Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

De Netwerkintake

Delen via:

Duur

12 uur

Kosten v.a. € 495

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Ben jij al bekend met de Netwerkintake? Het is een praktische tool, die contextueel werken en positieve gezondheid vertaalt naar het intakegesprek. Tijdens de Netwerkintake en het traject daarna staat een gezamenlijk opgesteld behandelplan centraal, met heldere door de cliënt geformuleerde doelen en gezamenlijk opgestelde acties. Met de komst van het nieuwe Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Kader Passende Zorg, waar de Netwerkintake naadloos op aansluit, zien we dat de Netwerkintake aan terrein wint. Je kunt dan ook wel stellen dat, om mee te gaan in de voorgeschreven veranderingen van ‘de nieuwe ggz’, de Netwerkintake een ‘must’ is.

Inhoud

Inhoud

Laten we eerst nog kort de achtergrond schetsen van de Netwerkintake. Deze is ontwikkeld in het UMC Utrecht door prof. dr. Floortje Scheepers. Zij heeft een vernieuwende kijk op psychisch lijden en mentaal welbevinden en heeft haar visie verwerkt in een praktische tool. De Netwerkintake is een herstelondersteunende probleemanalyse die gebruikt wordt om de kennismaking of intake met een cliënt vorm te geven. Het is een methode waarbij het verhaal van de cliënt centraal wordt gezet en de focus niet langer ligt op het classificerend denken. In de Netwerkintake is een gelijkwaardige werkrelatie tussen behandelaar en cliënt van groot belang, waarbij de eigen regie van de cliënt zo veel mogelijk gestimuleerd wordt. Hierdoor worden cliënten en hun naasten/familie in hun kracht gezet en krijgen zij een groot aandeel in het behalen van de door de cliënt opgestelde doelen.

Tijdens de Netwerkintake en het traject daarna staat een gezamenlijk opgesteld behandelplan, met daarin heldere door de cliënt geformuleerde doelen en gezamenlijk opgestelde acties, centraal. Deze vormen de rode draad van je traject.

In deze klassikale opleiding, die ontwikkeld is in samenwerking met Dokter Bosman en het UMC Utrecht, leer je de theoretische kaders van de Netwerkintake kennen en leer je de Netwerkintake toepassen in jouw eigen werksetting.

Leerdoelen

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  1. Ken je de theorie van de positieve gezondheid en het contextueel werken en kun je deze toepassen.
  2. Heb je inzicht in de vernieuwende visie op psychisch lijden en mentaal welbevinden.
  3. Kun je de Netwerkintake toepassen in je eigen praktijk.
  4. Kun je een gelijkwaardige werkrelatie aangaan met de cliënt zonder daarbij je eigen professionaliteit uit het oog te verliezen.
  5. Kun je een goede en gestructureerde Netwerktekening maken.
  6. Kun je verbanden leggen tussen klachten en invloedrijke thema´s en deze bespreekbaar maken met de cliënt.
  7. Kun je op grond van de Netwerktekening en wensen van de cliënt een behandelplan opstellen, dit evalueren en afsluiten.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor hbo- en universitair opgeleide professionals die intake- en/of kennismakingsgesprekken voeren met mensen die een hulpvraag hebben die gericht is op het sociaal domein of het mentaal welbevinden. Dit zijn bijvoorbeeld poh’ers-ggz, consultatieve psychiaters, ggz- en sociaalpsychiatrisch verpleegkundigen, (klinisch en gz-)psychologen, orthopedagogen, psychiaters of huisartsen. Ook mensen die werkzaam zijn in bijvoorbeeld een buurtteam, schoolbegeleidingsdienst of ondersteuningsdienst op scholen kunnen profiteren van deze opleiding.

Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde bachelor/master in het sociaaldomein, verpleegkunde (ggz), geneeskunde, psychologie en/of orthopedagogiek.
  • Werkzaam zijn in de (geestelijke) gezondheidszorg.
Werkwijze

Werkwijze

Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren zijn:

  • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
  • Interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
  • Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
  • Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.
Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van het presenteren van een eigen uitgevoerde Netwerkintake (15 minuten).

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.
Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De verplichte literatuur wordt digitaal aangeleverd.

  • Augustijn, T., Hagoort, K., Schuitemaker, W. et al. Doorbreek barrières, verbeter netwerkzorg. Kind Adolesc Prakt 20, 14–22 (2021).
  • Huber, M., Knottnerus, J. A., Green, L., Van Der Horst, H., Jadad, A. R., Kromhout, D., … & Smid, H. (2011). How should we define health? Bmj, 343.
  • Huber, M., van Vliet, M., Giezenberg, M., Winkens, B., Heerkens, Y., Dagnelie, P. C., & Knottnerus, J. A. (2016). Towards a ‘patient-centred’operationalisation of the new dynamic concept of health: a mixed methods study. BMJ open, 6(1), e010091.
  • Scheepers, D. F., & Van Thiel, D. G. (2022). Recht doen aan complexiteit van psychische problemen: van lineair naar interactief denken.

Let op, ter voorbereiding op de eerste lesdag maak je ook een e-learning. Daarvoor maak je een account aan op www.netwerkintake.nl

Aanbevolen literatuur
Ter verdieping kun je onderstaande literatuur raadplegen:
  • Floortje Scheepers (2021). Mensen zijn ingewikkeld. [ISBN 9789029543071/9029543078]

Ook interessant om te bekijken:

Accreditatie
Startdatum: 21-11-2025
in Utrecht

Inhoud

Laten we eerst nog kort de achtergrond schetsen van de Netwerkintake. Deze is ontwikkeld in het UMC Utrecht door prof. dr. Floortje Scheepers. Zij heeft een vernieuwende kijk op psychisch lijden en mentaal welbevinden en heeft haar visie verwerkt in een praktische tool. De Netwerkintake is een herstelondersteunende probleemanalyse die gebruikt wordt om de kennismaking of intake met een cliënt vorm te geven. Het is een methode waarbij het verhaal van de cliënt centraal wordt gezet en de focus niet langer ligt op het classificerend denken. In de Netwerkintake is een gelijkwaardige werkrelatie tussen behandelaar en cliënt van groot belang, waarbij de eigen regie van de cliënt zo veel mogelijk gestimuleerd wordt. Hierdoor worden cliënten en hun naasten/familie in hun kracht gezet en krijgen zij een groot aandeel in het behalen van de door de cliënt opgestelde doelen.

Tijdens de Netwerkintake en het traject daarna staat een gezamenlijk opgesteld behandelplan, met daarin heldere door de cliënt geformuleerde doelen en gezamenlijk opgestelde acties, centraal. Deze vormen de rode draad van je traject.

In deze klassikale opleiding, die ontwikkeld is in samenwerking met Dokter Bosman en het UMC Utrecht, leer je de theoretische kaders van de Netwerkintake kennen en leer je de Netwerkintake toepassen in jouw eigen werksetting.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen