Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Cognitieve gedragstherapie bij psychose symptomen bij niet-psychotische stoornissen

Delen via:

Duur

25 uur

Kosten v.a. € 1325

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Psychosesymptomen komen veel voor, ook bij niet-psychotische stoornissen. En vaak zit er een hulpvraag bij. Deze zogenoemde transdiagnostische psychoseklachten komen ook voor bij mensen met een depressieve stoornis, borderlinepersoonlijkheidsstoornis, posttraumatische stressstoornis (PTSS), autisme, obsessieve-compulsieve stoornis (OCD) of andere problematiek. Ook deze mensen willen minder last hebben van stemmen of andere hallucinatoire ervaringen. In deze training leer je Cognitieve Gedragstherapie (CGT) toepassen op subklinische psychoseachtige ervaringen, als er geen volledige psychotische stoornis aanwezig is. Daarmee kun jij, als behandelaar, niet alleen de actuele lijdensdruk verlichten maar ook ergere klachten voorkomen.

Inhoud

Inhoud

Stemmen horen komt veel voor; bij 23% van de mensen met een depressieve stoornis, bij 27% van de mensen met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis en bij 35% van de mensen met PTSS. Deze percentages lopen verder op naarmate iemands stoornis en het disfunctioneren ernstiger zijn. Ook andere hallucinatoire belevingen (denk hierbij aan beelden zien of vreemde ervaringen rondom de slaap-waaktussentoestanden), paranoia (sterke beleefde dreiging) of andere waanachtige fenomenen (bijvoorbeeld grootheidsideeën, jaloersheidswaanvorming, of sterke overtuigingen over djinn, een vloek of het boze oog) komen in variërende gradaties bij andere stoornissen veelvuldig voor. Deze psychoseachtige symptomen gaan niet altijd vanzelf over, ook niet als de PTSS, depressie, borderline et cetera succesvol wordt behandeld. De symptomen hangen samen met ernst en bijvoorbeeld suïcidaliteit. Bovendien geven ze in combinatie met andere factoren een vergrote kans op toekomstige volledige psychose. De cliënten hebben er vaak een hulpvraag bij.

De richtlijnen geven aan dat dit soort symptomen expliciete aandacht behoeven. Deels voor de hulpvraag en lijdensdruk zelf, en deels ter preventie van erger. De behandeling kan worden geboden door Early Detection and Intervention (EDI)-teams, waarbij psychologische zorg voor psychoseachtige ervaringen (Ultra High Risk-profiel) naast een reeds lopende behandeling op de aanwezige stoornissen plaatsvindt. Maar de behandeling kan ook worden geboden vanuit reguliere afdelingen. De training richt zich op de behandeling bij psychosesymptomen bij niet-psychotische stoornissen èn bij ultrahoog risico (UHR) op psychose.

Wat betekent dit concreet voor de training? Je doet kennis op over de achtergrond, wetenschappelijke onderbouwing en rationale van CGT bij psychoseachtige ervaringen. Daarbij komen ook de belangrijkste concepten rondom vroegdetectie en het cognitieve model van psychose kort aan bod. Je gaat je verder vooral richten op de praktische uitvoering van het CGT-protocol ‘Omgaan met buitengewone ervaringen’. Het doel van deze interventie is om de lijdensdruk en de hinder die het gevolg is van deze ervaringen te verminderen, en zo ook de kans te verkleinen dat die ervaringen het leven van de persoon gaan overheersen. De interventie bestaat uit psycho-educatie, een persoonsgerichte training in cognitieve tendensen en CGT. Je leert over alle stappen in het protocol en gaat daarmee oefenen: samen begrijpen wat er allemaal speelt (inclusief klachteninventarisatie), probleemformulering en hersteldoelen stellen, werken aan verandering (interventie), en vasthouden en uitbouwen van hetgeen bereikt is. Specifieke interventies worden geoefend, waarbij de focus ligt op het uitvoeren van gedragsexperimenten.

De training is gebaseerd op de training CGT Ultra High Risk en op basis daarvan doorontwikkeld door Gedachten Uitpluizen (www.gedachtenuitpluizen.nl). Ze wordt in nauwe samenwerking met GU aangeboden en georganiseerd door Forta Opleidingen.

Leerdoelen

Leerdoelen

Het doel van deze opleiding is om de cognitief gedragstherapeutische vaardigheden te vergroten op het gebied van casusformulering, metacognitieve psycho-educatie en behandeling van subklinische psychosesymptomen.

Na afloop van de training:

  1. Kun je bij individuele cliënten een probleemformulering maken van de (subklinische) psychoseklachten en een CGT-behandelplan opstellen en uitvoeren conform het protocol.
  2. Kun je de klachten meten om het effect te monitoren.
  3. Heb je kennis en vaardigheden van algemeen gedragsbeïnvloedende (gespreks)technieken.
  4. Heb je kennis van het cognitieve model van subklinische psychosesymptomen.
  5. Heb je specifieke therapeutische deelvaardigheden betreffende CGT gericht op het verminderen van de lijdensdruk onder, en hinder van, buitengewone ervaringen.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

De training is bedoeld voor: 

  • Hulpverleners met afgeronde aan de (g)gz gerelateerde universitaire opleiding die vertrouwd zijn met cognitief gedragstherapeutische behandelingen in de ggz 

Bovenstaande professionals kunnen  werkzaam zijn in Early Detection and Intervention (EDI)-teams.

Bovenstaande professionals die niet primair met de psychosedoelgroep werken, maar wel regelmatig cliënten zien met bijzondere ervaringen als stemmen horen, overmatige achterdocht of andere bijzondere belevingen en opvattingen. Deze ervaringen komen veel voor bij mensen met persoonlijkheidsproblematiek, stemmingsstoornissen, PTSS, angststoornissen, ADHD, eetstoornissen en andere problematiek zijn ook van harte welkom deel te nemen aan de training.

Toelatingscriteria


Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde aan de (g)gz gerelateerde universitaire opleiding
  • Een afgeronde, 100-urige, door de VGCt geaccrediteerde Basisopleiding GCt (al dan niet integraal in de gz-opleiding); hiervan wordt bewijs gevraagd.
  • Voor een effectieve deelname geldt dat je tijdens en na de training minimaal 2 uur per week een individuele behandeling van cliënten met psychoseachtige ervaringen uitvoert. Daarnaast moet je tijdens de training een casus met video-opname inbrengen. Voor aanvang van de training zorg je ervoor dat je minimaal 2 patiënten hebt om mee te oefenen.
Werkwijze

Werkwijze

Je leert aan de hand van inleidingen, powerpointpresentaties, discussies, huiswerkopdrachten, literatuurstudie, rollenspelen, eigen casusinbreng, kennistoets en een eindopdracht. In de training worden presentatie, oefening en het evalueren van ingebrachte video’s afgewisseld.

Inbreng videocasus

Je brengt een casus op video in, waarop een onderdeel van CGT voor buitengewone ervaringen (of eventueel 1 van de CGT-protocollen psychotische klachten van Gedachten Uitpluizen) staat opgenomen. Dat mag een interview zijn voor de probleemformulering, het samen met de cliënt bespreken van de probleemformulering (voorkeur), het opzetten en/of nabespreken van een gedragsexperiment (voorkeur), psycho-educatie, een oefening met een cognitieve tendens, een andere cognitieve techniek, exposureopdrachten, et cetera.

Je kiest een videofragment van ongeveer 10 minuten om te laten zien. Voorafgaand aan de videodemonstratie geef je een korte presentatie van maximaal 10 minuten aan de groep. Na afloop wordt er 10 minuten nabesproken.

Inbreng casus

Je zorgt ervoor dat je voor de training meerdere cliënten met buitengewone ervaringen en/of psychotische klachten hebt geworven om mee te oefenen. Zowel voor de video als om in te brengen bij oefeningen gedurende de training.

Toetsing kennis en begrip

Elke lesdag start je met een korte interactieve toets over de literatuur die je voor die dag moest lezen en leren.

Eindopdracht

Uiterlijk 2 weken na de vierde trainingsdag lever je een volledig ingevulde probleemformulering van een eigen cliënt met psychotische klachten in, met daarbij eveneens een gefaseerd-uitgewerkt behandelplan dat in lijn is met het CGT-protocol voor die betreffende psychotische klacht. Het kan zijn dat tijdens de trainingsdagen de uitwerking voor een eigen cliënt al aan bod komt, bijvoorbeeld naar aanleiding van de video-inbreng.

Toetsing

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van huiswerkopdrachten, videocasussen, inbreng casussen en de eindopdracht.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 1,5 uur van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 3 uur van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent een extra opdracht worden gedaan met een voldoende beoordeling ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 6 uur moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de training worden ingehaald in een andere training. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Bij verzuim van 6 uur of meer vervalt het recht op compensatie en er wordt geen certificaat uitgereikt

 

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de training.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat de training start:

  • Gedachten Uitpluizen: Cognitief gedragstherapeutische protocollen bij psychotische klachten. M. van der Gaag, T. Staring, D. Van den Berg, J. Baas. (2013). Bestellen bij: Index Books Leiden
  • Gedachten Uitpluizen Therapeutische Technieken en Vaardighedenboek. T. Staring, D. van den Berg, J. Baas, M. van der Gaag (2015). Stichting Cognitie en Psychose, Oegstgeest (bestellen bij Index Books Leiden of downloaden via www.gedachtenuitpluizen.nl)

    Werkboek Bijzondere ervaringen. Y. de Jong, L. Cloudt, J. Dekker, I. Hajji, P. Leendertse, L. Oussoren, T. Staring, D. van den Berg (2023). Stichting Cognitie en Psychose, Oegstgeest (downloaden via GU)
Accreditatie
Startdatum: 12-05-2025
in Utrecht
551578 - FGzPt, VGCt
Categorie
Punten
VGCT- Nascholingscursus - contacturen
25
FGzPt - Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
27
551578 - FGzPt, VGCt
Categorie
Punten
VGCT- Nascholingscursus - contacturen
25
FGzPt - Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
27

Inhoud

Stemmen horen komt veel voor; bij 23% van de mensen met een depressieve stoornis, bij 27% van de mensen met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis en bij 35% van de mensen met PTSS. Deze percentages lopen verder op naarmate iemands stoornis en het disfunctioneren ernstiger zijn. Ook andere hallucinatoire belevingen (denk hierbij aan beelden zien of vreemde ervaringen rondom de slaap-waaktussentoestanden), paranoia (sterke beleefde dreiging) of andere waanachtige fenomenen (bijvoorbeeld grootheidsideeën, jaloersheidswaanvorming, of sterke overtuigingen over djinn, een vloek of het boze oog) komen in variërende gradaties bij andere stoornissen veelvuldig voor. Deze psychoseachtige symptomen gaan niet altijd vanzelf over, ook niet als de PTSS, depressie, borderline et cetera succesvol wordt behandeld. De symptomen hangen samen met ernst en bijvoorbeeld suïcidaliteit. Bovendien geven ze in combinatie met andere factoren een vergrote kans op toekomstige volledige psychose. De cliënten hebben er vaak een hulpvraag bij.

De richtlijnen geven aan dat dit soort symptomen expliciete aandacht behoeven. Deels voor de hulpvraag en lijdensdruk zelf, en deels ter preventie van erger. De behandeling kan worden geboden door Early Detection and Intervention (EDI)-teams, waarbij psychologische zorg voor psychoseachtige ervaringen (Ultra High Risk-profiel) naast een reeds lopende behandeling op de aanwezige stoornissen plaatsvindt. Maar de behandeling kan ook worden geboden vanuit reguliere afdelingen. De training richt zich op de behandeling bij psychosesymptomen bij niet-psychotische stoornissen èn bij ultrahoog risico (UHR) op psychose.

Wat betekent dit concreet voor de training? Je doet kennis op over de achtergrond, wetenschappelijke onderbouwing en rationale van CGT bij psychoseachtige ervaringen. Daarbij komen ook de belangrijkste concepten rondom vroegdetectie en het cognitieve model van psychose kort aan bod. Je gaat je verder vooral richten op de praktische uitvoering van het CGT-protocol ‘Omgaan met buitengewone ervaringen’. Het doel van deze interventie is om de lijdensdruk en de hinder die het gevolg is van deze ervaringen te verminderen, en zo ook de kans te verkleinen dat die ervaringen het leven van de persoon gaan overheersen. De interventie bestaat uit psycho-educatie, een persoonsgerichte training in cognitieve tendensen en CGT. Je leert over alle stappen in het protocol en gaat daarmee oefenen: samen begrijpen wat er allemaal speelt (inclusief klachteninventarisatie), probleemformulering en hersteldoelen stellen, werken aan verandering (interventie), en vasthouden en uitbouwen van hetgeen bereikt is. Specifieke interventies worden geoefend, waarbij de focus ligt op het uitvoeren van gedragsexperimenten.

De training is gebaseerd op de training CGT Ultra High Risk en op basis daarvan doorontwikkeld door Gedachten Uitpluizen (www.gedachtenuitpluizen.nl). Ze wordt in nauwe samenwerking met GU aangeboden en georganiseerd door Forta Opleidingen.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen