Kies een locatie

Leiden, online

    Kies een startdatum

    09-01-2024
      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 2.895,00

      Accreditatie

      De opleiding is geaccrediteerd bij FGZPt en VSR en aangevraagd bij VCGt, NIP/NVO OG (geldt ook voor SKJ), NIP Eerstelijns

      Duur

      100 uur, ongeveer 60 uur klassikaal en 40 uur online

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Lesvorm

      Blended

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek en Mini N=1


      Uitgangspunten

      Binnen de basisopleiding leer je emotionele- en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen dienen daarbij in beschouwing te worden genomen, en worden tot maatwerk gemaakt in het behandeltraject met de cliënt. In deze opleiding wordt specifieke aandacht besteed aan toepassing van (verklarende) cognitief-gedragstherapeutische diagnostiek, technieken en interventies bij kinderen & jeugdigen. De opleiding bestaat uit 100 uur, opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur), en is opgezet via het concept blended learning voor een maximaal leerrendement.


      Onderwerpen

      Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:

      1. Inleiding: Algemene inleiding in de gedragstherapie en leertheorieën, functieanalyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken. Hierin wordt steeds vanuit de CGT-methodiek gekeken naar maatwerk, in aanvulling op de protocollaire behandeling en richtlijnen. Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en motiverende technieken.
      1. Specifieke stoornissen:
        • Angststoornissen; paniek, fobieën, sociale angst, dwang, gegeneraliseerde angststoornis
        • Posttraumatische stressstoornis
        • Impulscontrole- en gedragsproblemen
        • Stemmingsstoornissen
        • Zelfbeeldproblemen
        • Ongewenst gewoontegedrag
      1. Behandelrelatie in de CGT
        • Motiverende gesprekstechnieken
        • “complexe of lastige” cliënten (bijv. persoonlijkheidsproblematiek)
        • Omgaan met complexe cliëntsystemen (bijv. KOPP, samengestelde gezinnen)
        • Systemische visie en benadering (cliënt in diens context; context betrekken in de behandeling); mediatie en ouderbegeleiding
        • Zelfanalyse (FA-BA vanuit de eigen therapeutenrol; valkuilen en interactie met de cliënt)

      Doel

      Na afronding van de basisopleiding is de cursist in staat om diverse cognitieve gedragstherapieën uit te voeren, bij lichte tot matig-ernstige problematiek. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar angststoornissen, stemmingsstoornissen en impulscontrole- en gedragsproblemen.

      Na afloop van de opleiding

      1. Kan de cursist het gedragstherapeutische proces overzien en uitvoeren bij een specifieke cliënt of cliëntsysteem; van de probleeminventarisatie tot de eindevaluatie en afsluiting van het traject.
      2. Kan de cursist relevant probleemgedrag selecteren en analyseren middels gedragstherapeutische analysemethoden; te weten: holistische theorie, topografische analyse, betekenis- en functieanalyses, cognitieve analyse, S-G-G (gedragsanalyse mediatie).
      3. Weet de cursist hoe observaties, registraties en metingen te verrichten, en daarbij waar nodig de context van een kind of jongere te betrekken.
      4. Is de cursist in staat om concrete, realistische doelen te formuleren in samenwerking met kind of jeugdige en diens context (cliëntsysteem).
      5. Heeft de cursist vaardigheid verworven in het motiveren en gebruikmaken van gespreksvaardigheden voor optimaliseren van de therapeutische relatie en samenwerking.
      6. Weet de cursist hoe een “op maat” traject middels cognitief gedragstherapeutische interventies en technieken op te zetten en uit te voeren, waaronder mediatietherapieën, a.d.h.v. de analyses.
      7. Weet de cursist meerdere cognitief-gedragstherapeutische technieken in voldoende mate te kunnen uitvoeren.
      8. Weet de cursist welke aandachtspunten belangrijk zijn in het gezamenlijk opstellen van een terugvalpreventieplan met de cliënt (en het cliëntsysteem).

       

      Methode

      Deze opleiding is opgezet volgens het leerconcept blended learning:

      • een combinatie van online (40%) en offline (60%)
      • 10 klassikale (op locatie) en 6 online programmadelen.
      • niet de hele tijd met de hele groep, maar ook individueel en met je vaste werkgroep op zelf afgesproken tijden.

       

      Hoe leer je online?

      Je start je net als bij de klassikale delen met een literatuurstudie en een kennisquiz (formatieve toets) in de online leeromgeving. Daarna leer je door kennisclips te kijken en opdrachten te maken individueel en met je vaste werkgroep (met twee medecursisten). Je kan daardoor in een bepaalde mate zelf je leertempo bepalen. Zo maak je een afspraak met die vaste werkgroep om opdrachten uit te voeren, analyses en technieken te oefenen en feedback te krijgen. Het online discussieforum is er om je gemaakte opdrachten te delen, input te vragen aan medecursisten en vragen te stellen aan de docent.

      Aan het eind van die week heb je één vast moment in een vast moment waarin je via een online webtool (Zoom) met de docent en andere cursisten. Tijdens die Zoom-sessie kijk je met de hele groep en de docent terug op de theorie die je die week hebt geleerd en de oefeningen die je zelf en met je vaste werkgroep hebt gedaan. De docent heeft een programma voorbereid met demonstraties en oefeningen in subgroepen. Daarnaast kun je tijdens deze bijeenkomst vragen stellen en discussiëren.

       

       

      Planning

      In onderstaand overzicht vind je de data en verdeling van locaties versus online bijeenkomsten in een handig schema. Let op! Voorafgaand aan iedere bijeenkomst lees je literatuur en maak je huiswerk. In de gehele week voor een online bijeenkomst maak je individuele- en groepsopdrachten die je vindt in de online leeromgeving. De datum van de online bijeenkomst kun je zien als deadline, niet als startmoment. Plan dit dus tijdig en goed in, met jezelf en je vaste werkgroep.

      Klik hier voor een gedetailleerd overzicht van de data en locaties van startdatum 17 november 2022

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Cognitieve therapie: theorie en praktijk.

      S.M. Bogels en P. van Oppen (Derde druk 2019)

      Bohn Stafleu van Loghum ISBN 9789036820202

      Inleiding tot de gedragstherapie.

      D. Hermans, F. Raes, H. Orlemans (2018).

      Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum, Houten. ISBN 978-90-368-1950-3

      Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie, Handboek voor theorie en praktijk (tweede herziene druk)

      K. Korrelboom, E. Ten Broeke (2014)

      Coutinho ISBN 9789046903810

      Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen.

      Prins, P., Bosch, J,. Braet, C. (3e druk 2018).

      Bohn Stafleu van Loghum

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      E.C. van Kuilenburg -

      H. Dekker -