Kosten € 3.960,00
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
Minimaal
Maximaal
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
Geaccrediteerd bij LV POH GGZ, Registerplein en V&V
Verdeeld over 20 lesdagen
Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed
Deze opleiding vindt plaats op locatie
Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek
De POH-GGZ opleiding heeft tot doel jou op te leiden tot praktijk ondersteuner in de eerste lijn. Je ontwikkelt de competenties die zijn gebaseerd op het functie- en competentieprofiel POH-GGZ 2014 van de Landelijke Huisartsen Vereniging:
Je maakt op systematische wijze kennis met ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen en psychopathologie bij volwassenen en ouderen. Daarnaast krijg je inzicht in methoden en interventies gericht op gespreksvoering en begeleiding, zoals het KOP-model en oplossingsgerichte gespreksvoering. Dit gebeurt door zowel het aanreiken van theoretische kennis en interactieve bespreking van de leerstof als door oefening van vaardigheden. Je oefent door middel van rollenspellen, waarbij je wisselend als praktijkondersteuner en als cliënt optreedt.
De opleiding is opgebouwd uit 5 modules die ook afzonderlijk van elkaar te volgen zijn. In totaal betreft het 120 contacturen, verdeeld over 20 bijeenkomsten. Je hebt een vaste docent per module. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:
Lees hier “Pleidooi voor de POH GGZ” van onze docent Yvonne Martens
De opleiding POH-GGZ is post-HBO, en bestemd voor cursisten die voldoen aan de hieronder genoemde opleidingseisen:
In verband met de uitvoering van de praktijkopdrachten dienen cursisten gedurende de opleiding minimaal 160 uur als POH-GGZ binnen één of meer huisartsenpraktijken werkzaam te zijn in de vorm van een werkplek, stage- of werkervaringsplek. Deze 160 uur kan verdeeld worden zoals gewenst, wij adviseren 8 uur per week voor een duur van 20 weken.
Onlangs heeft de LHV het nieuwe functie- en competentieprofiel POH-GGZ geformuleerd. In het profiel wordt gesproken over een opleidingsduur van 20 dagen cursorisch onderwijs en minimaal 8 uur per week werkervaring in een huisartsenpraktijk gedurende één jaar. Wij gaan ervan uit dat de zorgverzekeraars het functie- en competentieprofiel zullen overnemen. In hoeverre dit voor alle zorgverzekeraars zal gelden, is nog niet duidelijk.
Onderwerpen die in de opleiding ruimschoots aan bod komen, zijn:
De modules zijn als volgt opgebouwd:
Module: Positionering van de POH-GGZ in de praktijk
Lesdag 1: Positie POH-GGZ in de huisartspraktijk
Lesdag 2: Samenwerking in de praktijk
Lesdag 3: Psychopathologie
Module: Kind & Jeugd
Lesdag 1: Behandeling van kinderen in de POH-GGZ
Lesdag 2: Ontwikkelingsstoornissen & jeugd- en gezinsproblematiek (0 tot 18 jaar)
Lesdag 3: Psychopathologie autismespectrumstoornissen
Lesdag 4: Psychopathologie ADHD
Module: Volwassenen
Lesdag 1: Behandeling van volwassenen binnen de POH-GGZ
Lesdag 2: Psychosociale problematiek & psychopathologie bij volwassenen (18-65 jaar)
Lesdag 3: Psychopathologie: angst- en stemmingsstoornissen
Lesdag 4: Psychopathologie: impulscontrolestoornissen, verslaving & persoonlijkheidsstoornissen
Lesdag 5: Psychopathologie: schizofrenie & psychotische stoornis
Lesdag 6: Psychopathologie: somatoforme stoornissen, dissociatie, slaapproblemen & seksuele stoornissen
Module: Ouderen
Lesdag 1: Behandeling van ouderen binnen de POH-GGZ
Lesdag 2: Psychosociale problematiek & psychopathologie bij ouderen (levensfase 65 jaar en ouder)
Lesdag 3: Psychopathologie: dementie, delirium & cognitieve stoornissen
Module: Kortdurende interventies in de POH-GGZ
Lesdag 1: Het KOP-model en motiverende gespreksvoering
Lesdag 2: Korte interventiemethodieken binnen het KOP model
Lesdag 3: Oplossingsgerichte therapie
Lesdag 4: Lastige cliënten en therapeutische interactie
Onderdelen die steeds terugkomen:
Verdiepings- en intervisiemomenten gericht op casuïstiekgestuurd onderwijs:
Onderdeel van de POH-GGZ opleiding zijn verdiepingsmomenten. Deze geven handvatten om het zelfreflecterend en lerend vermogen van de cursist te vergroten. De momenten dragen bij aan het vergroten van het handelingsrepertoire en helpt bij het herkennen en erkennen van eigen valkuilen en “blinde vlekken”. De mogelijkheid wordt geboden om kennis en inzicht te verwerven in het eigen leerproces en dat van anderen. Eigen normen en waarden, overtuigingen en POH-GGZ competenties zijn onderwerpen die aan bod komen. De momenten worden begeleid door een ervaren docent.
Deze opleiding is gelieerd aan HBO Drechtsteden en erkend door Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg <klik>
Accreditatie is verleend door:
Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals
Registerplein
Vandereyken, W., Hoogduin, C.A.L. & Emmelkamp, P.M.G. (2008)
Houten: Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789031353095
Rijnders, R., Heene, E. & Boone, F. (2013)
Amsterdam: Uitgeverij Boom. ISBN 9789461052209
Duncan, B. (2012)
Amsterdam: Pearson Assessment and Information. ISBN 9789026522482
Bannink, F. (2013)
Amsterdam: Pearson Assessment and Information. ISBN 9789026522611
Paul Rijnders, Els Heene (2015)
Amsterdam: Boom Cure & Care. ISBN 9789089535023
Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.
D. Monteiro -
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland.
Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start. Let op! deze mail kan in uw spambox terecht komen.