Kies een locatie

    Kies een startdatum

      CURSUSDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 2.695,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij de VGCt. Neem contact met ons op voor aanvraag bij andere beroepsverenigingen.

      Duur

      Verdeeld over 12 lesdagen en online

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Thuis en klassikaal

      12 lesdagen (78% van de 100 uren) Online 11 contactmomenten van 2 uur (22% van de 100 uren)

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Uitgangspunten

      Je leert cognitief-emotionele gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Opgestelde protocollen en richtlijnen dienen daarbij als uitgangspunt en worden tot maatwerk gemaakt in relatie met de cliënt. De basisopleiding cognitieve gedragstherapie van totaal 100 uur is opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

      Blended
      In nauwe samenwerking met de VGCt is de opleiding CGT Basis – Blended gelanceerd. Deze variant bestaat uit 12 klassikale lesdagen (78% van de 100 uren). In deze bijeenkomsten staan theorie en praktische toepassing centraal. Op het online platform zijn er 11 contactmomenten van 2 uur (22% van de 100 uren). In het online onderwijs ligt de nadruk op persoonlijke leerdoelen, het bespreken van relevante thema’s uit het lesprogramma en oefening van praktische vaardigheden.


      Doel & Methode

      Je maakt op systematische wijze kennis met de methoden en interventies gericht op specifieke stoornissen zoals angststoornissen, depressie, somatoforme stoornissen, impulscontrolestoornissen en persoonlijkheidsstoornissen. Vaardigheden oefen je onder andere in rollenspellen, waarbij je wisselend als therapeut en als cliënt optreedt. Tijdens de praktische oefeningen staat het therapeutische proces en de therapeutische relatie centraal. Einddoel is dat men in staat is om het geleerde (onder supervisie) toe te passen in de behandeling van cliënten.

      Doelgroep

      • Professionals die lid willen worden van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie: vgct.nl
      • Afgestudeerden in o.a. Sociale Wetenschappen of de Geneeskunde.
      • Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen.
      • Voor HBO-geschoolden bestaat de variant ‘Cognitief gedragtherapeutisch werker’.
      • Al een groep collega’s/vrienden verzameld? Wij kunnen deze cursus ook voor een gunstige prijs incompany regelen.

      Toelatingscriteria

      Cursisten die een universitaire Master in de Sociale Wetenschappen of de Geneeskunde hebben gedaan.

      Inhoud

      1. Algemeen Inleiding in de gedragstherapie, functie analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken.
      2. Specifieke stoornissen:
        • Angststoornissen; paniekstoornis, enkelvoudige fobieën, sociale angst, obsessief compulsieve stoornis, gegeneraliseerde angststoornis en PTSS.
        • Stemmingsstoornissen; depressieve stoornis, dysthyme stoornis, bipolaire stoornis, suïcidaliteit en motivatietechnieken.
        • Impulscontrolestoornissen & verslaving.
        • Somatoforme stoornissen; stressgerelateerde stoornissen, chronisch vermoeidheidssyndroom en slaapstoornissen.
        • Persoonlijkheidsstoornissen.

      Onderdelen die in het cursustraject steeds terugkeren:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.

      Accreditatie

      CGt Blended is bij de VGCt geaccrediteerd.
      Accreditatie gewenst bij een andere beroepsvereniging? Neem dan contact op via: info@fortaopleidingen.nl

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten Deel 1, 2 en 3.

      Keijsers, G., Minnen, A., Verbraak, M., Hoogduin K., Emmelkamp, P. (2017)

      Boom uitgevers Amsterdam

      Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk.

      K. Korrelboom/ E. ten Broeke (Tweede herziene druk, 2014)

      Bussum: Coutinho

      Cognitieve therapie de basisvaardigheden.

      Broeke, E. ten, Heiden, C. van der, Meijer, S., & Hamelink, H. (2008)

      Boom Cure & Care

      Helpen veranderen: motiveringsstrategieën in de psychotherapie.

      Keijsers, G.P.J., Vossen, J.C. & Keijsers, L.H.A. (2012)

      Boom

      Bestel je studieboeken bij boekhandel Donner via: kunstenwetenschap@donner.nl o.v.v. FORTA en krijg 5% korting!

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      V. van Bruggen

      V. van Bruggen

      Positieve CGT

      E.H.J.M. van Halen

      E.H.J.M. van Halen

      Basis CGT POH-GGZ Groepsleertherapie IBSR Mindfulness ACT Positieve CGT

      V. van Bruggen - Positieve CGT

      E.H.J.M. van Halen - Basis CGT - POH-GGZ - Groepsleertherapie - IBSR - Mindfulness - ACT - Positieve CGT