan bod: Inquiry-Based Stress Reduction (IBSR).

Al deze verschillende theoretische kaders, aangrijpingspunten en methoden vullen elkaar aan tot een integraal inzicht:

  • Behandeling van persoonlijkheidstrekken op basis van beïnvloeding van operant gedrag (CGT bij persoonlijkheidsproblematiek cluster B en C, 2 lesdagen).
  • Behandeling van onderliggende schema’s en leerervaringen (Schematherapie, 4 lesdagen).
  • Behandeling van onderliggende actieve trauma’s (traumagerichte behandeling, 3 lesdagen).
  • Hantering van complicaties in en therapeutisch gebruik van de therapeutische relatie, 1 lesdag).
  • Beïnvloeding van de luxerende of in stand houdende rol van de sociale omgeving (relatie- en Systeemtherapie, 4 lesdagen).
  • Een alternatieve vorm van cognitieve therapie: IBSR.
Opbouw van de opleiding

De opleiding bestaat uit 16 klassikale bijeenkomsten:

  • IBSR 1.
  • IBSR 2.
  • Therapeutische relatie.
  • Persoonlijkheidsstoornissen, cluster C.
  • Persoonlijkheidsstoornissen, cluster B.
  • Trauma 1: inleiding diagnostiek en traumabehandeling.
  • Trauma 2: traumabehandeling gericht op exposure versus us/ur-verandering.
  • Trauma 3: andere traumatechnieken.
  • Schematherapie 1.
  • Schematherapie 2.
  • Schematherapie 3.
  • Schematherapie 4.
  • Partner bij en in de behandeling.
  • Partnerrelatietherapie.
  • Gedragsverandering in gezinnen 1.
  • Gedragsverandering in gezinnen 2.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen