Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Vervolgcursus CGt bij cliënten met een licht verstandelijke beperking

Delen via:

Duur

50 uur

Kosten v.a. € 1850

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Heb je in je werk te maken met cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) die last hebben van psychische problemen? Deze vervolgopleiding leert je hoe je bij deze doelgroep (volwassenen en jongeren) succesvol Cognitieve Gedragstherapie (CGT) kunt toepassen in de behandeling.

Inhoud

Inhoud

In Nederland zijn er minstens 55.000 personen met een LVB. Mensen met een LVB zijn in meerdere opzichten kwetsbaar. Zo komen bij hen, naast beperkingen in het intellectueel functioneren, ook relatief vaak psychiatrische stoornissen en gedragsstoornissen voor. Als je een cliënt met een LVB behandelt, is het dan ook belangrijk dat je inspeelt op specifieke factoren als expressieve en receptieve taalvaardigheden, het herkennen en benoemen van emoties, het in volgorde kunnen plaatsen van gebeurtenissen en het kunnen onderscheiden van cognities, emoties, gedachten en gebeurtenissen.

Er zullen verschillende probleemgebieden worden behandeld die bij deze cliënten kunnen voorkomen. In de behandeling staan zowel het cognitief gedragstherapeutische proces als de behandelrelatie(s) centraal.

De opleiding, die in totaal 50 uur omvat, bestaat uit 8 lesdagen. Je leert om vanuit het cognitief gedragstherapeutische proces gebruik te maken van interventies die effectief zijn gebleken in de praktijk bij het werken met deze specifieke doelgroep. Het CGT-proces en de aanpassingen die nodig (kunnen) zijn bij deze doelgroep, staan centraal. We gaan in op de behandeling van een aantal veelvoorkomende probleemgebieden en op een transdiagnostische benadering. Ook wordt aandacht besteed aan de kenmerken van LVB en de betekenis hiervan voor CGT en de stand van zaken van CGT bij cliënten met een LVB.

Belangrijke onderwerpen zijn:
  • Doorlopende aandacht voor het CGT-proces (bij LVB).
  • Mediatie: behandeling van probleemgedrag en psychische klachten (in/met de context) bij LVB.
  • Methodisch en motiverend werken met LVB-cliënten.
  • Internaliserende klachten en problemen (onder andere depressie, angst en trauma).
  • Externaliserende klachten en problemen (onder andere ontwikkelingsstoornissen, agressief gedrag).
  • Transdiagnostische thema’s, zoals hechting en zelfbeeld.
Leerdoelen

Leerdoelen

Na afronding van de opleiding kun je het gedragstherapeutische proces en de technieken en methoden uit de CGT toepassen op cliënten met een LVB.

Na afloop van de opleiding:

  1. Heb je eerder verworven basiscompetenties opgefrist en kun je die toespitsen op de LVB-doelgroep. 
  2. Heb je kennis van CGT en de mogelijkheden en (vereiste) aanpassingen voor de doelgroep.
  3. Kun je op grond van zorgvuldige diagnostiek en indicatiestelling een behandelplan opstellen bij complexe problemen en dat bespreken met de cliënt en het systeem, breder dan stoornisgericht behandelen.
  4. Heb je kennis en vaardigheden opgedaan om zowel stoornisgerichte als transdiagnostische behandelingen uit te voeren.
  5. Heb je inzicht in het belang van de therapeutische relatie en weet je deze te hanteren in de CGT-behandeling, zowel met de cliënt als in en met de context.
  6. Kun je verschillende technieken uitvoeren met de LVB-doelgroep, zoals ontspanningsoefeningen, exposure, gedachtes uitdagen, zelfcontroleprocedures et cetera.
  7. Kun je verschillende technieken uitvoeren met en in de context van de cliënt. Je kunt hen betrekken bij de behandeling en de behandeling via hen laten verlopen. Je kunt hun handelen aanpassen, je kunt hen een rol geven in de behandeling, bijvoorbeeld bij het doen van exposure.
  8. Kun je gebruikmaken van bestaande behandelingen en kun je je eigen plan inrichten op de cliënt voor je, rekening houdend met LVB- en de CGT-principes.
  9. Kun je CGT op een deskundige, leuke en respectvolle manier toepassen bij de LVB-doelgroep.
  10. Heb je inzicht in je competenties en kun je complexe problematiek behandelen.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Universitair opgeleide hulpverleners als psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten ggz en artsen. 
  • Professionals die in de praktijk werken met CGT en die hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen. 
Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde universitaire opleiding in de psychologie, pedagogiek, gezondheidswetenschappen, geneeskunde of een afgeronde opleiding tot verpleegkundig specialist ggz.
  • Afgeronde, door de VGCt geaccrediteerde basisopleiding CGT (100 uur).
  • Werkzaam zijn in de (geestelijke) gezondheidszorg. Het is noodzakelijk om gedurende de opleiding een werkplek te hebben waarbij je minimaal 12 uur per week cliënten ziet en behandelt. Bij voorkeur zijn dit cliënten met LVB, maar dat is niet vereist.

     

VGCt
Dit is een Vervolgopleiding VGCt. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/
Werkwijze

Werkwijze

Je leert het gedragstherapeutische proces en de technieken en methoden uit de CGT toepassen op cliënten met een LVB. Dit doe je door zowel het verwerven van theoretische kennis en interactieve bespreking van de leerstof, als door oefeningen in de praktijk. Je gaat ook werken met casuïstiek uit de praktijk.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en schriftelijke toetsing.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 

  • Taylor, W.R. Lindsay, R.P. Hastings, C. Hatton: Psychological Therapies for Adults with Intellectual Disabilities, Wiley-Blackwell, 2012 (online aan te kopen)
  • Raemdonck, Mediatietherapie in de residentiële zorg voor kinderen en jeugdigen, Garant, 2010
  • Roeden & F. Bannink, Handboek OGW met lvb cliënten, Pearson, vierde oplage 2012
  • Korrelboom/ E. ten Broeke: Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie Handboek voor theorie en praktijk Tweede herziene druk, 2014, ISBN 978 90 469 0381 0
  • ten Broeke, C. van der Heiden, S. Meijer, en A. Driessen Cognitieve Therapie: de basisvaardigheden 2022
  • Handreiking CGT bij jeugdigen met een LVB (beschikbaar)
Accreditatie

Inhoud

In Nederland zijn er minstens 55.000 personen met een LVB. Mensen met een LVB zijn in meerdere opzichten kwetsbaar. Zo komen bij hen, naast beperkingen in het intellectueel functioneren, ook relatief vaak psychiatrische stoornissen en gedragsstoornissen voor. Als je een cliënt met een LVB behandelt, is het dan ook belangrijk dat je inspeelt op specifieke factoren als expressieve en receptieve taalvaardigheden, het herkennen en benoemen van emoties, het in volgorde kunnen plaatsen van gebeurtenissen en het kunnen onderscheiden van cognities, emoties, gedachten en gebeurtenissen.

Er zullen verschillende probleemgebieden worden behandeld die bij deze cliënten kunnen voorkomen. In de behandeling staan zowel het cognitief gedragstherapeutische proces als de behandelrelatie(s) centraal.

De opleiding, die in totaal 50 uur omvat, bestaat uit 8 lesdagen. Je leert om vanuit het cognitief gedragstherapeutische proces gebruik te maken van interventies die effectief zijn gebleken in de praktijk bij het werken met deze specifieke doelgroep. Het CGT-proces en de aanpassingen die nodig (kunnen) zijn bij deze doelgroep, staan centraal. We gaan in op de behandeling van een aantal veelvoorkomende probleemgebieden en op een transdiagnostische benadering. Ook wordt aandacht besteed aan de kenmerken van LVB en de betekenis hiervan voor CGT en de stand van zaken van CGT bij cliënten met een LVB.

Belangrijke onderwerpen zijn:
  • Doorlopende aandacht voor het CGT-proces (bij LVB).
  • Mediatie: behandeling van probleemgedrag en psychische klachten (in/met de context) bij LVB.
  • Methodisch en motiverend werken met LVB-cliënten.
  • Internaliserende klachten en problemen (onder andere depressie, angst en trauma).
  • Externaliserende klachten en problemen (onder andere ontwikkelingsstoornissen, agressief gedrag).
  • Transdiagnostische thema’s, zoals hechting en zelfbeeld.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen