Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 895,00

      Inclusief digitale reader, exclusief boeken. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij de VGCt

      Duur

      Verdeeld over 4 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Vorm

      Online

      Toetsing

      Schriftelijke toets


      Onderwerpen

      In de vier lesdagen wordt de theoretische achtergrond van de MBCT geïntegreerd met therapeut-cliënt oefeningen en eigen ervaring.

      Belangrijke onderwerpen zijn:

      • Theoretische achtergrond van MBCT in de relatie met cognitieve gedragstherapie
      • Wetenschappelijke onderbouwing van MBSR/ MBCT
      • Koppeling met aangrijpingspunten voor behandelen en FABA/casusconceptualisatie
      • Mindfulness beoefenen (praktijk en theorie)
      • Mindfulness-oefeningen aanbieden als therapeut
      • Mindfulness in de therapeutische relatie

      De cursus bevat de volgende elementen:

      • Theoretische uitleg van MBCT (onder andere door middel van videofragmenten)
      • Literatuurstudie en -besprekingen
      • Deelnemers laten oefenen in het begeleiden van mindfulness-oefeningen en mindful inquiry
      • Deelnemers zelf laten ondergaan van mindfulness-oefeningen (inclusief enkele oefeningen thuis)
      • Begrip van MBCT in combinatie met de verklarende diagnostische modellen.
      • Toetsing en evaluatie

      Onderdelen die in het cursustraject steeds terugkeren zijn:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).

      Leerdoelen

      Het doel van de cursus is dat de cursist het evidence-based MBCT-programma voor depressie zoals beschreven door Williams, Teasdale en Segal kent, kan uitvoeren. Het programma volgt het protocol zoals door hen beschreven van 8 groepssessies. De verschillende oefeningen, de uitleg ervan en het monitoren en geven van huiswerk aan de groep worden in deze cursus aangeleerd. Ook het uitvragen  van hoe het oefenen gaat middels de techniek “ inquiry” het Mindful luisteren en spreken komen uitgebreid aan de orde.

      Na afloop van de cursus:

      1. heeft de deelnemer inzicht en basisvaardigheid in de MBCT.
      2. kan de deelnemer MBCT toepassen in de eigen praktijk in groepsvorm en individueel.
      3. kan de deelnemer uitleggen wat aandachtgerichte cognitieve therapie inhoudt.
      4. kan de deelnemer mindful inquiry toepassen.
      5. kan de deelnemer het protocol van MBCT volgen en de verschillende onderdelen uitvoeren.
      6. kan de deelnemer uitleggen wat er op neurobiologisch, psychologisch en gedragsmatig niveau verandert door de MBCT.
      7. kan de deelnemer de leergeschiedenis van de client betrekken in de MBCT.
      8. heeft de deelnemer zicht op de wetenschappelijke stand van zaken rondom MBCT.
      9. kan de deelnemer op grond van diagnostiek en indicatiestelling een uitspraak doen over het wel of niet toepassen van MBCT.
      10. kan de deelnemer Mindfulness toepassen in de werkrelatie.

      Doelgroep en toelatingscriteria

      Voor deze cursus gelden diverse toelatingseisen. Om deel te nemen aan de cursus moet de cursist voldoen aan alle van de onderstaande punten:
      · Behandelaars met een WO-opleiding (Psychologie, Sociale Wetenschappen of Geneeskunde)
      · Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis en ervaring willen verdiepen en theoretisch onderbouwen.
      · Professionals die de VGCt geaccrediteerde basisopleiding CGt (100 uur) hebben afgerond.

      Leden van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) zijn van harte welkom om aan deze cursus deel te nemen in het kader van herregistratie.

      Werkplek
      In alle gevallen geldt dat je een werkplek dient te hebben tijdens deelname aan de opleiding.
      Je dient minimaal 12 uur werkzaam te zijn en cliënten te zien en te behandelen.

      Accreditaties

      Accreditatie overzicht

      Nummer Vereniging Categorie Punten Geldig van Geldig tot
      .
      451678 Cognitief gedragstherapeuten (VGCt) VGCT- Vervolgcursus – contacturen 25 03/03/2022 17/03/2025
      .
      Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging 
      Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl.

      Docent

      Frederiek Stapel: GZ-psycholoog/Supervisor VGCt, mindfulnesstrainer.

      Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest in de SGGZ is Frederiek 2010 zelfstandig gevestigd als psycholoog in Haarlem. Haar ervaring en kennis heeft ze opgebouwd met het toepassen van wetenschappelijk bewezen behandeltechnieken bij onder andere angstproblematiek, trauma en depressie. Naast het geven van therapie zet Frederiek zich sinds 2004 in voor het trainen van nieuwe professionals. Sinds 2014 doceert zij de basis- en verdiepingsopleiding van de VGCt op verschillende plekken in Nederland. Zij geeft supervisie een leertherapie voor de VGCt. Naast CGT heeft zij ook zich opgeleid in  ACT en EMDR en past deze technieken zo nodig aanvullend toe. Frederiek is sinds 2017 mindfulnesstrainer en lid van de VVM en VMBN. Ook is zij verbonden aan de UvA als docent.


      Hende Bauer, psychotherapeut/GZ-psycholoog/supervisor VGCT en NVP

      Opgeleid tot cognitief gedragstherapeut, en psychotherapeut in cliëntgerichte psychotherapie, werkte Hende op verschillende plekken in de GGZ, variërend van deeltijdbehandeling voor persoonlijkheidsproblematiek, behandeling van somatoforme stoornissen, stemmings- en angststoornissen tot het begeleiden van studie- en arbeidsgerelateerde problematiek. Sinds het begin van haar loopbaan in 1989 gaf ze opleidingen. In 2000 startte ze met mindfulness en in 2007 richtte ze haar eigen centrum op, Centrum voor Mindfulness, Compassie en Psychotherapie. Ze geeft veel leertherapie, supervisie en opleidingen rondom mindfulness en compassie. Ze is het gecertificeerd mindfulness- en compassietrainer (VVM, VMBN, MBCL, MSC).

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      H Bauer -