Kosten € 840,00
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
Minimaal
Maximaal
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
LV POH GGZ
24 uur
Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed
Klassikaal
Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek
De competenties van het functie- en competentieprofiel POH-GGZ 2020 van de LV-POH-GGZ vormen de rode draad in deze module:
In deze module wordt een verdiepingsslag gemaakt die zich toespitst op kinderen en jongeren in de huisartsenpraktijk.
Met de module POH-GGZ Kind & Jeugd heeft Forta Opleidingen het doel om de POH-GGZ te specialiseren op het gebied van Kind en Jeugd in de huisartsenpraktijk. De genoemde competenties uit het nieuwe functie- en competentie profiel 2020 en het verfijnen van de competenties waarover je beschikt staan centraal.
Algemene leerdoelen
Aan het eind van deze module:
De opleiding heeft een goede aansluiting met het werkveld waarin je na het behalen van uw diploma als POH-GGZ aan de slag gaat. Gedurende de opleiding wordt theoretische kennis aangereikt en is ruimte voor kennisuitwisseling tussen cursisten. Het is de ervaring dat cursisten dit zeer waardevol vinden, vooral gezien de verschillende opleidingsachtergronden binnen een cursusgroep. Naast interactieve bespreking van theorie is er een verdieping van gesprekstechnieken en wordt er geoefend met verschillende interventies waarmee je als POH-GGZ mee aan de slag kunt.
Onderdelen die steeds terugkeren:
1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentatie, interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
2. Demonstratie, praktische oefeningen en rollenspellen.
3. Praktijkopdrachten, toetsing en bespreken van eigen casuïstiek.
Verdieping en intervisie
Onderdeel van de POH-GGZ opleiding zijn verdiepingsmomenten. Deze momenten dragen bij aan de transfer naar de dagelijkse praktijk en vergroot het handelingsrepertoire. Naast de verdieping wordt er ruimte gemaakt voor intervisie gericht op casuïstiekbespreking maar heeft ook het doel om te reflecteren op het eigen leerproces. Door inzicht te verwerven in het eigen leerproces en dat van anderen wordt duidelijk dat eigen normen en waarden, en overtuigingen invloed hebben op het handelen van de POH-GGZ. Bovendien helpt het bij het (h)erkennen van eigen valkuilen en “blinde vlekken”.
De functie van POH-GGZ vraagt een specifieke expertise die tot heden niet te verenigen lijkt met één bestaand beroepsprofiel. POH-GGZ is geen beroep, maar een functie. De opleiding POH-GGZ is in principe bestemd voor cursisten die ondergenoemde opleidingen hebben afgerond:
Oude opleidingen
Degene die de module wil volgen, beschikt bij aanmelding over minimaal 2 jaar voor de functie relevante werkervaring in de (brede) ggz. Daarbij gaat het om een gevarieerde, liefst ambulante ervaring, in de ggz met (individuele) behandel- en/of begeleidingscontacten.
Te denken valt aan:
De module is als volgt opgebouwd:
Lesdag 1: Ontwikkelingsfasen en systeemproblematiek
Lesdag 2: Behandeling van kinderen
Lesdag 3: Angst en depressie
Lesdag 4: (Neurobiologische) ontwikkelingsstoornissen
In het lesprogramma komen belangrijke onderwerpen aan bod:
Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging | |||||
Nummer | Vereniging | Categorie | Punten | Geldig vanaf | Geldig tot |
. | |||||
476810 | LV POH-GGZ | Nascholing praktijkondersteuners | 24 |
Als het voor u van belang is dat er accreditatie wordt aangevraagd bij een andere beroepsvereniging dan kunt u contact met ons opnemen via info@fortaopleidingen.nl
Rijnders, P. & Heene, E. (2021)
Boom Uitgevers Amsterdam. ISBN 9789024437597
Verhulst, F.C. (2021)
Uitgeverij Koninklijke van Gorcum. ISBN 9789023257707
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland.
Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start. Let op! deze mail kan in uw spambox terecht komen.