Kies een locatie

Leiden en online

    Kies een startdatum

    13-05-2024
      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 950,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Geaccrediteerd door de VGCt, Register Schematherapie, FGzPt, VSR, NVP en Register Vaktherapie

      Duur

      25 uur

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Uitgangspunten

      Schematherapie is een vorm van cognitieve gedragstherapie voor mensen met ernstige psychische stoornissen, ontwikkeld als behandeling van persoonlijkheidsproblematiek, maar inmiddels ook effectief gebleken bij bijv. een recidiverende depressie of angststoornis. Schematherapie helpt de cliënt om de oorsprong van disfunctionele gedragspatronen te doorgronden en te veranderen, gebruik makend van zowel de therapeutische relatie als cognitief gedragstherapeutische en experiëntiële technieken. De invloed van ervaringen uit de jeugd op patronen en het dagelijkse leven worden onderzocht. Doel is om de cliënt te laten voelen wat zijn/haar behoeften zijn, te verwerken wat hij/zij is tekortgekomen en om op een gezondere manier te leren reageren op behoeftes, problemen en frustraties en op die manier verandering te bewerkstelligen in gedrag, gevoelens en gedachten.


      Inhoud

      De opleiding bestaat uit 4 lesdagen waarbij er aandacht is voor de theoretische achtergrond van schematherapie, het oefenen van vaardigheden en bespreken van casuïstiek. De opleiding is erop gericht de kennis te vergroten van interventies uit de schematherapie en de toepassing binnen de klinische praktijk. Bovendien is er aandacht voor de therapeutische relatie en wetenschappelijke achtergronden. De stof wordt eigen gemaakt door middel van het bekijken van filmfragmenten, het bespreken van casuïstiek en intervisie.

      Onderwerpen

      De volgende onderwerpen komen aan bod:

      • Theoretisch model van schemagerichte therapie en wetenschappelijke evidentie
      • Diagnostiek en indicatiestelling
      • Observatie en inzet van meetinstrumenten
      • Maken van een casusconceptualisatie, functieanalyses en betekenisanalyses
      • Schematherapeutisch model en behandeling bij verschillende (persoonlijkheids)problemen
      • Schematherapeutische interventies: experiëntiële, cognitieve en gedragsmatige technieken
      • Opstellen van een behandelplan in schema/moditermen
      • Opzet van de schematherapeutische behandeling
      • Therapeutische houding en hanteren van de therapeutische relatie
      • Afsluiten van de behandeling en terugvalpreventie

      Leerdoelen

      Na afloop van de opleiding ben je in staat om de volgende technieken te introduceren, uit te voeren en toe te passen:

      • Heeft de cursist inzicht in de leertheorie, schematheorie en het schematherapeutisch model
      • Kan de cursist gebruik maken van observaties, meetinstrumenten en de anamnese om schema’s en modi te inventariseren
      • Kan de cursist schema’s en modi herkennen en analyseren (functie- en betekenisanalyses)
      • Kan de cursist een casusconceptualisatie en modusmodel opstellen
      • Kan de cursist inschatten bij welke diagnose, problematiek en omstandigheden schematherapie geïndiceerd is
      • Kan de cursist psycho-educatie geven over schematherapie en de specifieke schema’s/modi van de cliënt
      • Kan de cursist een schematherapeutisch behandelplan opstellen, evalueren en bijstellen
      • Weet de cursist hoe een schematherapeutische behandeling af te ronden, met aandacht voor terugvalpreventie
      • Heeft de cursist kennis van de verschillende basisbehoeften en kan de therapeutische relatie (limited reparenting) hierop afstemmen
      • Kan de cursist de therapeutische relatie hanteren (limited reparenting, empathische confrontatie, limit setting, omgaan met eigen schema’s)
      • Kan de cursist experiëntiële technieken toepassen binnen schematherapie; meerstoelentechniek, imaginatie en rescripting, modusdialoog, etc.
      • Kan de cursist cognitieve technieken toepassen binnen schematherapie; cognitief dagboek, flashcards, geldigheid van schema’s toetsen etc.
      • Kan de cursist gedragsmatige technieken toepassen binnen schematherapie; gedragsexperimenten, rollenspel, huiswerk, etc.
      • Kan de cursist eigen schema’s en modi herkennen die een rol spelen in de therapeutische relatie

      Naast de algemene leerdoelen wordt van de deelnemers verwacht dat zij voor aanvang van de opleiding individuele leerdoelen opstellen. Deze worden aan het einde van de opleiding geëvalueerd.

      Toelatingscriteria

      Om deel te kunnen nemen aan deze opleiding, dien je te voldoen aan bepaalde toelatingseisen. Deelname is mogelijk indien je in het bezit bent van een diploma van een academische masteropleiding en één van de volgende kwalificaties hebt:

      • BIG-geregistreerde psychotherapeuten, gz-psychologen, (postmaster) orthopedagogen-generalist, klinisch psychologen en psychiaters óf;
      • leden van specialistische psychotherapieverenigingen óf;
      • Kinder- en Jeugdpsychologen NIP/SKJ óf;
      • degenen die in opleiding zijn tot een van de hierboven genoemde kwalificaties.

      Werkplek
      In alle gevallen geldt dat je een werkplek dient te hebben tijdens deelname aan de opleiding.
      Je dient minimaal 12 uur werkzaam te zijn en cliënten te zien en te behandelen.

      Per opleidingsgroep mag een beperkt aantal overige hbo’ers en masterpsychologen (niet in opleiding tot GZ-psycholoog of psychotherapeut) deelnemen.
      Voorwaarden daarvoor zijn dat:

      • zij in hun werksituatie samenwerken met BIG-geregistreerde schematherapeuten die als senior of supervisor zijn ingeschreven in het Register schematherapeut;
      • supervisie en intervisie georganiseerd zijn;
      • zij wat betreft klinische vaardigheden een niveau hebben in het werken met persoonlijkheidsstoornissen en ernstige As I stoornissen, dat voldoende is om de opleiding met succes te kunnen volgen.

      VGCt:
      Dit is een Vervolgopleiding VGCt, hulpverleners die een erkende 100-uurs Basisopleiding VGCt hebben gevolgd kunnen deelnemen aan deze opleiding.

      Heb je wel interesse maar voldoe je niet aan de toelatingseisen? Neem dan contact met ons op. Dan zoeken we uit wat we voor je kunnen doen.

      Literatuur

      • Genderen, H. van & Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
      • Young, J.E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E. (2019). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

      Vervolgopleiding

      De opleiding tot Schematherapeut start met een Basisopleiding Schematherapie van 25 uur. Ben je op zoek naar de Vervolgopleiding van 25 uur? Deze opleiding bieden wij ook aan klik hier voor meer informatie.

       

      Accreditatie

      De Basisopleiding Schematherapie is geaccrediteerd door de VGCt, Register Schematherapie, FGzPt, NVP en VSR.

      Overzicht Accreditatiepunten

      PE Nummer: 517733

      Vereniging Categorie Punten Ingang Eind
      FGzPt Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog 25   25-7-2023   5-10-2026
      VSR Scholing verpleegkundig specialisten 25   19-7-2023   5-10-2024
      VGCt VGCT- Vervolgcursus – contacturen 25   18-8-2023   5-10-2026
      Register Vaktherapie Beroepsspecifieke bij- en nascholing vooraf geaccrediteerd 42   5-7-2023   5-10-2024
      Vereniging voor Schematherapie Basiscursus 25   23-10-2023   5-10-2026

      Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl

       

      S.G.M. van de Graaf -

      D. P. Janmaat -

      A.J. Kuijpers -

      H. Grandia-Witteveen -

      A.M. Kornet -

      F.K. Bosma -

      J. Alberts -

      K. de Boer -

      M. Y. Yazilitas -

      K. Hoof -

      J. Kokx -