Nog geen locatie bekend

    Nog geen startdatum bekend

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 1.575,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij LV POH-GGZ en NIP/NVO (erkend door SKJ)

      Duur

      De 42-urige opleiding is verdeeld over 7 bijeenkomsten

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Vorm

      Klassikaal

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Competenties

      Je ontwikkelt competenties die zijn gebaseerd op het functie- en competentieprofiel POH-GGZ 2020 van de Landelijke Huisartsen Vereniging:

      • Vakinhoudelijk handelen: De POH-GGZ als zorgverlener
      • Communicatie: De POH-GGZ als communicator (voorlichten en educatie)
      • Samenwerking: De POH-GGZ als samenwerkingspartner
      • Organiseren: De POH-GGZ als organisator
      • Maatschappelijk handelen: De POH-GGZ als gezondheidsbevorderaar
      • Wetenschap en onderwijs: De POH-GGZ als innovator en reflectieve professional
      • Professionaliteit: De POH-GGZ als professional en kwaliteitsbevorderaar

      Onderwerpen

      De opleiding heeft een duur van 42 contacturen, verdeeld over 7 bijeenkomsten. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

      1. De professionele rol en positionering van de POH Jeugd in de praktijk.
      2. Sociale kaart, netwerken, samenwerken, verantwoordelijkheden en juridische aspecten.
      3. De cliënt in de context en de werkrelatie.
      4. De werk relatie, screening, hypothesevorming, risicotaxatie, begeleiding en verwijzing.
      5. Triëren in de context.
      6. Kortdurende interventies en technieken; PrOP-model, oplossingsgerichte technieken, CGT technieken, genogram oefening.
      7. Echtscheiding
      8. Groepsinterventies
      9. Evaluatie, terugvalpreventie.

      Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren zijn:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek gericht op jeugd.

      Kennisniveau na afronding

      De opleiding voor POH- GGZ Jeugd (POH Jeugd) is een post hbo opleiding. Echter worden voor deze functie veel mensen aangenomen met een wo achtergrond, namelijk orthopedagoog/psycholoog.

      Het is een functie waar praktisch handelen met wetenschappelijke kennis wordt gecombineerd.

      De POH Jeugd doet een triage in de eerste gesprekken. Om een juiste triage te kunnen doen, heeft de POH Jeugd kennis nodig op het gebied van de ontwikkeling van het kind, ontwikkelingsstoornissen, opvoedingsproblematiek, internaliserende en externaliserende problematiek.

      Daarnaast is observatie, uitvragen van de problematiek en gebruik maken van screeningsinstrumenten een belangrijk onderdeel om een inschatting te maken of de POH Jeugd zelf door kan gaan met behandeling, of moet doorverwijzen.

      Vervolgens past de POH Jeugd behandelingen toe die overeenkomen met iemand met de wo functie. CGT behandeling, oplossing gerichte interventies, maar ook normaliseren op basis van de wetenschappelijke kennis is een belangrijk onderdeel binnen deze functie.

      Deze opleiding combineert triage, wetenschappelijke kennis en evidence based behandeltechnieken, waardoor zowel het kennisniveau als praktijkniveau van de POH Jeugd verder zal ontwikkelen.

      Doelgroep

      De Basisopleiding POH Jeugd is een post-HBO opleiding. De persoon die zal worden ingezet in de praktijk voldoet minimaal aan één van de volgende basiseisen:

      1. Verpleegkundigen met diploma Sociaal Psychiatrische Verpleegkunde, HBO- Verpleegkunde + GGZ uitstroomprofiel;
      2. In service B opgeleide verpleegkundigen met 2 jaar relevante werkervaring + aanvullende scholingen waarmee zij aantonen te beschikken over een HBO werk- en denkniveau;
      3. Maatschappelijk Werkenden (MW);
      4. Psychologen (universitair + hbo opgeleid);
      5. Sociaal Pedagogische Hulpverleners (SPH);
      6. Verpleegkundig specialisten GGZ;
      7. Orthopedagogen (universitair + hbo opgeleid).

      In verband met de uitvoering van de praktijkopdrachten en de oefeningen in de opleiding is het wenselijk om minimaal 8 uur per week in een huisartsenpraktijk werkzaam te zijn in de vorm van een werkplek, stage- of werkervaringsplek.

      Docent(en)

      • Ilja Dekker – van Halderen GZ Psycholoog, Systeemtherapeut
      • Lisalotte Minnema Orthopedagoog, POH Jeugd, Systeem Therapeutisch Werker

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      De ontwikkeling van het kind (11de druk)

      Verhulst, F.C. (2021)

      Uitgeverij Koninklijke van Gorcum. ISBN 9789023257707

      Wat kan je van stokstaartjes leren? Interventietechnieken voor oplossingsgericht werken met kinderen en jongeren

      Paulina Koeman en Sabina Vranken

      Acco Uitgeverij. ISBN 9789462920651

      Handboek POH-GGZ

      Liesbeth Mok, Harold Wenning, Ietje de Vries

      Springer Media B.V. ISBN 9789036810333

      Met ProP, los ik het op! Kortdurende psychologische interventies: stappenplan voor kinderen en jongeren. Therapeutenboek

      Sara Debruyne & Nathalie Haeck

      Boom Uitgeverij. ISBN 9789024407088

      Met ProP, los ik het het op! Kortdurende psychologische interventie: stappenplan voor kinderen en jongeren. Sara Debruyne & Nathalie Haeck. Werkboek

      Sara Debruyne & Nathalie Haeck

      Boom Uitgeverij. ISBN 9789058759276

      Aan alle gescheiden ouders. Leer kijken door de ogen van je kind

      Marscha Pinedo

      Lev. Uitgeverij. ISBN 9789400510258

      Bestel je studieboeken bij boekhandel Donner via: kunstenwetenschap@donner.nl o.v.v. FORTA en krijg 5% korting!