Jouw favorieten

Bewaar de opleidingen die jij interessant vindt. Klik op ‘Bewaar Opleiding’ en sla ze op!

Naar alle opleidingen

Basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie Kind & Jeugd

Delen via:

Duur

100 uur

Kosten v.a. € 2395

Prijs kan verschillen per locatie en startdatum. Excl. literatuur.

Catering

Opleidingen op locatie zijn incl. lunch, koffie en thee.

Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is als evidence-based behandelmethode niet meer weg te denken uit de huidige praktijk van professionals in de geestelijke gezondheidszorg. Ben jij een psycholoog, orthopedagoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater (in opleiding) en wil je cognitief gedragstherapeut worden? Of wil je meer kennis vergaren op het gebied van cognitief gedragstherapeutische behandelingen bij kinderen en jeugdigen? Dan is deze Basisopleiding CGT Kind & Jeugd een aanrader! 

Inhoud

Inhoud

In deze basisopleiding leer je de emotionele en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen zijn de basis voor het maatwerk in het behandeltraject met de cliënt. De opleiding besteedt specifieke aandacht aan de toepassing van (verklarende) cognitief gedragstherapeutische diagnostiek, en cognitief gedragstherapeutische technieken en interventies bij kinderen en jeugdigen.  Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en toepassing van motiverende (gespreks)technieken.

De opleiding bestaat in principe uit 3 delen: een algemeen deel, een deel over specifieke stoornissen en een deel over de behandelrelatie in de CGT.

Algemeen

Je krijgt allereerst een algemene inleiding in de gedragstherapie, ontwikkeling en positionering van de CGT en de leertheorie. Daarnaast is er aandacht voor gedragstherapeutische diagnostiek: functie- en betekenisanalyse, het opstellen van een holistische theorie, behandelplan en cliëntgericht werken. Hierbij ga je steeds vanuit de CGT-methodiek kijken naar maatwerk, in aanvulling op de protocollaire behandeling en richtlijnen. Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en motiverende (gespreks)technieken.

Specifieke stoornissen
  • Angststoornissen; paniek, fobieën, sociale angst, dwang, gegeneraliseerde angststoornis.
  • Posttraumatische stressstoornis (PTSS).
  • Impulscontrole- en gedragsproblemen, inclusief ongewenst gewoontegedrag.
  • Stemmingsstoornissen en zelfbeeldproblemen.
Behandelrelatie in de CGT
  • Motiverende gesprekstechnieken.
  • ‘Complexe of lastige’ cliënten.
  • Omgaan met complexe cliëntsystemen.
  • Systemische visie en benadering.
  • Zelfanalyse.
Leerdoelen

Leerdoelen

Het algemene doel van de Basisopleiding CGT Kind & Jeugd is dat jij als professional opgeleid wordt in de methodiek van de CGT. Je bekwaamt je in het geven van CGT aan cliënten in de (geestelijke) gezondheidszorg, speciale onderwijssettingen en jeugdhulpverlening. In deze opleiding is specifiek aandacht voor de toepassing van cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en jeugdigen, en jongvolwassenen. Daarbij komt ook aan de orde hoe belangrijke anderen in de omgeving of de bredere context (bijvoorbeeld school) van kind, jongere of jongvolwassene in het behandelproces kunnen worden betrokken.

Na afloop van de opleiding:

  1. Kun je het gedragstherapeutische proces uitvoeren bij een specifieke cliënt of cliëntsysteem; van de probleeminventarisatie tot de eindevaluatie en afsluiting van het traject.
  2. Kun je leertheoretische principes toepassen in de praktijk.
  3. Kun je relevant probleemgedrag analyseren middels gedragstherapeutische analysemethoden.
  4. Kun je observaties, registraties en metingen verrichten.
  5. Kun je concrete, realistische doelen formuleren in samenwerking met kind of jeugdige en diens context.
  6. Kun je motiveren en gebruikmaken van gespreksvaardigheden voor de optimalisering van de therapeutische relatie.
  7. Kun je een traject-op-maat via cognitief gedragstherapeutische interventies en technieken opzetten.
  8. Ken je meerdere cognitief gedragstherapeutische technieken: registratieopdrachten, socratische dialoog, diverse vormen van exposure, met responspreventie, gedachtenschema, gedragsexperiment, aandachttraining, taartpunttechniek, meerdimensionaal evalueren, neerwaartsepijltechniek, kosten-batenanalyse, contraconditionering, kansberekening, ontspanningsoefeningen, COMET en zelfcontroleprocedures.
  9. Kun je gezamenlijk met de cliënt een terugvalpreventieplan opstellen.
Doelgroep en Toelatingscriteria

Doelgroep en Toelatingscriteria

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Universitair opgeleide hulpverleners als psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten ggz en artsen.  
  • Professionals die willen leren over het toepassen van CGT.

Toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je voldoen aan alle van de volgende criteria:

  • Een afgeronde universitaire opleiding in de psychologie, pedagogiek, gezondheidswetenschappen, geneeskunde of een afgeronde opleiding tot verpleegkundig specialist ggz.
  • Je hebt een (werk)plek waarin het geleerde in de praktijk kan worden gebracht in contact met cliënten.


VGCt

Dit is een Basisopleiding VGCt. Wil je je registreren bij de VGCt? Kijk dan op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject en bijbehorende voorwaarden: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/

VLogo

Deze Basisopleiding is een veelvoorkomende opleiding die gebruikt wordt bij het wegwerken van deficiënties voor VLogo. Dit betreft een totale studiebelasting van 450 uur = 16 ECTS welke kan worden ingezet op onderdelen 4, 6, 7 en 10. De verdeling van de punten vindt pas plaats bij de daadwerkelijke beoordeling door VLogo. Als Forta Opleidingen kunnen wij op voorhand geen informatie geven over deze verdeling. 

Werkwijze

Werkwijze

Je leert op de volgende manieren:

  • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
  • Interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
  • Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
  • Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (jongeren en kinderen, maar ook volwassenen).

Vaardigheden oefen je onder meer in rollenspellen. Tijdens de praktische oefeningen staat het therapeutische proces en de therapeutische relatie centraal. Einddoel is dat je in staat bent om het geleerde (onder supervisie) toe te passen in de behandeling van cliënten.

Toetsing
Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van presentaties, praktijkopdrachten, casuïstiek en een mini N=1.

Absentiebeleid

Absentiebeleid

  • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan. Bij een online scholing ben je aanwezig als je duidelijk in beeld bent. Wanneer de camera uitgeschakeld staat, geldt dit als afwezig.
  • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
  • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de opleiding worden ingehaald in een andere opleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

Certificaat

Certificaat

Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:

  • Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
  • Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
  • Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
  • Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
  • Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.
Literatuur

Literatuur

De volgende literatuur moet je aanschaffen voordat je opleiding start: 

  1. S.M. Bögels, P. van Oppen (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Derde, herziene druk (2019). Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum, Houten. ISBN 978-90-3682-020-2
  2. Hermans, F. Raes, H. Orlemans (2018). Inleiding tot de gedragstherapie. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum, Houten. ISBN 978-90-368-1950-3
  3. Korrelboom, E. ten Broeke (2014). Geïntegreerde Cognitieve Gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Tweede herziene druk. Uitgeverij Coutinho, Bussum. ISBN 978-90-03810
  4. P.J.M. Prins, J.D. Bosch, C. Braet (2018). Methoden en Technieken van Gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Derde herziene druk, 2018. Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum, Houten. ISBN 978-90-368-1971-8
Accreditatie
Startdatum: 31-10-2025
in Online

Inhoud

In deze basisopleiding leer je de emotionele en gedragsproblemen van cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen. Hierbij spelen evidence-based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies een belangrijke rol. Protocollaire behandelmethodieken en richtlijnen zijn de basis voor het maatwerk in het behandeltraject met de cliënt. De opleiding besteedt specifieke aandacht aan de toepassing van (verklarende) cognitief gedragstherapeutische diagnostiek, en cognitief gedragstherapeutische technieken en interventies bij kinderen en jeugdigen.  Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en toepassing van motiverende (gespreks)technieken.

De opleiding bestaat in principe uit 3 delen: een algemeen deel, een deel over specifieke stoornissen en een deel over de behandelrelatie in de CGT.

Algemeen

Je krijgt allereerst een algemene inleiding in de gedragstherapie, ontwikkeling en positionering van de CGT en de leertheorie. Daarnaast is er aandacht voor gedragstherapeutische diagnostiek: functie- en betekenisanalyse, het opstellen van een holistische theorie, behandelplan en cliëntgericht werken. Hierbij ga je steeds vanuit de CGT-methodiek kijken naar maatwerk, in aanvulling op de protocollaire behandeling en richtlijnen. Ook is er aandacht voor de therapeutische relatie en motiverende (gespreks)technieken.

Specifieke stoornissen
  • Angststoornissen; paniek, fobieën, sociale angst, dwang, gegeneraliseerde angststoornis.
  • Posttraumatische stressstoornis (PTSS).
  • Impulscontrole- en gedragsproblemen, inclusief ongewenst gewoontegedrag.
  • Stemmingsstoornissen en zelfbeeldproblemen.
Behandelrelatie in de CGT
  • Motiverende gesprekstechnieken.
  • ‘Complexe of lastige’ cliënten.
  • Omgaan met complexe cliëntsystemen.
  • Systemische visie en benadering.
  • Zelfanalyse.

Waar en wanneer?

Wil je weten waar en wanneer deze opleiding van start gaat? Of welke lesdagen er gepland zijn voor een specifieke opleiding? Kies dan een locatie en een startdatum en zie alle praktische informatie.

      WE HELPEN JE GRAAG

      Hulp nodig met kiezen?

      Heb je vragen of wil je een opleiding op maat? Neem dan nu contact met ons op via de mail of bel!

      Neem contact met ons op
      Maatwerk & Incompany
      Zijn er meerdere collega’s in jouw organisatie met dezelfde leervraag?
      Vraag incompany advies aan
      KIJK OOK EENS NAAR DEZE OPTIES

      Op zoek naar een andere opleiding?

      Bekijk alle opleidingen
      Bekijk alle opleidingen