Kies een locatie

Rotterdam

    Kies een startdatum

    18-03-2021

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 495,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij het NIP / NVO (SKJ)

      Duur

      14 contacturen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      Twee lesdagen, 14 contacturen

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Uitgangspunten

      De Basiscursus Contextuele Therapie is bedoeld om naast verbale therapie en begeleiding ook spelmateriaal te gebruiken als taal. Het spelmateriaal bestaat uit poppetjes, die door het visuele en universele aspect ervan de cliënten en hun emoties veel directer kunnen bereiken. Poppetjes symboliseren immers in elke cultuur mensen en hun gevoelens. De samenwerking tussen therapeut en cliënt bij het visueel in kaart brengen van de gezinscontext en geschiedenis, door middel van poppetjes, creëert een veiligheid waarin er makkelijker bij ervaringen en emoties kan worden gekomen.

      Bovendien wordt de taal die deze poppetjes spreken, gevoed door een theoretisch kader, de contextuele therapie. Binnen de systeemtherapie bestaan er meerdere theoretische stromingen, waarvan de contextuele therapie er één is. Met name deze therapievorm richt zich nadrukkelijk op existentiële relaties en het aspect van intrinsieke rechtvaardigheid daarbinnen. Die intrinsieke rechtvaardigheid wordt bepaald door de balans van geven en ontvangen binnen die relaties en ook over generaties heen. Kernbegrip is, naast geven en ontvangen, loyaliteit.

      Binnen de basiscursus wordt de contextuele therapie en zijn kernbegrippen vooral vertaald in het direct praktisch toepassen ervan in gezins-/ familie opstellingen met poppetjes. Het oefenen staat centraal, waarbij er telkens middels feedback aanvullend theorie kan worden uitgelegd en opnieuw wordt uitgewerkt in een opstelling met poppetjes. Cursisten zijn daardoor snel in staat om het gebruik van poppetjes in de spreekkamer of bij cliënten thuis toe te passen.


      Doelgroep & Toelatingscriteria

      Doelgroep

      • (Basis, GZ en KP) psychologen, psychotherapeuten, orthopedagogen, maatschappelijk werkers, social workers met SKJ registratie, POH GGZ medewerkers, pedagogische hulpverleners.

      Toelatingscriteria

      • een werkplek van minimaal 8 uur per week.

      Onderwerpen

      Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:

      1. Inleiding
      Theorie van contextuele therapie en uitleg over het poppetjesmateriaal.
      2. Materiaalgebruik
      Introductie en toepassingen in het gebruik van het materiaal.
      3. Toepassingen op verschillende probleemgebieden en doelgroepen
      Het leren verbeelden middels het materiaal van verschillende probleemgebieden.

      Onderdelen die in het cursustraject steeds terugkeren zijn:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).

      Leerdoelen

      Na afloop van de cursus:

      1. Heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in het gebruik van het materiaal (de poppetjes);
      2. Heeft de cursist kennis van en inzicht in het theoretisch kader van de contextuele therapie;
      3. Kan de cursist de praktische inzet van het poppetjesmateriaal binnen het theoretisch frame introduceren;
      4. Kan de cursist het gebruik van poppetjes uitleggen in de eigen praktijk;
      5. Kan de cursist vanuit het theoretisch kader opstellingen maken met de client(en);
      6. Is de cursist zich meer bewust van zijn/haar eigen gezinsachtergrond in contextuele termen en wordt de cursist als therapeut zich daarmee meer bewust van zijn/haar innerlijke dialoog tijdens het therapieproces;
      7. Kan de cursist middels opstelling zoeken naar gezinsontwikkelingen, opgelopen schade (traumata, parentificaties), krachtbronnen, erkenning geven en dialoog stimuleren.

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Verlangen naar erkenning.

      G. Reijersen van Buuren

      Acco Uitgeverij, ISBN 978-94-923-9816-1

      Bestel je studieboeken bij boekhandel Donner via: kunstenwetenschap@donner.nl o.v.v. FORTA en krijg 5% korting!

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      W. Meertens -