Of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Deze opleiding zit helaas al vol. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer er toch nog een plekje vrij komt.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Duur
25 uur
Kosten v.a. € 995
Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.
Catering
Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.
Heb je de Basisopleiding CGT (100 uur) afgerond en wil je leren hoe je de Acceptance and Commitment Therapy (ACT) kunt inzetten bij cliënten die bijvoorbeeld last hebben van angststoornissen, stemmingsstoornissen, verslaving en somatische problematiek? Dan is deze ACT-opleiding, die geaccrediteerd is als vervolgopleiding bij de VGCt (25 uur), iets voor jou! ACT is namelijk inmiddels uitgegroeid tot een veel toegepaste methodiek in de geestelijke gezondheidszorg. Met deze training leer je hoe je ACT-technieken kunt integreren in behandelingen met Cognitieve Gedragstherapie (CGT).
Eerst maar een korte inleiding over ACT en de relatie tot de CGT. ACT valt binnen de derdegeneratiegedragstherapie, een stroming binnen de gedragstherapie. De vorige generaties legden het accent op rechtstreekse verandering van gedrag, emoties of gedachten. De derde generatie richt zich op het leren van mindfulnessvaardigheden, acceptatie en het effectiever leren omgaan met emoties en cognities zonder deze rechtstreeks te willen veranderen.
ACT werd ontwikkeld door Steven Hayes en borduurt voort op het behaviorisme van Skinner en inzichten uit de cognitieve therapieën van Beck en Ellis. Deze procesgerichte benadering is gelinkt aan de Relational Frame Theory (RFT). Zowel ACT als RFT zijn grondig onderzocht en blijken theoretisch krachtig en praktisch werkbaar
Waar gaat het bij ACT om? Net als bij Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) gaat het bij ACT niet zozeer om het veranderen van negatieve gedachten en emoties, maar meer om het beïnvloeden van de verhouding die je ermee hebt. Het is een effectieve interventie bij angststoornissen, stemmingsstoornissen, verslaving en somatische problematiek. ACT kan cliënten helpen om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen (Acceptance), zodat ze kunnen blijven investeren in de dingen die ze echt belangrijk vinden (Commitment). Mindfulness maakt onder andere deel uit van deze therapievorm.
In deze opleiding ga je theoretische kennis en vaardigheden op het gebied van de ACT verwerven. Je leert over de wetenschappelijke onderbouwing, de theoretische achtergrond, de nieuwste ontwikkelingen, de bruikbaarheid binnen de klinische praktijk en de plaats binnen de CGT. Steeds wordt voortgebouwd en teruggevallen op de uitgangspunten van de CGT. Als deelnemers leer je de componenten van deze techniek te integreren en op maat van de cliënt toe te passen. Door meer ‘belichaming’ van deze technieken zul je straks beter in staat zijn om de therapeutische relatie te gebruiken om het therapieproces op gang te brengen, te bevorderen en te bekrachtigen. Je leert vanuit een casusconceptualisatie en met een voortdurend functionele blik een behandelplan te maken en uit te voeren. Ook gaat de opleiding in op de plek van de ACT binnen de traditie van de CGT, de overlap tussen de RFT en de klassieke en operante conditionering en de meerwaarde van RFT.
Tijdens de 4 lesdagen wordt de theoretische achtergrond van de ACT geïntegreerd met therapeut-cliëntoefeningen en eigen ervaring. Belangrijke onderwerpen daarbij zijn:
Na afloop van de opleiding:
Deze opleiding is bedoeld voor:
Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:
Dit is een Vervolgopleiding VGCt. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/
Je gaat leren aan de hand van de volgende elementen:
Het is voor deze opleiding essentieel dat je ook zelf de oefeningen doet, om zo een goed begrip van de inhoud te krijgen en weet hoe je de oefeningen kunt geven. Tussen de opleidingsdagen door oefen je dan ook met de oefeningen zoals deze worden aangeleerd tijdens de lesdagen.
Toetsing vindt plaats door middel van mondelinge toetsing van de literatuur en thuisopdrachten, en een eindtoets in de vorm van een verslag.
Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.
Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:
De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start:
Eerst maar een korte inleiding over ACT en de relatie tot de CGT. ACT valt binnen de derdegeneratiegedragstherapie, een stroming binnen de gedragstherapie. De vorige generaties legden het accent op rechtstreekse verandering van gedrag, emoties of gedachten. De derde generatie richt zich op het leren van mindfulnessvaardigheden, acceptatie en het effectiever leren omgaan met emoties en cognities zonder deze rechtstreeks te willen veranderen.
ACT werd ontwikkeld door Steven Hayes en borduurt voort op het behaviorisme van Skinner en inzichten uit de cognitieve therapieën van Beck en Ellis. Deze procesgerichte benadering is gelinkt aan de Relational Frame Theory (RFT). Zowel ACT als RFT zijn grondig onderzocht en blijken theoretisch krachtig en praktisch werkbaar
Waar gaat het bij ACT om? Net als bij Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) gaat het bij ACT niet zozeer om het veranderen van negatieve gedachten en emoties, maar meer om het beïnvloeden van de verhouding die je ermee hebt. Het is een effectieve interventie bij angststoornissen, stemmingsstoornissen, verslaving en somatische problematiek. ACT kan cliënten helpen om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen (Acceptance), zodat ze kunnen blijven investeren in de dingen die ze echt belangrijk vinden (Commitment). Mindfulness maakt onder andere deel uit van deze therapievorm.
In deze opleiding ga je theoretische kennis en vaardigheden op het gebied van de ACT verwerven. Je leert over de wetenschappelijke onderbouwing, de theoretische achtergrond, de nieuwste ontwikkelingen, de bruikbaarheid binnen de klinische praktijk en de plaats binnen de CGT. Steeds wordt voortgebouwd en teruggevallen op de uitgangspunten van de CGT. Als deelnemers leer je de componenten van deze techniek te integreren en op maat van de cliënt toe te passen. Door meer ‘belichaming’ van deze technieken zul je straks beter in staat zijn om de therapeutische relatie te gebruiken om het therapieproces op gang te brengen, te bevorderen en te bekrachtigen. Je leert vanuit een casusconceptualisatie en met een voortdurend functionele blik een behandelplan te maken en uit te voeren. Ook gaat de opleiding in op de plek van de ACT binnen de traditie van de CGT, de overlap tussen de RFT en de klassieke en operante conditionering en de meerwaarde van RFT.
Tijdens de 4 lesdagen wordt de theoretische achtergrond van de ACT geïntegreerd met therapeut-cliëntoefeningen en eigen ervaring. Belangrijke onderwerpen daarbij zijn:
Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.