Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Systeemtherapie en CGt - Vervolgopleiding CGT 50 uur

Delen via:

Duur

50 uur

Kosten v.a. € 1850

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Ben je psycholoog, orthopedagoog of cognitief gedragstherapeut (in opleiding)? En werk je met gezinnen of geef je individuele behandelingen waarbij het gezin of gezinsleden betrokken zijn? Dan is de opleiding Systeemtherapie en CGT mogelijk iets voor jou. In deze praktische opleiding leer je onder meer over de interacties in een gezin en hoe je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden en interventies kunt toepassen.

Inhoud

Inhoud

In deze opleiding leer je de basale systeemtherapeutische interventies, waarbij cognitief gedragstherapeutische interventies een duidelijke plaats krijgen.
Het uitgangspunt daarbij is dat jouw ontwikkeling als deelnemers gelijkloopt met de ontwikkelingen in het gezinsfunctioneren. Wat wil dit zeggen? Zoals een gezin zijn faseontwikkelingen doorloopt (het gezinsfasemodel), zo doe jij dat als beginnende systeemtherapeut en cognitief gedragstherapeut dat ook (het cognitief gedragstherapeutische proces).

Concreet betekent dat dat we met 3 aandachtsgebieden werken:

  • De gezinsfases en hoe daar rekening mee te houden, in te voegen, et cetera.
  • De therapeutische vaardigheden, zoals reframen, cognitieve herstructurering, circulair vragen, registratie, huiswerkopdrachten, et cetera.
  • De systeemtherapeutische perspectieven, met daarbij gebruikmaking van CGT.
Leerdoelen

Leerdoelen

Na afronding van de opleiding heb je niet alleen meer inzicht en grip op je eigen persoon, positie en handelen in relatie tot gezinnen gekregen, maar heb je ook vaardigheden ontwikkeld om veranderingen in gezinnen tot stand te brengen, waarbij je gebruik kunt maken van kennis die je al in de basisopleiding hebt opgedaan.

Na afloop van de opleiding:

  1. Weet je hoe je kunt denken over en omgaan met posities, rollen en interacties in gezinnen, en kun je in dit contextdenken cognitief gedragstherapeutische vaardigheden en interventies toepassen.
  2. Heb je geleerd hoe je de verschillende systeemtheoretische perspectieven kunt onderscheiden, gebruiken en integreren met CGT.
  3. Kun je systeemhypotheses maken.
  4. Kun je een aantal interventies bij gezinnen en echtparen toepassen. 
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Universitair opgeleide hulpverleners als psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten ggz en artsen.
  • Professionals die in de praktijk werken met CGT en die hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen. 
Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde universitaire opleiding in de psychologie, pedagogiek, gezondheidswetenschappen, geneeskunde of een afgeronde opleiding tot verpleegkundig specialist ggz.
  • Afgeronde, door de VGCt geaccrediteerde basisopleiding CGT (100 uur).
  • Werkzaam zijn in de (geestelijke) gezondheidszorg. Het is noodzakelijk om gedurende de opleiding een werkplek te hebben waarbij je minimaal 12 uur per week cliënten ziet en behandelt.
VGCt

Dit is een Vervolgopleiding VGCt. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/

Werkwijze

Werkwijze

In deze opleiding wordt de gezinscyclus behandeld met daaraan gekoppeld passende theoretische concepten, therapeutische attitudes en interventies.

Hoe gaan we te werk?
  • Alle oefeningen die we tijdens de opleidingsonderdelen doen worden met literatuur ondersteund. We verwachten van jou dan ook dat je de literatuur bestudeert.
  • Er zijn literatuurbesprekingen, gekoppeld aan praktijkvoorbeelden en bijbehorende oefeningen.
  • Tijdens de bijeenkomsten verwijst de docent naar verdiepende literatuur voor de geïnteresseerden.
  • Rollenspelen. Om zo veel mogelijk te kunnen oefenen, om te leren elkaar aan te voelen en om meer ruimte te krijgen, zul je als deelnemers in de rollenspelen vaak met 2 therapeuten aan het werk zijn.
  • Onze besprekingsstijl is uitnodigend en discussiërend. De onderwijsvormen zijn veelal ervaringsgericht.
  • We werken met wisselende werkvormen.
  • De docent kan zelf demonstreren of gebruikmaken van videomateriaal. De docent gebruikt een systeemtherapeutische stijl van uitleggen, bevragen, veiligheid creëren, uitnodigen, et cetera.

Omdat de lesvormen in deze opleiding vaak ervaringsgericht zijn, krijg je al snel gevoel voor het werken met en denken over gezinnen. Omdat de innerlijke dialoog van groot belang is in het werken met gezinnen, neemt het ervaringsleren een belangrijke plek in. Andere leerstijlen komen gelijktijdig aan bod, bijvoorbeeld het cognitief leren.
Bij de start van de opleiding wordt een theoretische opzet en houvast geboden. In de praktijk blijkt het lastig de veelheid van nieuwe ervaringen en inzichten in een groter geheel te plaatsen. Dit wordt aangegeven, met als geruststelling dat op dag 6 al het geleerde in een theoretisch kader wordt geplaatst.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en individuele schriftelijke eindtoetsing.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 

  1. Lange, A. (2006). Gedragsverandering in gezinnen (8e druk). Noordhoff Uitgevers. ISBN: 9789068905861.
  2. Savenije, A., Lawick, M.J. van, & Reijmers, E.T.M. (2014). Handboek Systeemtherapie. De Tijdstroom.
Accreditatie
Startdatum: 30-10-2025
in Amsterdam
541808 - VGCt
Categorie
Punten
VGCT- Vervolgcursus - contacturen
50
541808 - NIP / NVO
Categorie
Punten
KJ opleiding - extra literatuurstudie
24.5
KJ opleiding - diagnostiek
20
KJ opleiding - behandeling
30
K&J/OG herregistratie
50

Inhoud

In deze opleiding leer je de basale systeemtherapeutische interventies, waarbij cognitief gedragstherapeutische interventies een duidelijke plaats krijgen.
Het uitgangspunt daarbij is dat jouw ontwikkeling als deelnemers gelijkloopt met de ontwikkelingen in het gezinsfunctioneren. Wat wil dit zeggen? Zoals een gezin zijn faseontwikkelingen doorloopt (het gezinsfasemodel), zo doe jij dat als beginnende systeemtherapeut en cognitief gedragstherapeut dat ook (het cognitief gedragstherapeutische proces).

Concreet betekent dat dat we met 3 aandachtsgebieden werken:

  • De gezinsfases en hoe daar rekening mee te houden, in te voegen, et cetera.
  • De therapeutische vaardigheden, zoals reframen, cognitieve herstructurering, circulair vragen, registratie, huiswerkopdrachten, et cetera.
  • De systeemtherapeutische perspectieven, met daarbij gebruikmaking van CGT.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen