Of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Deze opleiding zit helaas al vol. Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer er toch nog een plekje vrij komt.
Let op! Deze mail kan in uw spambox terecht komen.
Duur
25 uur
Kosten v.a. € 1050
Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.
Catering
Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.
Voor deze opleiding gaan we ervan uit dat je de basisprincipes van Schematherapie beheerst, aangezien deze in de Schematherapie-basisopleiding al behandeld zijn. De basiskennis wordt kort herhaald, maar krijgt geen uitgebreide aandacht. De focus ligt op de opbouw van de therapie en de interventies die passen bij een gestructureerde behandeling van complexe casuïstiek. Aan de orde komen onder andere de casusconceptualisatie van verschillende persoonlijkheidsstoornissen, de therapeutische relatie, het werken met schema’s en schemamodi, omgaan met boosheid en therapieverstorend gedrag, limited reparenting en experiëntiële technieken. Ook gaan we in op de invloed van de eigen schema’s van jou als therapeut.
Alle fases van het schematherapeutische proces en de uitvoering hiervan komen in de opleiding aan de orde. Zo gaan we in de diagnostische fase in op het inventariseren, analyseren en in kaart brengen van de problematiek en het opstellen van een behandelplan. Voor de veranderingsfase ga je oefenen met interventies die zowel op gedragsverandering gericht zijn als op betekenis- en betrokkenheidsverandering. Uiteraard oefen je dan díe interventies die passend zijn bij complexe problematiek. Verder is het belangrijk dat je het inzicht en de vaardigheid verwerft om een passende techniek of interventie te kiezen en uit te voeren, al naar gelang de fase van de therapie en de dynamiek van de cliënt.
De volgende onderwerpen komen in de opleiding aan bod:
Na afloop van de opleiding:
Deze opleiding is bedoeld voor:
Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:
Dit is een Vervolgopleiding VGCt. Wil je je verder registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/
Deze opleiding kan gebruikt worden binnen de opleiding tot schematherapeut VSt. Wil je je (in de toekomst) registreren als schematherapeut? Let er dan op dat de VSt aanvullende eisen stelt voor deelname aan deze opleiding. Deelname is in het geval van het opleidingstraject tot schematherapeut VSt mogelijk als je in het bezit bent van een diploma van een universitaire masteropleiding en één van de volgende kwalificaties hebt op het moment van aanmelding bij de VSt:
* Specialistische psychotherapievereniging: de Nederlandse vereniging voor groepsdynamica en groepstherapie (NVGP), de Nederlandse Psychoanalytische Vereniging (NPaV), de Nederlandse Vereniging voor Psychoanalytische Psychotherapie (NVPP), de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG), de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt),of de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie (VKJP) , de Vereniging EMDR Nederland (VEN) of de Vereniging Persoonsgerichte experiëntele Psychotherapie (VPeP).
Voor meer informatie over aanvullende eisen en de opleiding tot Schematherapeut, zie: https://www.schematherapie.nl/opleiding-registratie/schematherapeut
Om te komen tot voldoende interactie, oefening en afwisseling, begin je iedere lesdag met het delen van ervaringen en krijg je de gelegenheid om vragen te stellen. Daarna doe je oefeningen met het vertalen van theoretische concepten naar praktische situaties en ten slotte ga je via rollenspellen oefenen met experiëntiële, gedragsmatige en cognitieve technieken. Bij de rollenspellen geven de docenten altijd een korte uitleg, waarna de oefening live of middels video wordt gedemonstreerd en de deelnemersen vervolgens in subgroepen of plenair de techniek gaan oefenen. Je werkt veel in subgroepen, waarbij de docent gerichte feedback geeft.
Je leert de lesstof op diverse manieren: door demonstraties, rollenspellen, schriftelijke opdrachten en discussies. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je casuïstiek inbrengt, oefent met interventies en zelfstandig opdrachten uitvoert voor de opleiding. Om optimaal gebruik te maken van de opleiding is het noodzakelijk dat je werkt met cliënten die bekend zijn met persoonlijkheidsproblematiek.
Er zijn 25 contacturen en 50 werkuren (inclusief voorbereiding van de praktijktoets).
Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en schriftelijke toetsing.
Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.
Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:
De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start:
Voor deze opleiding gaan we ervan uit dat je de basisprincipes van Schematherapie beheerst, aangezien deze in de Schematherapie-basisopleiding al behandeld zijn. De basiskennis wordt kort herhaald, maar krijgt geen uitgebreide aandacht. De focus ligt op de opbouw van de therapie en de interventies die passen bij een gestructureerde behandeling van complexe casuïstiek. Aan de orde komen onder andere de casusconceptualisatie van verschillende persoonlijkheidsstoornissen, de therapeutische relatie, het werken met schema’s en schemamodi, omgaan met boosheid en therapieverstorend gedrag, limited reparenting en experiëntiële technieken. Ook gaan we in op de invloed van de eigen schema’s van jou als therapeut.
Alle fases van het schematherapeutische proces en de uitvoering hiervan komen in de opleiding aan de orde. Zo gaan we in de diagnostische fase in op het inventariseren, analyseren en in kaart brengen van de problematiek en het opstellen van een behandelplan. Voor de veranderingsfase ga je oefenen met interventies die zowel op gedragsverandering gericht zijn als op betekenis- en betrokkenheidsverandering. Uiteraard oefen je dan díe interventies die passend zijn bij complexe problematiek. Verder is het belangrijk dat je het inzicht en de vaardigheid verwerft om een passende techniek of interventie te kiezen en uit te voeren, al naar gelang de fase van de therapie en de dynamiek van de cliënt.
De volgende onderwerpen komen in de opleiding aan bod:
Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.