Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Hoogbegaafdheid in de psychiatrie

Delen via:

Duur

12 uur

Kosten v.a. € 395

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Mensen die hoogbegaafd zijn, beschikken over bijzondere capaciteiten, zoals een hoge intelligentie. Daarnaast vertonen zij vaak factoren zoals een intens en complex gevoelsleven, het waarnemen van meer prikkels, en snel en creatief denken. Veel mensen die hoogbegaafd zijn, zijn ook gedreven en nieuwsgierig, en hebben vaak een sterke drang naar persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de diagnostiek en in behandeling zien we echter vaak dat deze kenmerken worden overschaduwd door de psychiatrische problemen waarvoor zij hulp zoeken. Tijdens de training gaan we in op wat hoogbegaafden soms tegenkomen in het dagelijkse leven en waar je tijdens de diagnostiek op kan letten. We bespreken welke aanpassingen nuttig kunnen zijn in de behandeling zoals bij veelvoorkomende behandelingen waaronder EMDR, Cognitieve Gedragstherapie en Acceptance and Commitment Therapy.

Inhoud

Inhoud

Volgens de normaalverdeling van het IQ is ongeveer 2,5% van de bevolking hoogbegaafd. Deze mensen kunnen ook binnen de GGZ hulpvragen hebben. Wist je dat 87% van de hoogbegaafde mensen tevens hoogsensitief blijkt te zijn?

Het brein is anders

Er is steeds meer bewijs uit neurowetenschappelijk onderzoek (Tetreault, 2020; Haier, 2017; Shaw, 2006) dat het brein van hoogbegaafden significant anders is qua vorm, structuur, functionaliteit, interne netwerken en verwerkingssnelheid. Deze verschillen hebben invloed op het sociaal functioneren, de emotionele regulatie, het geheugen, de prikkelverwerking en de cognitieve ingesteldheid. Hierdoor voelt een hoogbegaafde zich vaak ‘anders’ dan anderen in de omgeving. Deze ‘mismatch’ wordt versterkt als het onderwijsaanbod of het werkniveau niet aansluit bij de cognitieve capaciteiten.

Hoogbegaafdheid en de invloed op diagnostiek en behandeling

Het gevoel van ‘anders zijn’ kan leiden tot pogingen om zich aan te passen aan de omgeving, wat vaak resulteert in het onderdrukken of niet optimaal benutten van eigen vaardigheden en persoonlijke kenmerken. Dit kan bijdragen aan depressieve symptomen, angstklachten, traumagerelateerde problemen en moeilijkheden in de persoonlijkheidsontwikkeling. Hoogbegaafdheid verhoogt niet de kans op psychiatrische problemen, maar biedt ook geen bescherming ertegen. Desondanks wordt er in veel opleidingen weinig aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep.

Sommige kenmerken van hoogbegaafdheid kunnen psychiatrische klachten anders of minder problematisch doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Bovendien kunnen psychiatrische problemen ervoor zorgen dat de kenmerken van hoogbegaafdheid onvoldoende zichtbaar zijn. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden, aangezien dit cruciaal kan zijn voor het vormen van een effectieve behandeling. Hoewel er nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, bieden ‘best practice’-verhalen waardevolle inzichten die in deze training worden besproken. Bovendien voelt een patiënt zich pas echt geholpen als je begrijpt hoe complex zijn, haar of diens gedachten kunnen zijn.

Op de eerste dag ligt de nadruk op het herkennen van hoogbegaafdheid, het signaleren van verschillende kenmerken en het verrichten van diagnostisch onderzoek. Je krijgt eerst een algemeen beeld van wat hoogbegaafdheid inhoudt en welke kenmerken hierbij horen. Vervolgens wordt de focus gelegd op de overlap en verschillen tussen deze kenmerken en de kenmerken van verschillende psychiatrische problemen.

Leerdoelen

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  • Weet je wat hoogbegaafdheid inhoudt.
  • Weet je welke kenmerken bij hoogbegaafdheid kunnen horen.
  • Kun je vermoedelijke hoogbegaafdheid bij iemand te signaleren.
  • Kun je in de diagnostiek rekening houden met mogelijke hoogbegaafdheid.
  • Weet je waar je op kan letten als een persoon zelf het vermoeden heeft hoogbegaafd te zijn.
  • Weet je hoe je iemand kan benaderen die (vermoedelijk) hoogbegaafd is.
  • Weet je welke mogelijke behandelingen passen bij iemand die hoogbegaafd is.
  • Kun je de meest gangbare behandelingen aanpassen voor iemand die hoogbegaafd is.
  • Weet je hoe een behandeling eclectisch samengesteld kan worden en waarom dit nodig kan zijn.
  • Weet je wat een existentiële behandeling is en hoe je dit kan gebruiken in de behandeling van iemand die hoogbegaafd is.
Doelgroep en toelatingscriteria

Doelgroep en toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor behandelaren in de ggz of verslavingszorg die meer willen weten over hoogbegaafdheid.

Dit kunnen zijn:

  • Psychiaters
  • Klinisch psychologen, GZ-psychologen, psychotherapeuten en psychologen
  • Orthopedagogen-generalist en orthopedagogen
  • Verpleegkundig specialisten GGZ/AGZ, gespecialiseerde verpleegkundigen en SPV
  • Vaktherapeuten
  • POH-GGZ
  • Andere behandelaren in de ggz
Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan het volgende criterium:

  • Een afgeronde, aan de ggz gerelateerde, hbo of universitaire opleiding.
Werkwijze

Werkwijze

Je doorloopt oefeningen om zelf bepaalde aspecten van hoogbegaafdheid te ervaren. Daarnaast voer je opdrachten uit met elkaar en in de praktijk om vaardigheden op het gebied van diagnostiek en behandeling van hoogbegaafde mensen te verbeteren. Voorafgaand aan de training en tussen de trainingsdagen door besteed je ongeveer zes tot tien uur aan huiswerk.

Voorafgaand aan de eerste trainingsdag en na elke trainingsdag ontvang je in totaal drie readers met informatie. De eerste reader wordt minimaal drie weken voor de training digitaal verstrekt; de vervolgreaders worden samen met de PowerPointpresentatie na elke trainingsdag per e-mail verstuurd. Naast extra theorie en huiswerk vind je in de readers verschillende manieren om je verder te verdiepen in hoogbegaafdheid in de psychiatrie.

Tussendoor mag je altijd per e-mail vragen stellen of contact opnemen met de docent om te sparren over de inzet van bepaalde oefeningen of om feedback te krijgen op het huiswerk. Tijdens de training en tot twee maanden na de training kun je een telefonische afspraak met de docent plannen om specifieke vragen te stellen.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats doormiddel van een schriftelijke toets.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de basisopleiding worden ingehaald in een andere basisopleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

  • Lezen van de reader dag 1, die minimaal drie weken voorafgaand aan de eerste trainingsdag aan de deelnemers wordt verzonden. (20 pagina’s)
  • Lezen: het artikel “Hoogbegaafdheid in de psychiatrie.” (6 pagina’s
  •  Lezen: het whitepaper: Autisme Expertisecentrum. (2024). Whitepaper ASS en/of hoogbegaafdheid. https://www.anneliesspek.nl/wp-content/uploads/2024/09/ASS-en-of-hoogbegaafdheid_16-9-24.pdf (7 pagina’s)
  • Lezen van de reader dag 2 voorafgaand aan dag twee (13 pagina’s)

Deze artikelen worden digitaal aangeleverd.

Accreditatie
Startdatum: 05-06-2025
in Online
582782 - LV POH-GGZ, VSR
Categorie
Punten
Nascholing praktijkondersteuners
12
Scholing verpleegkundig specialisten
12

Inhoud

Volgens de normaalverdeling van het IQ is ongeveer 2,5% van de bevolking hoogbegaafd. Deze mensen kunnen ook binnen de GGZ hulpvragen hebben. Wist je dat 87% van de hoogbegaafde mensen tevens hoogsensitief blijkt te zijn?

Het brein is anders

Er is steeds meer bewijs uit neurowetenschappelijk onderzoek (Tetreault, 2020; Haier, 2017; Shaw, 2006) dat het brein van hoogbegaafden significant anders is qua vorm, structuur, functionaliteit, interne netwerken en verwerkingssnelheid. Deze verschillen hebben invloed op het sociaal functioneren, de emotionele regulatie, het geheugen, de prikkelverwerking en de cognitieve ingesteldheid. Hierdoor voelt een hoogbegaafde zich vaak ‘anders’ dan anderen in de omgeving. Deze ‘mismatch’ wordt versterkt als het onderwijsaanbod of het werkniveau niet aansluit bij de cognitieve capaciteiten.

Hoogbegaafdheid en de invloed op diagnostiek en behandeling

Het gevoel van ‘anders zijn’ kan leiden tot pogingen om zich aan te passen aan de omgeving, wat vaak resulteert in het onderdrukken of niet optimaal benutten van eigen vaardigheden en persoonlijke kenmerken. Dit kan bijdragen aan depressieve symptomen, angstklachten, traumagerelateerde problemen en moeilijkheden in de persoonlijkheidsontwikkeling. Hoogbegaafdheid verhoogt niet de kans op psychiatrische problemen, maar biedt ook geen bescherming ertegen. Desondanks wordt er in veel opleidingen weinig aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep.

Sommige kenmerken van hoogbegaafdheid kunnen psychiatrische klachten anders of minder problematisch doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Bovendien kunnen psychiatrische problemen ervoor zorgen dat de kenmerken van hoogbegaafdheid onvoldoende zichtbaar zijn. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden, aangezien dit cruciaal kan zijn voor het vormen van een effectieve behandeling. Hoewel er nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, bieden ‘best practice’-verhalen waardevolle inzichten die in deze training worden besproken. Bovendien voelt een patiënt zich pas echt geholpen als je begrijpt hoe complex zijn, haar of diens gedachten kunnen zijn.

Op de eerste dag ligt de nadruk op het herkennen van hoogbegaafdheid, het signaleren van verschillende kenmerken en het verrichten van diagnostisch onderzoek. Je krijgt eerst een algemeen beeld van wat hoogbegaafdheid inhoudt en welke kenmerken hierbij horen. Vervolgens wordt de focus gelegd op de overlap en verschillen tussen deze kenmerken en de kenmerken van verschillende psychiatrische problemen.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen