Kies een locatie

Utrecht en online

    Kies een startdatum

    14-03-2025
      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 3.400,00

      Inclusief digitale reader, exclusief boeken. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Geaccrediteerd door de VGCt, FGzPt, VSR en de basiscursus Schematherapie bij Register Schematherapie.

      Duur

      Verdeeld over 16 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      Bestaat uit 100 contacturen

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Uitgangspunten

      De cursus behandelt de theorie en praktijk van Cognitieve Gedragstherapie ten aanzien van complexere problematiek. De rode draad van de cursus is het flexibel hanteren van werkzaam gebleken interventies. Hierbij wordt rekening gehouden met de vragen, motivaties, sterke kanten en beperkingen van de cliënt. Van cursisten verwachten we dat ze casuïstiek inbrengen en zelfstandig opdrachten uitvoeren voor de cursus. Centraal staan samenwerkend leren, en het vertalen van theorie en technieken naar de praktijk. Ons uitgangspunt is dat wij cursisten algemene competenties willen leren, die zowel toegepast kunnen worden bij de uitvoering van protocollaire behandelingen als bij behandelingen op maat.

      Centraal staan:

      • zelfstandig leren door de cursist
      • sterke koppeling van theorie en praktijk
      • docenten coachen, begeleiden, instrueren, stimuleren, modellen, demonstreren, en confronteren zo nodig.
      • flexibel hanteren van protocollen en cognitieve gedragstherapie op maat volgens processtappen.

      Om optimaal gebruik te maken van de cursus is het wenselijk dat cursisten tegelijkertijd supervisie volgen en werken met cliënten lijdend aan psychische problemen.


      Doel & Methode

      De basisbegrippen uit de cognitieve gedragstherapie leer je door het bestuderen van de theoretische achtergronden, interactieve bespreking van de leerstof en door oefeningen in de praktijk. Je maakt tijdens de bijeenkomsten op systematische wijze kennis met de methoden en interventies. Via modelling door docenten kun je in de praktijk de interventies en vaardigheden ervaren en leren. Je oefent vaardigheden onder meer in rollenspellen, waarbij je wisselend therapeut en cliënt speelt.

      Tijdens de praktische oefeningen staat het therapeutische proces en de therapeutische relatie centraal. Je hebt na afloop van de opleiding theoretische kennis van de verschillende therapieën en methoden en bent in staat om:

      • een indicatie te stellen en een afweging te maken wie in aanmerking komt voor de betreffende behandelvorm.
      • het therapeutisch proces en de therapeutische relatie in de behandeling als instrument te gebruiken.
      • de verschillende behandelvormen met bijbehorende technieken en interventies in de behandeling van cliënten toe te passen en uit te voeren.

      De cursist leert de basisbegrippen uit de verschillende therapieën en methoden zowel door het aanreiken van theoretische kennis en interactieve bespreking van de leerstof, als door oefeningen in de praktijk. De cursist maakt op systematische wijze kennis met de bijbehorende methoden en interventies. Via modeling door docenten kan de cursist in de praktijk de interventies en vaardigheden ervaren en leren. De cursist oefent met het toepassen ervan door praktische oefeningen en rollenspellen, waarbij men wisselend als therapeut en als cliënt zal optreden. Aandacht wordt besteed aan het therapeutische proces en de therapeutische relatie.

      Doelgroep en toelatingscriteria

      Professionals die aan alle van de volgende eisen voldoen kunnen deelnemen aan de opleiding:

      Toelatingscriteria

      • Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen, verpleegkundig specialisten en artsen of met een hbo MSc titel met artikel 14 Wet BIG registratie op het gebied van de (geestelijke)gezondheidszorg.
      • Een afgeronde, door de VGCt geaccrediteerde, Basisopleiding CGt (100 uur)
      • Voldoet aan de werksettingseis: gedurende de opleiding minimaal 12 uur per week werken op ggz-gebied, waarvan minstens 6 uur aan CGt-behandelingen.

      VGCt

      Dit is een Vervolgopleiding VGCt. Wil je je verder registreren bij de VGCt kijk dat op de website van de VGCt voor het volledige registratietraject: https://www.vgct.nl/vgct-registratie/de-opleidingen/cognitief-gedragstherapeut/

      Vereniging Schematherapie

      In deze opleiding zit ook de Basisopleiding Schematherapie.

      Deze opleiding kan gebruikt worden binnen de opleiding tot Schematherapeut VSt. Wil je je (in de toekomst) registreren als Schematherapeut, let er dan op dat de VSt aanvullende eisen stelt voor deelname aan deze opleiding. Deelname is in het geval van het opleidingstraject tot Schematherapeut VSt mogelijk indien je in het bezit bent van een diploma van een academische masteropleiding en één van de volgende kwalificaties hebt:

       

      • BIG-geregistreerde psychotherapeuten, gz-psychologen, (postmaster) orthopedagogen-generalist, klinisch psychologen en psychiaters óf;
      • leden van specialistische psychotherapieverenigingen* óf;
      • Kinder- en Jeugdpsychologen NIP/SKJ óf;
      • degenen die in opleiding zijn tot een van de hierboven genoemde kwalificaties.

       

      *Specialistische psychotherapievereniging: de Nederlandse vereniging voor groepsdynamica en groepstherapie (NVGP), de Nederlandse Psychoanalytische Vereniging (NPaV), de Nederlandse Vereniging voor Psychoanalytische Psychotherapie (NVPP), de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG), de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt),of de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie (VKJP) , de Vereniging EMDR Nederland (VEN) of de Vereniging Persoonsgerichte experiëntiële Psychotherapie (VPeP)

       

      Voor meer informatie over aanvullende eisen en de opleiding tot Schematherapeut zie: https://www.schematherapie.nl/opleiding-registratie/schematherapeut

      Inhoud

      De vervolgcursus gedragstherapie bestaat uit 100 contacturen en zelfwerkzaamheid (o.a. literatuurvoorbereiding, oefening in de praktijk, toetsen) en omvat verschillende behandelvormen en -methoden, die een aanvulling en verdieping vormen op de basismethoden en -technieken zoals deze zijn geleerd in de basiscursus cognitieve gedragstherapie. Deze technieken zullen gekoppeld worden aan een aantal specifieke stoornissen die in dit onderdeel aan bod gaan komen. Met deze behandelvormen kan de (aspirant) gedragstherapeut zijn of haar mogelijkheden in de behandeling van cliënten met specifieke problematiek uitbreiden, dan wel deze behandelmethoden integreren binnen de cognitieve gedragstherapie.

      Samenhang van de thema’s in de cursus

      Bij deze Vervolgopleiding CGT is gekozen voor verdieping van inzicht en behandelvaardigheden gericht op structurele en complexe problematiek binnen een ambulante psychologiepraktijk. Dat wil zeggen het terrein van (ernstige) traumatisering, effect op ontwikkelen van schema’s en persoonlijkheidsproblematiek (B en C cluster), met hierbij ook aandacht voor de actuele relatie-en systeem invloed, complicaties binnen de therapeutische relatie en als surplus een meer meditatieve  vorm van cognitieve therapie: de IBSR. De verschillende theoretische kaders, aangrijpingspunten en methoden vullen elkaar aan tot een integraal inzicht:

      • behandeling van persoonlijkheidstrekken op basis van beïnvloeding van operant gedrag (CGT bij persoonlijkheidsproblematiek cluster B en C, 2 lesdagen),
      • behandeling van onderliggende schema’s en leerervaringen (schematherapie, 4 lesdagen),
      • behandeling van onderliggende actieve trauma’s (trauma-gerichte behandeling, 3 lesdagen),
      • hantering van complicaties in- en therapeutisch gebruik van- de therapeutische relatie, 1 les dag)
      • beïnvloeding van de luxerende of in stand houdende rol van de sociale omgeving (relatie-en systeemtherapie, 4 lesdagen),
      • een alternatieve vorm van cognitieve therapie: IBSR.

      Opbouw van de cursus

      De cursus bestaat uit 16 klassikale bijeenkomsten:

      1. IBSR 1
      2. IBSR 2
      3. Therapeutische relatie
      4. Persoonlijkheidsstoornissen, cluster C
      5. Persoonlijkheidsstoornissen, cluster B
      6. Trauma 1: Inleiding diagnostiek en traumabehandeling
      7. Trauma 2: Traumabehandeling gericht op exposure versus us/ur verandering.
      8. Trauma 3: Andere trauma-technieken
      9. Schematherapie 1
      10. Schematherapie 2
      11. Schematherapie 3
      12. Schematherapie 4
      13. Partner bij en in de behandeling
      14. Partner-relatietherapie
      15. Gedragsverandering in gezinnen 1
      16. Gedragsverandering in gezinnen 2

      De opleiding behandelt de theorie en praktijk van cognitieve gedragstherapie ten aanzien van complexere problematiek. De rode draad van de opleiding is het flexibel hanteren van werkzaam gebleken interventies. Hierbij wordt rekening gehouden met de vragen, motivaties, sterke kanten en beperkingen van de cliënt. Er wordt verwacht dat je casuïstiek inbrengt en zelfstandig opdrachten uitvoert. Je leert de algemene competenties die zowel toegepast kunnen worden bij de uitvoering van protocollaire behandelingen als bij behandelingen op maat.

      Onze 100-urige CGt Vervolgopleiding bestaat onder andere uit de modules IBSR, persoonlijkheidsstoornissen en de basis schematherapie. Specifieke aandachtspunten zijn de technieken bij trauma gerelateerde stoornissen en recidiverende depressieve stoornissen, PTSS en Interventies bij PTSS (EMDR). Tevens is er aandacht voor de therapeutische relatie en de relatie met de partner en het gezin, ofwel Systeemtherapie. Tenslotte is er naast de basis schematherapie, ruimte voor de inleiding van de schematherapie bij persoonlijkheidspathologie.

      Accreditatie

      Accreditatie overzicht

      Nummer Vereniging Categorie Punten Geldig van Geldig tot
      554523 Accreditatiebureau – FGzPt Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog 100 13/09/2024 12/09/2025
      554523 Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register Scholing verpleegkundig specialisten 100 13/09/2024 12/09/2025
      548587 Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register Scholing verpleegkundig specialisten 100 13/09/2024 12/09/2025
      452698 Cognitief gedragstherapeuten (VGCt) VGCT- Vervolgcursus – contacturen 100 01/04/2022 20/06/2025
      517733 Vereniging voor Schematherapie Basiscursus 25 06/10/2023 05/10/2026
      Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging 
      Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl.

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis

      Genderen, H. van & Arntz, A. (2010)

      Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds ISBN 9789057123085

      Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten Deel 1.

      Keijsers, G.P.J., Minnen, A., & Hoogduin, C.A.L. (Red.) (2017)

      Boom Cure & Care ISBN 9789089537133

      Protocol voor relatietherapie: gebaseerd op EFT en CBCT

      Keijers, L.H.A. (2016)

      Brave New Books ISBN 9789402151725

      Handboek Systeemtherapie

      Savenije, A., Lawick, M.J. van, & Reijmers, E.T.M. (2de druk 2014)

      Uitgeverij de Tijdstroom ISBN 9789058982575

      Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen

      Sprey, A. (2017)

      Bohn Stafleu van Loghum ISBN 9789036817592

      Inquiry-Based Stress Reduction in de praktijk. The Work van Byron Katie in psychotherapie.

      MarieOdiel van Rhijn & Esther Leuning (2016)

      Hogrefe Uitgevers BV ISBN 9789492297006

      Handboek Schematherapie. Theorie, praktijk en onderzoek.

      Vreeswijk, M. van, Broersen, J. & M. Nadort (red) (2008)

      Houten: Bohn Stafleu van Loghum ISBN 9789031353040

      Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten

      Young, J.E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E. (2020)

      Houten: Bohn Stafleu van Loghum ISBN 9789036824408

      Trauma en verwerkingstechnieken; indicatiestelling bij traumabehandeling in de GGZ

      Stöfsel, M. (2020)

      Bohn Staleu, van loghum. ISBN: 9789036825009

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      D. Huzen -

      L.H.A. Keijsers -

      I. Lugtenberg -

      W. Meertens -

      A.C. van Houwelingen -