Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Schematherapie vervolgopleiding

Delen via:

Duur

25 uur

Kosten v.a. € 1050

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Zie jij cliënten met persoonlijkheidsproblematiek, recidiverende depressie of angststoornis? En heb je de basisopleiding Schematherapie en de basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie (CGT) succesvol afgerond? Dan is deze vervolgopleiding mogelijk iets voor jou. Schematherapie is een vorm van CGT die de cliënt helpt om de oorsprong van gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit de jeugd op patronen en het dagelijkse leven worden onderzocht. Als schematherapeut is het jouw doel om de cliënt te laten voelen wat zijn/haar behoeften zijn en om op een gezondere manier daarvoor op te komen. Hierdoor verandert niet alleen het gedrag, maar ook de gedachten en gevoelens.

Inhoud

Inhoud

Voor deze opleiding gaan we ervan uit dat je de basisprincipes van Schematherapie beheerst, aangezien deze in de Schematherapie-basisopleiding al behandeld zijn. De basiskennis wordt kort herhaald, maar krijgt geen uitgebreide aandacht. De focus ligt op de opbouw van de therapie en de interventies die passen bij een gestructureerde behandeling van complexe casuïstiek. Aan de orde komen onder andere de casusconceptualisatie van verschillende persoonlijkheidsstoornissen, de therapeutische relatie, het werken met schema’s en schemamodi, omgaan met boosheid en therapieverstorend gedrag, limited reparenting en experiëntiële technieken. Ook gaan we in op de invloed van de eigen schema’s van jou als therapeut.

Alle fases van het schematherapeutische proces en de uitvoering hiervan komen in de opleiding aan de orde. Zo gaan we in de diagnostische fase in op het inventariseren, analyseren en in kaart brengen van de problematiek en het opstellen van een behandelplan. Voor de veranderingsfase ga je oefenen met interventies die zowel op gedragsverandering gericht zijn als op betekenis- en betrokkenheidsverandering. Uiteraard oefen je dan díe interventies die passend zijn bij complexe problematiek. Verder is het belangrijk dat je het inzicht en de vaardigheid verwerft om een passende techniek of interventie te kiezen en uit te voeren, al naar gelang de fase van de therapie en de dynamiek van de cliënt.

De volgende onderwerpen komen in de opleiding aan bod:

  • Schematherapeutisch model en behandeling bij verschillende (persoonlijkheids)problemen.
  • Analyse en conceptualisatie van schema’s en modi.
  • Opzet en fasering van de schematherapeutische behandeling.
  • Herkennen en hanteren van verschillende schema’s en modi, schemamodework.
  • Verbreding van vaardigheden in schematherapeutische interventies: experiëntiële, cognitieve en gedragsmatige technieken.
  • Therapeutische houding en hanteren van de therapeutische relatie.
  • Schema’s en modi van de therapeut.
  • Opbouw therapiesessie en inzet interventies.
  • Inzetten van metingen, registraties en observaties.
  • Opstellen, evalueren en bijstellen van een behandelplan bij complexe problematiek.
  • Omgaan met gebrek aan motivatie en therapieverstorend gedrag.
Leerdoelen

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  1. Kun je schema’s en schemamodi herkennen en onderzoeken. En kun je de functie hiervan analyseren aan de hand van functie- en betekenisanalyses.
  2. Kun je de verschillende schemamodimodellen toepassen in de praktijk (cluster B- en cluster C-persoonlijkheidsproblematiek).
  3. Kun je een op maat gemaakte casusconceptualisatie maken, waarbij de problemen van de cliënt en de leergeschiedenis duidelijk omschreven zijn.
  4. Kun je gericht meetinstrumenten inzetten ten behoeve van de indicatiestelling en de evaluaties (onder andere SMI en de YSQ).
  5. Kun je een gericht behandelplan opstellen, rekening houdend met de verschillende typen zorgzwaarte.
  6. Heb je inzicht in de motivatie van de cliënt en kun je interventies aanpassen aan de inspanningsbereidheid met inzet van motiveringstechnieken.
  7. Kun je de therapeutische relatie hanteren (limited reparenting, empathische confrontatie, limit setting) en kun je het schemabevestigende karakter van de therapeutische relatie herkennen en hanteren.
  8. Kun je de sessie structureren en interventies inzetten, rekening houdend met de subdoelen, schema’s en modi en inbreng van de cliënt.
  9. Kun je experiëntiële technieken toepassen bij disfunctionele schemamodi: meerstoelentechniek, imaginatie en rescripting, modidialoog, et cetera.
  1. Kun je cognitieve technieken toepassen bij disfunctionele schema’s en modi: cognitief dagboek, flashcards, geldigheid van schema’s toetsen, dialoog met gezonde kant, et cetera.
  2. Kun je gedragspatronen doorbreken bij disfunctionele schema’s en modi: gedragsexperimenten, imaginatie, rollenspel, huiswerk, et cetera.
  3. Heb je kennis van limit setting: grenzen kunnen stellen aan disfunctioneel en therapieverstorend gedrag (modi).
  4. Kun je een behandeling gericht evalueren, bijstellen en afsluiten.
  5. Kun je eigen schema’s en modi herkennen die een rol spelen in de therapeutische relatie en kun je deze hanteren.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor: 

  • Universitair opgeleide hulpverleners als psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten ggz en artsen.  
  • Professionals die in de praktijk werken met CGT en Schematherapie en die hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen.
Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde universitaire opleiding in de psychologie, pedagogiek, gezondheidswetenschappen, geneeskunde of een afgeronde opleiding tot verpleegkundig specialist ggz.
  • Afgeronde, door de VGCt geaccrediteerde basisopleiding CGT (100 uur).
  • Afgeronde, door de VSt geaccrediteerde 25-urige basisopleiding Schematherapie.
  • Werkzaam zijn in de (geestelijke) gezondheidszorg. Het is noodzakelijk om gedurende de opleiding een werkplek te hebben waarbij je minimaal 12 uur per week cliënten ziet en behandelt.
VGCt

Dit is een Vervolgopleiding VGCt. Wil je je verder registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/

Vereniging Schematherapie

Deze opleiding kan gebruikt worden binnen de opleiding tot schematherapeut VSt. Wil je je (in de toekomst) registreren als schematherapeut? Let er dan op dat de VSt aanvullende eisen stelt voor deelname aan deze opleiding. Deelname is in het geval van het opleidingstraject tot schematherapeut VSt mogelijk als je in het bezit bent van een diploma van een universitaire masteropleiding en één van de volgende kwalificaties hebt op het moment van aanmelding bij de VSt:

  • Je bent BIG-geregistreerd psychotherapeut, gz-psycholoog, orthopedagoog-generalist (ingeschreven in BIG of SKJ), klinisch psycholoog of psychiater.
  • Je bent lid van een specialistische psychotherapievereniging*.
  • Je bent Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP/SKJ.
  • Je bent in opleiding tot een van de hierboven genoemde kwalificaties.

* Specialistische psychotherapievereniging: de Nederlandse vereniging voor groepsdynamica en groepstherapie (NVGP), de Nederlandse Psychoanalytische Vereniging (NPaV), de Nederlandse Vereniging voor Psychoanalytische Psychotherapie (NVPP), de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG), de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt),of de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie (VKJP) , de Vereniging EMDR Nederland (VEN) of de Vereniging Persoonsgerichte experiëntele Psychotherapie (VPeP).

Voor meer informatie over aanvullende eisen en de opleiding tot Schematherapeut, zie: https://www.schematherapie.nl/opleiding-registratie/schematherapeut

 
Werkwijze

Werkwijze

Om te komen tot voldoende interactie, oefening en afwisseling, begin je iedere lesdag met het delen van ervaringen en krijg je de gelegenheid om vragen te stellen. Daarna doe je oefeningen met het vertalen van theoretische concepten naar praktische situaties en ten slotte ga je via rollenspellen oefenen met experiëntiële, gedragsmatige en cognitieve technieken. Bij de rollenspellen geven de docenten altijd een korte uitleg, waarna de oefening live of middels video wordt gedemonstreerd en de deelnemersen vervolgens in subgroepen of plenair de techniek gaan oefenen. Je werkt veel in subgroepen, waarbij de docent gerichte feedback geeft.

Je leert de lesstof op diverse manieren: door demonstraties, rollenspellen, schriftelijke opdrachten en discussies. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je casuïstiek inbrengt, oefent met interventies en zelfstandig opdrachten uitvoert voor de opleiding. Om optimaal gebruik te maken van de opleiding is het noodzakelijk dat je werkt met cliënten die bekend zijn met persoonlijkheidsproblematiek.

Er zijn 25 contacturen en 50 werkuren (inclusief voorbereiding van de praktijktoets).

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en schriftelijke toetsing.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 

  • Arntz, A., Jacob, G. (2021). Schematherapie. Een praktische handleiding. Amsterdam: Nieuwezijds b.v. ISBN 9789057123542.
  • Ruebsaet, R.J. (2018). Schematherapie: werken in fases in de klinische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789036821148
  • Young, J.E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E. (2019) . Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789031343355.
Accreditatie
Startdatum: 16-04-2025
in Amsterdam
565788 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
25
528382 - VSt
Categorie
Punten
496464 - VGCt
Categorie
Punten
582752 - FGzPt
Categorie
Punten
Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
25
Startdatum: 05-06-2025
in Rotterdam
565788 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
25
528382 - VSt
Categorie
Punten
496464 - VGCt
Categorie
Punten
582752 - FGzPt
Categorie
Punten
Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
25
Startdatum: 20-08-2025
in Breda
565788 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
25
528382 - VSt
Categorie
Punten
582752 - FGzPt
Categorie
Punten
Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
25
496464 - VGCt
Categorie
Punten
Startdatum: 03-10-2025
in Den Bosch
565788 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
25
528382 - VSt
Categorie
Punten
582752 - FGzPt
Categorie
Punten
Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
25
496464 - VGCt
Categorie
Punten
Startdatum: 15-10-2025
in Utrecht
565788 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
25
528382 - VSt
Categorie
Punten
582752 - FGzPt
Categorie
Punten
Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
25
496464 - VGCt
Categorie
Punten
Startdatum: 29-10-2025
in Maastricht
587286 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
25
528382 - VSt
Categorie
Punten
496464 - VGCt
Categorie
Punten
582752 - FGzPt
Categorie
Punten
Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
25
Startdatum: 02-12-2025
in Leiden
587286 - VSR
Categorie
Punten
Scholing verpleegkundig specialisten
25
582752 - FGzPt
Categorie
Punten
Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
25
528382 - VSt
Categorie
Punten
496464 - VGCt
Categorie
Punten
Docenten

Inhoud

Voor deze opleiding gaan we ervan uit dat je de basisprincipes van Schematherapie beheerst, aangezien deze in de Schematherapie-basisopleiding al behandeld zijn. De basiskennis wordt kort herhaald, maar krijgt geen uitgebreide aandacht. De focus ligt op de opbouw van de therapie en de interventies die passen bij een gestructureerde behandeling van complexe casuïstiek. Aan de orde komen onder andere de casusconceptualisatie van verschillende persoonlijkheidsstoornissen, de therapeutische relatie, het werken met schema’s en schemamodi, omgaan met boosheid en therapieverstorend gedrag, limited reparenting en experiëntiële technieken. Ook gaan we in op de invloed van de eigen schema’s van jou als therapeut.

Alle fases van het schematherapeutische proces en de uitvoering hiervan komen in de opleiding aan de orde. Zo gaan we in de diagnostische fase in op het inventariseren, analyseren en in kaart brengen van de problematiek en het opstellen van een behandelplan. Voor de veranderingsfase ga je oefenen met interventies die zowel op gedragsverandering gericht zijn als op betekenis- en betrokkenheidsverandering. Uiteraard oefen je dan díe interventies die passend zijn bij complexe problematiek. Verder is het belangrijk dat je het inzicht en de vaardigheid verwerft om een passende techniek of interventie te kiezen en uit te voeren, al naar gelang de fase van de therapie en de dynamiek van de cliënt.

De volgende onderwerpen komen in de opleiding aan bod:

  • Schematherapeutisch model en behandeling bij verschillende (persoonlijkheids)problemen.
  • Analyse en conceptualisatie van schema’s en modi.
  • Opzet en fasering van de schematherapeutische behandeling.
  • Herkennen en hanteren van verschillende schema’s en modi, schemamodework.
  • Verbreding van vaardigheden in schematherapeutische interventies: experiëntiële, cognitieve en gedragsmatige technieken.
  • Therapeutische houding en hanteren van de therapeutische relatie.
  • Schema’s en modi van de therapeut.
  • Opbouw therapiesessie en inzet interventies.
  • Inzetten van metingen, registraties en observaties.
  • Opstellen, evalueren en bijstellen van een behandelplan bij complexe problematiek.
  • Omgaan met gebrek aan motivatie en therapieverstorend gedrag.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen