Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 595,00

      Inclusief digitale reader. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Accreditatie wordt aangevraagd bij NIP/NVO, LV POH GGZ, VEN en VSR en V&V RZ

      Duur

      18 uur

      Certificaat

      Bij minimaal 90% aanwezigheid en actieve deelname

      Vorm

      Online

      Toetsing

      Huiswerk en korte oefening in laatste les


      Inhoud

      Gevaar is in de context van het huidige leven een relatief begrip. Vroeger ging het om het ontsnappen aan een aanval van een wild dier of een gevecht met een andere stam. Nu wordt niet alleen fysieke of psychische bedreiging opgepikt door de alarmcentrale, maar bijvoorbeeld ook verveling, deadlines, overprikkeling, (mogelijke) sociale afwijzing, pijn, verdriet, zorgen en stress. Als je jezelf veilig voelt, dan trap je op de vagale rem: je sinusknoop. Je hart klopt dan niet harder dan 72 slagen per minuut en je lichaam komt tot rust. Bij dreigende onveiligheid laat je de rem los, zodat je meer energie vrijmaakt in je lichaam. Je hart gaat sneller kloppen, er wordt adrenaline en cortisol afgegeven aan je lichaam; de vecht- of vluchtrespons wordt getriggerd.

      We proberen vaak die ene zenuw, die van je hoofd naar je lichaam (top-down) gaat, te beïnvloeden door iemand gerust te stellen, te zeggen dat er geen gevaar is, gedachten om te buigen naar positieve gedachten, enzovoort. Dat is hard werken, aangezien het moeilijk is de netwerken in je gedachten echt duurzaam te beïnvloeden. Daarnaast zijn er vier zenuwen die vanuit je lichaam naar je hoofd (bottom-up) lopen. Als deze onbewust toch gevaar blijven detecteren, is het sussen minder succesvol.

      Als je jezelf niet veilig voelt, ben je niet goed in staat om dingen te leren of te ontwikkelen. Hierdoor kan het effect van behandeling negatief beïnvloed worden. Echter, als je weet hoe veiligheid werkt in het zenuwstelsel, dan kun je dit systeem in het voordeel van jezelf, de patiënt en de behandeling laten werken. Je herkent sneller in welke modus de ander zit, kunt coregulatie toepassen en de patiënt zelfregulatie aanleren.

      De polyvagaaltheorie is een denkkader dat je transdiagnostisch kunt meenemen in al je behandelingen. Je zorgt er actief voor dat de patiënt zich veilig voelt en daardoor beter kan profiteren van de behandeling. Daarnaast kun je de polyvagaaltheorie inzetten als een behandeling op zichzelf of onderdelen hiervan combineren met andere behandelingen. Tijdens deze driedaagse training leer je om de polyvagaaltheorie op deze verschillende manieren te gebruiken voor jouw patiënten.

      Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:
      • Hoe werkt de polyvagaaltheorie?
      • Wat gebeurt er in je lijf als je je veilig voelt, en wat gebeurt er als je je onveilig voelt?
      • Waar heb je het gevoel van veiligheid voor nodig?
      • De rol van de polyvagaaltheorie in hechting en trauma
      • Hoe kun je als behandelaar de ander co-reguleren?
      • Hoe kun je de ander zelfregulatievaardigheden aanleren?
      • Welke rol heeft de polyvagaaltheorie in behandeling?


      Leerdoelen

      Na afloop van de opleiding:
      1. Weet je hoe de polyvagaaltheorie werkt
      2. Weet je wat er gebeurt in het lichaam als iemand zich veilig voelt en wat er gebeurt als iemand zich onveilig voelt
      3. Weet je waarom het gevoel van veiligheid belangrijk is tijdens de behandeling
      4. Weet je wat de rol van de polyvagaaltheorie is in hechting en trauma
      5. Heb je bij jezelf ervaren of je je veilig voelt of niet, en waar je je op de veiligheidstrap bevindt
      6. Weet je hoe je zelf terug naar veiligheid kan bewegen wanneer dit nodig is
      7. Weet je hoe je als behandelaar de ander kunt co-reguleren
      8. Weet je hoe je de ander zelfregulatievaardigheden kunt aanleren
      9. Weet je welke rol de polyvagaaltheorie heeft in de behandeling
      10. Weet je wanneer je de polyvagaaltheorie in behandeling kunt inzetten
      11. Weet je hoe je de polyvagaaltheorie in behandeling kunt inzetten

      Doelgroep en toelatingscriteria

      Deze opleiding is bedoeld voor behandelaren in de ggz of verslavingszorg die meer willen weten over de polyvagaaltheorie.

      Dit kunnen zijn:
      • Psychiaters
      • Klinisch psychologen, GZ-psychologen, psychotherapeuten en psychologen
      • Orthopedagogen-generalist en orthopedagogen
      • Verpleegkundig specialisten GGZ/AGZ, gespecialiseerde verpleegkundigen en SPV
      • Vaktherapeuten
      • POH-GGZ
      • Andere behandelaren in de ggz

      Toelatingscriteria
      Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je beschikken over een afgeronde, aan de ggz gerelateerde, hbo of universitaire opleiding.

      Werkwijze

      De training wordt online gegeven in drie dagen van zes uur (exclusief lunchpauze) en is bedoeld voor behandelaren die werkzaam zijn binnen de GGZ of verslavingszorg. Zelfstudie wordt gecombineerd met klassikale, interactieve lessen. Je doorloopt de oefeningen zelf door middel van opdrachten, om te ervaren hoe de theorie werkt. Voorafgaand aan de training en per trainingsdag besteed je ongeveer twee uur aan huiswerk. Je krijgt na de tweede trainingsdag gedurende één jaar toegang tot Zelfari®, een lichaamsgerichte eHealth, om te ervaren hoe je (ook online) lichaamsgericht kunt werken in behandeling. Daarnaast ontvang je in totaal drie readers met informatie. De laatste, vierde reader bevat oefeningen. De eerste reader wordt minimaal drie weken voorafgaand aan de training digitaal verstrekt; de vervolgreaders worden samen met de PowerPointpresentatie na elke trainingsdag per mail verstuurd. Naast extra theorie en het huiswerk, vind je in de readers verschillende manieren om je verder te verdiepen in de polyvagaaltheorie.

      Tussendoor mag je altijd per mail vragen stellen of contact opnemen om te sparren over de inzet van bepaalde oefeningen of om feedback te krijgen op het huiswerk. Tijdens de training en tot twee maanden na de training kun je een telefonische afspraak met de trainer plannen om specifieke vragen te stellen.

      Toetsing

      Het huiswerk wordt anderhalve week voor de volgende trainingsdag naar de docent verzonden, zodat deze van persoonlijk gerichte feedback voorzien kan worden. Tijdens de laatste trainingsdag presenteer je een korte oefening (5 á 10 minuten) die met de polyvagaaltheorie te maken heeft aan de groep. Dit moet een oefening zijn die je in de dagelijkse behandeling kan inzetten in een individuele of een groepsbehandeling.

      Absentiebeleid

      • Bij een aanwezigheid van 100% is aan de aanwezigheidsplicht voldaan.
      • Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
      • Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er in overleg met de docent extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen.
      • Bij verzuim van 20% of meer moeten de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de basisopleiding worden ingehaald in een andere basisopleiding. Forta Opleidingen BV zal hiervoor € 60,- per inhaalles in rekening brengen. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

      Het is niet toegestaan om op structurele basis een deel van de les te missen. Ook niet als je daarmee binnen de maximale absente uren blijft. Uiteraard is het voor je eigen leerrendement, maar ook voor de veiligheid van de groep van groot belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent.

      Certificaat

      Je ontvangt na afloop van de opleiding het certificaat wanneer voldaan is aan onderstaande criteria:
      · Je hebt voldaan aan de aanwezigheidsplicht.
      · Je hebt actief en coöperatief deelgenomen aan de opleiding.
      · Je hebt voldaan aan de huiswerkopdrachten en de voorbereidende opdrachten.
      · Je hebt de verplichte literatuur bestudeerd.
      · Je hebt de toetsing met een voldoende afgerond.

      Literatuur

      Literatuur wordt digitaal beschikbaar gesteld.

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      L. Jaeqx-van Tienen -