Kies een locatie

Online

    Kies een startdatum

    17-01-2022
      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 1.150,00

      Supervisie is uitgesloten van korting in elke vorm

      Accreditatie

      Erkend door de VGCt

      Duur

      10 sessies van 1,5uur

      Certificaat

      Afgetekende supervisieverklaring, praktijktoets 3

      Online via ZOOM

      Groepssupervisie met Trainingsacteur

      Toetsing

      VGCt praktijktoets 3


      Uitgangspunt

      Goed kunnen omgaan met therapie stagnerend gedrag vanuit het maken van functie en betekenisanalyses bij eigen gedrag van therapeut in reactie op cliënt en een interactie-analyse vanuit de Roos van Leary, en dit te vergelijken met het therapeutisch gewenste gedrag van therapeut bij gegeven problematiek.


      Methode

      In deze VGCt-groepssupervisie wordt de te bespreken casuïstiek vooraf ingeleverd met de beschrijvende diagnose, doel van actuele sessies en vorm van stagnatie.

      Tijdens deze VGCt-groepssupervisie waarin de aanwezige trainingsacteur zich het cliëntengedrag laat inspreken door de therapeut, wordt daarna geoefend. Terwijl zij tweeën  apart in de ‘Zoom break out room’ de casus voorbereiden bedenken de twee anderen met de supervisor de interactie die gewenst is vanuit de diagnostiek.

      Fase 1. Demonstratie therapeutische interactie

      Fase 2. Feedback

      Fase 3. Inspelen op lastig gedrag

      Gewenste interactie voor de cliënt worden vergeleken met de mogelijkheden van de therapeut. Het gekozen gedrag wordt geoefend met de trainingsacteur

      Huiswerk: Therapeut maakt voor de volgende keer een functie- en betekenisanalyse van het eigen therapiegedrag

      Supervisie is vakgerichte persoonlijke begeleiding, gericht op de ontwikkeling van het professioneel functioneren van de supervisant, door (a) het methodisch analyseren en evalueren van de door hem verrichte werkzaamheden op het terrein waarop de supervisie betrekking heeft en (b) de reflectie op het professioneel functioneren van de supervisant en de ontwikkeling daarvan. Groepssupervisie mag gevolgd worden met maximaal drie supervisanten en duurt 90 minuten.

      10 supervisiesessies a 90 minuten, 3 supervisanten, 1 supervisor, 1 trainingsacteur

      Praktijktoets 3 wordt bij goed resultaat afgetekend.

      Doelgroep

      Dit aanbod is voor:

      • Cognitief Gedragstherapeuten in opleiding
      • De thuisblijvers die voor de supervisie niet willen reizen
      • De therapeuten die moeilijke casuïstiek willen bespreken
      • De doorzetters die in de lastige therapeutische relatie hun vrijheid willen behouden

      Leerdoelen

      1. Kunnen signaleren en hanteren van therapie stagnerend gedrag.
      2. Functie analyse maken (Aan beide kanten, gedrag van client en gedrag van therapeut)
      3. Betekenis analyse maken (Aan beide kanten, emotionele response van client en van therapeut)
      4. Zicht op eigen competenties (Van therapeut)

      Inhoud

      Kun je het (probleem) gedrag van cliënt plotten in Interpersoonlijke cirkel (Roos van Leary)

      • In welke rol voel jij je aangezet?
      • Is jouw eigen reactie te begrijpen als
        1. teveel meegaan met Interactiestijl van cliënt (complementair)?
        2. teveel in gaan tegen de Interactiestijl van cliënt (strijd)?
        3. distantiëren van cliënt, opgeven?

      Analyses van de eigen reacties

      • FA eigen reacties
      • BA van eigen reacties op typisch gedrag van cliënt
        • Wat zijn jouw opvattingen over de cliënt ?
        • Wat is de getriggerde opvatting over jou zelf/rol als hulpverlener?

      Wat is beter om te doen/laten als cliënt het lastige gedrag vertoont?

       

      Mogelijkheden tot inspelen op lastig gedrag

      • Strategisch aansluiten en manoeuvreren
      • Meta communiceren en empathisch confronteren
      • Grenzen stellen
      • Rolomkering
      • Paradoxaal

      Literatuur

      Keijsers, G., Vossen, C., & Keijsers, L., (2012) Helpen veranderen: Motiveringsstrategieën in de psychotherapie. Hst 4 Voorbereidingsfase en volhardingsfase bij patiënten met een lastige interactie stijl. Pag 113-146.

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      H.M. Tulp -

      J. Tulp -