Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 1.095,00

      Inclusief digitale reader, exclusief boeken. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Is aangevraagd bij de VGCt als vervolgcursus en nascholing

      Duur

      25 uur, verdeeld over 4 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een voldoende

      Vorm

      Klassikaal

      Toetsing

      Twee schriftelijke toetsen


      Inhoud

      De nieuwe vorm van mindfulness is bijzonder geschikt als terugvalpreventie voor recidiverende depressies. Door de jaren heen is de methode ook geschikt gebleken bij een tal van psychische klachten, zoals spanningsklachten, somberheid en angstklachten.

      Er wordt wel gezegd dat MBCT valt onder de derde generatie cognitieve gedragstherapie. In plaats van gericht te werken aan verandering van bepaalde klachten (zoals bij de tweede generatie cognitieve gedragstherapie), ligt bij mindfulness de nadruk op verandering van de relatie tot de klachten. De klacht die er is (en elke ervaring in het algemeen) wordt op een nieuwe manier (niet-oordelend, onderzoekend, met aandacht) onderzocht. Dit vraagt niet alleen om een nieuwe benaderingswijze van de cliënt, maar ook van de therapeut.

      Belangrijke onderwerpen in deze vervolgcursus MBCT deel II zijn:
      Het voortborduren op vervolgcursus MBCT deel I: de nadruk ligt nu meer op zelf de oefeningen geven en dit meer te verdiepen. Daarnaast is er ruim aandacht voor de therapeutische houding vanuit mindfulness. Procesgericht (vanuit het cgt-proces) kunnen aansluiten bij de cliënt en de oefeningen op juiste wijze integreren in een lopende behandeling en daarnaast aandacht voor het ontwikkelen van het trainerschap. Er is verder aandacht voor het ontwikkelen van een mindful houding in de therapie. Ook komen in deze cursus stoornis-specifieke oefeningen en mogelijkheden langs. Naast depressie zijn er ook toepassingsmogelijkheden voor angst, stress, trauma en uitdagende casuïstiek.

      Na het volgen van MBCT deel II is de cursist in staat om het hele programma uit te voeren en op juiste wijze interventies uit de Mindfulness Based Cognitieve Therapie in te voegen in een lopende behandeling binnen de GGZ. Er blijft, net als MBCT deel I veel nadruk liggen op hoe mindfulness zich verhoudt tot andere behandelingen en conform de richtlijnen te blijven denken en toepassen. De FABA’s, casusconceptualisatie en het cgt-proces zijn hierbij de rode lijn die door de cursus heen loopt. Daarnaast leert de cursist hoe mindfulness kan helpen om beter de therapeutische relatie vorm te geven. Ook zelfzorg van de therapeut komt aan bod.


      Uitgangspunten

      De vervolgcursussen MBCT deel I en II helpen om naast de cognitieve theorie zoals aangeleerd in de basisopleiding ook zicht te krijgen hoe cliënten zich verhouden tot hun negatieve cognities, met name ook de kerncognities komen hierbij aan bod. Mindfulness is onderdeel van ACT en andere derde-generatie gedragstherapieën en hiermee wordt ook een koppeling gemaakt. Het MBCT programma zoals in deze cursus wordt behandeld middels het programma van Williams, Teasdale en Segal, wordt ingezet als terugvalpreventie bij chronische en recidiverende depressieve klachten en is bij deze groep het best onderzocht. Ook koerst deze opleiding op de theoretische onderbouwing en wetenschappelijke evidentie van MBCT waar uitgebreid aandacht aan wordt besteed. Binnen de opleiding is zelf de oefeningen doen, naast het leren geven ervan essentieel voor een goed begrip van de inhoud. De deelnemer oefent tussen de opleidingsdagen door dan ook met de oefeningen zoals deze worden aangeleerd tijdens de lesdagen. Naast verdieping van het procesgericht denken, het indiceren van Mindfulness Based Interventions en het integreren van de technieken in een lopende behandeling, staat ook het zelf leren geven van het MBCT protocol individueel of in een groep centraal.

      Onderwerpen

      In de vier lesdagen wordt er geoefend en gereflecteerd op het MBCT-programma en een verdieping bereikt van de lesstof uit de cursus MBCT deel I.

      Belangrijke onderwerpen zijn:
      · Het zelf kunnen geven van alle oefeningen uit het MBCT-protocol
      · Aanvullend oefeningen kunnen geven, gebaseerd op FABA en cgt-proces en dan stoornisspecifiek en dit kunnen onderbouwen
      · Het verfijnen en doortrainen van de techniek Inquiry
      · Het reflecteren en toepassen van mindfulness binnen een lopende behandeling
      · Het leren toepassen van mindfulness in de therapeutische relatie
      · Het hanteren van ingewikkelde/uitdagende casuïstiek
      · De verdieping van de koppeling met de verklarende diagnostiek
      · De plek in het cgt-proces kunnen beargumenteren en indiceren
      · Koppeling aan recent wetenschappelijk onderzoek en ontwikkelingen

       

      De opleiding bevat de volgende elementen:
      · Verdieping van de theorie rondom mindfulness en dan met name de neurobiologische kant
      · Literatuurstudie en -besprekingen
      · Deelnemers verder laten oefenen in het begeleiden van mindfulness-oefeningen en mindful inquiry
      · Eigen beoefening verder ontwikkelen
      · Begrip van MBCT in combinatie met verklarende diagnostische modellen
      · Het kunnen volgen van het cgt-proces en procesgericht kunnen handelen en denken
      · Mindfulness als tool effectief toepassen binnen de therapeutische relatie
      · Stoornisspecifieke interventies kunnen indiceren en toepassen
      · Uitdagende casuïstiek kunnen hanteren
      · Toetsing en evaluatie

      Leerdoelen

      Het doel van de cursus MBCT deel II is dat de deelnemer het evidence-based MBCT-programma voor depressie zoals beschreven door Williams, Teasdale en Segal verder zich eigen leert maken door grondige training. Het programma volgt het protocol zoals door hen beschreven van 8 groepssessies. De verschillende oefeningen, de uitleg ervan en het monitoren en geven van huiswerk aan de groep worden in deze opleiding verdiept en ook op gereflecteerd. Daarnaast is er ruim aandacht voor mindfulness binnen psychotherapie en het cgt-proces door het bespreken van casuïstiek. Stoornisspecifieke oefeningen en uitdagende casuïstiek is een belangrijk onderwerp in deze vervolgcursus. Verbreding van het zicht op MBI en het doorgronden van wat mindfulness beoogt en is, naast het volgens de standaard MBI-TAC eigen maken van het trainerschap, zijn de belangrijkste leerdoelen.

      Na afloop van de opleiding:
      1. past de deelnemer met meer vertrouwen MBCT toe;
      2. kan de deelnemer MBCT toepassen in de eigen praktijk in groepsvorm en individueel;
      3. past de deelnemer mindfulness toe in lopende cgt-behandelingen;
      4. kan de deelnemer mindful inquiry toepassen;
      5. kan de deelnemer uitleggen wat er op neurobiologisch, psychologisch en gedragsmatig niveau verandert door de MBCT;
      6. kan de deelnemer de leergeschiedenis van de cliënt betrekken in de MBCT;
      7. heeft de deelnemer zicht op de wetenschappelijke stand van zaken rondom MBCT;
      8. kan de deelnemer de juiste aangrijpingspunten vinden in de FABA’s en CC voor MBI;
      9. kan de deelnemer procesgericht denken over interventies;
      10. heeft de deelnemer zicht op stoornisspecifieke interventies en past deze toe vanuit het denkframe FABA en cgt-proces;
      11. heeft de deelnemer zicht op uitdagende casuïstiek en past hierop interventies toe vanuit het denkframe FABA en cgt-proces;
      12. heeft de deelnemer kennis van de competenties zoals geformuleerd in de MBI-TAC en zijn eigen trainerschap onderhouden door middel van beoefening en vervolgopleidingen/retraites.

      Doelgroep en toelatingscriteria

      Voor deze cursus gelden diverse toelatingseisen. Om deel te nemen aan de cursus moet de cursist voldoen aan alle van de onderstaande punten:
      · Behandelaars met een WO-opleiding (Psychologie, Sociale Wetenschappen of Geneeskunde)
      · Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch onderbouwen.
      · Professionals die de VGCt geaccrediteerde basisopleiding CGt (100 uur) hebben afgerond.
      · Professionals die MBCT deel I hebben afgerond.

      Leden van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) zijn van harte welkom om aan deze cursus deel te nemen in het kader van herregistratie.

      Werkplek
      In alle gevallen geldt dat je een werkplek dient te hebben tijdens deelname aan de opleiding.
      Je dient minimaal 12 uur werkzaam te zijn en cliënten te zien en te behandelen.

      Werkwijze

      Onderdelen die in het cursustraject steeds terugkeren zijn:
      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.

      Toetsing

      1. Voldoen aan de vooropleidingseisen.
      2. Voldaan aan aanwezigheidsplicht.
      3. Actieve en coöperatieve deelname aan de opleiding.
      4. Bestudering van verplichte literatuur
      5. Met een voldoende resultaat beide toetsen afronden.

      De deelnemer ontvangt na afloop van de opleiding het getuigschrift wanneer voldaan is aan bovengenoemde criteria.

      Literatuur

      Je dient te beschikken over de onderstaande boeken:
      • Diepere Mindfulness. De nieuwe manier om rust te vinden in een chaotische wereld. Mark Williams & Danny Pennman (2024). Uitgeverij Nieuwezijds ISBN 9789057125942

      WERKBOEK:
      · Mindfulness oefenboek. Bevrijd jezelf in 8 weken van emotionele problemen en chronische ongelukkigheid. John Teasdale, Mark Williams en Zindel Segal (2022). Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057124044

      · MBI-TAC (78 pagina’s) wordt beschikbaar gesteld door Forta Opleidingen

      Accreditatie

      Accreditatie is aangevraagd bij de VGCt als vervolgcursus en nascholing.

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      T.W.F. Stapel -