Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Veerkrachtige GGZ-professional

Delen via:

Duur

9 uur

Kosten v.a. € 375

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Professionals in de ggz ervaren helaas geregeld een burn-out of het gevoel van overbelast-zijn in hun dagelijkse werk. Hoe herken je mogelijke oorzaken van burn-out of overbelasting? En, belangrijker nog, hoe kun je eraan werken om minder last van stress te hebben tijdens het werk en hoe kun je je werkplezier vergroten? In deze training leer je hoe je de theorie van de Schematherapie kunt inzetten om beter zicht te krijgen op potentiële risicofactoren. Niet-helpende copingstrategieën van de zorgprofessional (coping modi uit de Schematherapie) worden in verband gebracht met een toename van emotionele uitputting. Je leert hoe je eigen schema’s en modi een rol spelen bij je lichaamsbewustzijn, de wijze waarop je met stress omgaat en de manier waarop je prestaties levert in je werk. Tijdens deze korte opleiding ga je natuurlijk ook veel oefeningen doen.

Inhoud

Het uitgangspunt van deze opleiding is dat jouw veerkracht als ggz-zorgprofessional verbetert. De focus ligt op het scheppen van een veilige en ontspannen sfeer, om nieuwsgierig nieuwe interventies uit te leren proberen en samen plezier te maken.
Uiteraard komt de theorie aan bod: je krijgt een overzicht van recent en uiteenlopend wetenschappelijk onderzoek op het gebied van burn-out, schema’s van de therapeut, stress-mindsets, ademhaling, lichaamsbewustzijn en systeemdenken. De nadruk bij opleidingdag 1 en de 2 opvolgende bijeenkomsten ligt op het praktisch oefenen met de diverse begrippen en het meer leren spelen in de therapiekamer.

Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:

  • Het onderscheid tussen basisbehoeften, schema’s en modi.
  • Schema’s en modi van de therapeut.
  • Stress en het lichaam.
  • Theorieën over productiviteit.
  • Ademhaling en micropauzes.
  • Vrije inspiratie om anders te leren werken.
Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  1. Ken je de samenhang tussen basisbehoeften, schema’s en modi.
  2. Ken je het modusmodel van Schematherapie en kun je een model opstellen met daarin de eigen schema’s en modi.
  3. Heb je inzicht en basisvaardigheid in de invloed van eigen schema’s, modi, leergeschiedenis, stress, lichaamsbewustzijn bij de uitvoering van het dagelijkse werk.
  4. Heb je beter zicht op je eigen risico’s op overbelasting en kun je hiervoor kleine oefeningen inpassen in je eigen werksituatie.
Doelgroep en toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor professionals met een afgeronde hbo- of universitaire opleiding in de (geestelijke) gezondheidszorg.


Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Beschikken over een afgeronde hbo- of universitaire opleiding in de (geestelijke) gezondheidszorg.
  • Bereid zijn om eigen ervaringen, kwetsbaarheden en schema’s te delen met de groep, ermee te werken en erop te reflecteren.
  • Bereid zijn om te gaan werken met je eigen thema’s als therapeut. Dat vraagt zelfreflectieve nieuwsgierigheid van jou als ggz-zorgprofessional.

Kennis van Schematherapie is niet noodzakelijk om deze opleidingdag te kunnen volgen.

Werkwijze

Je gaat leren aan de hand van:

  • Ter voorbereiding vul je enkele vragenlijsten in die schema’s, modi en gevoeligheid voor burn-out meten. Dit wordt niet klassikaal besproken maar het is wel een uitgangspunt om tijdens de opleidingdag verder mee aan de slag te gaan.
  • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
  • Interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
  • Demonstraties, praktische oefeningen, rollenspellen, lichaamsgerichte oefeningen, yogaoefeningen.
  • Aangereikte casuïstiek om mee te oefenen.
  • Praktijkopdrachten, toetsing via een eigen modusmodel en veerkrachtplan en er is ruimte voor eigen casuïstiek.
Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van het opstellen van een persoonlijk modusplan en persoonlijk veerkrachtplan.

Absentiebeleid
  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Ter voorbereiding op de lesdag kun je de volgende literatuur lezen. Dit is niet verplicht:

  • Berger, Lynn. (2022). Zorg, een betere kijk op de mens. Uitgave journalistiek platform De Correspondent. Hoofdstuk 7: wie zorgt er voor de zorgverleners (pag. 127 t/m 147, 20 pagina’s)
  • Bos, Peter. (2020). Verbonden, de biologie van menselijke relaties. Uitgeverij Thomas Rap. Hoofdstuk 7: Kop dicht! Stress en relaties, een slechte combinatie (pag. 184 t/m 207, 23)
  • https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2024/feb/07/the-art-of-doing-nothing-have-the-dutch-found-the-answer-to-burnout-culture (2 pagina’s, 20 minuten)

Voor verdere verdieping is onderstaand interessant:

  • Fincham, G.W., Strauss, C., Montero-Marin, J. et al. Effect of breathwork on stress and mental health: A meta-analysis of randomised-controlled trials. Sci Rep 13, 432 (2023). https://doi.org/10.1038/s41598-022-27247-y (14 pagina’s, 2 uur)
  • Schema Therapy for the Schema Therapist: improving Therapist Well-being and Enhancing Client Outcomes Through the Awareness and Healing of Therapist Schemas. Hoofdstuk uit: Cambridge Guide to Schema Therapie, Brockman, RN., Simpson S. et a. (2023) (10 pagina’s, 45 minuten)
  • McGonigal, K. The opside of Stress: why stress is good for you, and how to get good at it (2016). Uitgeverij Penguin
Literatuur wordt digitaal aangeleverd.
Accreditatie
Startdatum: 11-06-2025
in Rotterdam en online
552990 - FGzPt, LV POH-GGZ, NIP / NVO, Registerplein
Categorie
Punten
LV POH-GGZ - Nascholing praktijkondersteuners
9
Registerplein - Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Werker
14
Registerplein - Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Agogen
14
Registerplein - Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden
14
Registerplein - Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Maatschappelijk werk
14
Registerplein - Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen
14
NIP/NVO - KJ opleiding - overig taken
3
NIP/NVO - KJ opleiding - KJ opleiding - diagnostiek
0.5
NIP/NVO - KJ opleiding - behandeling
1
NIP/NVO - K&J/OG herregistratie
9
FGzPg - Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
8

Het uitgangspunt van deze opleiding is dat jouw veerkracht als ggz-zorgprofessional verbetert. De focus ligt op het scheppen van een veilige en ontspannen sfeer, om nieuwsgierig nieuwe interventies uit te leren proberen en samen plezier te maken.
Uiteraard komt de theorie aan bod: je krijgt een overzicht van recent en uiteenlopend wetenschappelijk onderzoek op het gebied van burn-out, schema’s van de therapeut, stress-mindsets, ademhaling, lichaamsbewustzijn en systeemdenken. De nadruk bij opleidingdag 1 en de 2 opvolgende bijeenkomsten ligt op het praktisch oefenen met de diverse begrippen en het meer leren spelen in de therapiekamer.

Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:

  • Het onderscheid tussen basisbehoeften, schema’s en modi.
  • Schema’s en modi van de therapeut.
  • Stress en het lichaam.
  • Theorieën over productiviteit.
  • Ademhaling en micropauzes.
  • Vrije inspiratie om anders te leren werken.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen