Kosten € 2.695,00
Inclusief digitale reader, exclusief boeken. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.
Minimaal
Maximaal
Inclusief digitale reader, exclusief boeken. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.
De opleiding is geaccrediteerd bij FGZPt, VSR, VCGt, NIP/NVO OG (geldt ook voor SKJ), NIP Eerstelijns
6 klassikale bijeenkomsten, 10 online bijeenkomsten (in totaal 100 uur)
Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed
Blended learning
Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek en Mini N=1
Binnen de basisopleiding leer je emotionele- en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen dienen daarbij in beschouwing te worden genomen, en worden tot maatwerk gemaakt in het behandeltraject met de cliënt. In deze opleiding wordt specifieke aandacht besteed aan toepassing van (verklarende) cognitief-gedragstherapeutische diagnostiek, technieken en interventies bij kinderen & jeugdigen. De opleiding bestaat uit 16 bijeenkomsten van samen ongeveer 100 uur, opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur), en is opgezet via het concept blended learning voor een maximaal leerrendement.
Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:
Na afronding van de basisopleiding is de cursist in staat om diverse cognitieve gedragstherapieën uit te voeren, bij lichte tot matig-ernstige problematiek. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar angststoornissen, stemmingsstoornissen en impulscontrole- en gedragsproblemen.
Na afloop van de opleiding
Deze opleiding is opgezet volgens het leerconcept blended learning:
Wat betekent dit in de praktijk voor je studiebelasting?
Je hebt dus dezelfde totale studiebelasting als bij de klassikale BCGt (100 uren en daarnaast literatuur en huiswerk).
Het voordeel van deze blended lesvorm voor jou als cursist is dat je, in plaats van 100 uur in een leslokaal te zijn, je maar 60 uur in een leslokaal leert en daarnaast 12 uur in online bijeenkomsten.
De overige 28 uur leer je door ‘zelfstudie’: je maakt dan zelf opdrachten in de online leeromgeving en met je vaste werkgroep. Het voordeel daarvan is dat je niet vast zit aan een vast moment, je maakt deze opdrachten binnen een bepaald aantal dagen.
Hoe ziet zo’n online programmadeel eruit?
Je start net als bij de klassikale delen met een literatuurstudie en een kennisquiz (formatieve toets) in de online leeromgeving. Daarna leer je door kennisclips te kijken en opdrachten te maken individueel en met je vaste werkgroep (met twee medecursisten). Je kan daardoor in een bepaalde mate zelf je leertempo bepalen. Zo maak je een afspraak met die vaste werkgroep om opdrachten uit te voeren, analyses en technieken te oefenen en feedback te krijgen. Het online discussieforum is er om je gemaakte opdrachten te delen, input te vragen aan medecursisten en vragen te stellen aan de docent.
Aan het eind van die week heb je één vast moment waarin je via een online webtool (Zoom) met de docent en andere cursisten leert. Tijdens die Zoom-sessie kijk je met de hele groep en de docent terug op de theorie die je die week hebt geleerd en de oefeningen die je zelf en met je vaste werkgroep hebt gedaan. De docent heeft een programma voorbereid met demonstraties en oefeningen in subgroepen. Daarnaast kun je tijdens deze bijeenkomst vragen stellen en discussiëren.
Let op! Voorafgaand aan iedere bijeenkomst lees je literatuur en maak je huiswerk. In de gehele week voor een online bijeenkomst maak je individuele- en groepsopdrachten die je vindt in de online leeromgeving. De datum van de online bijeenkomst kun je zien als deadline, niet als startmoment. Plan dit dus tijdig en goed in, met jezelf en je vaste werkgroep.
Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging | |||||
Nummer | Vereniging | Categorie | Punten | Geldig vanaf | Geldig tot |
. | |||||
475469 | FGzPt | Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog | 100 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
475469 | NIP / NVO | K&J/OG herregistratie | 95 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
475469 | NIP / NVO | K&J/OG opleiding – diagnostiek | 14 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
475469 | NIP / NVO | K&J/OG opleiding – behandeling | 77 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
475469 | NIP / NVO | K&J/OG opleiding – overige taken | 4 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
475469 | NIP / NVO | K&J/OG opleiding – extra literatuurstudie | 57 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
517244 | VSR | Scholing verpleegkundig specialisten | 100 | 11/1/2024 | 10/1/2025 |
475469 | VGCt | VGCT- Basiscursus – contacturen | 100 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
475469 | NIP 1e lijns | ELP herregistratie | 150 | 17/11/2022 | 16/11/2025 |
Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl
S.M. Bogels en P. van Oppen (Derde druk 2019)
Bohn Stafleu van Loghum ISBN 9789036820202
K. Korrelboom, E. Ten Broeke (2021, tweede, herziene druk)
Coutinho ISBN 9789046903810
Prins, P., Bosch, J,. Braet, C. (3e druk 2018).
Bohn Stafleu van Loghum
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland.
Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start. Let op! deze mail kan in uw spambox terecht komen.