Kies een locatie

    Kies een startdatum

      CURSUSDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 3.960,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij LV POH GGZ, Registerplein en V&V

      Duur

      Verdeeld over 20 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      Deze opleiding vindt plaats op locatie

      Toetsing

      Presentaties, praktijkopdrachten en casuïstiek


      Uitgangspunten

      De POH-GGZ opleiding heeft tot doel jou op te leiden tot praktijkondersteuner in de eerste lijn. Je ontwikkelt de competenties die zijn gebaseerd op het functie- en competentieprofiel POH-GGZ 2015 van de Landelijke Huisartsen Vereniging:

      • Vakinhoudelijk handelen: De POH-GGZ als zorgverlener
      • Communicatie: De POH-GGZ als communicator (voorlichten en educatie)
      • Samenwerking: De POH-GGZ als samenwerkingspartner
      • Organiseren: De POH-GGZ als organisator
      • Maatschappelijk handelen: De POH-GGZ als gezondheidsbevorderaar
      • Wetenschap en onderwijs: De POH-GGZ als reflectieve professional

      Doel & methode

      Je maakt op systematische wijze kennis met ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen en psychopathologie bij volwassenen en ouderen. Daarnaast krijg je inzicht in methoden en interventies gericht op gespreksvoering en begeleiding, zoals het KOP-model en oplossingsgerichte gespreksvoering. Dit gebeurt door zowel het aanreiken van theoretische kennis en interactieve bespreking van de leerstof als door oefening van vaardigheden. Je oefent door middel van rollenspellen, waarbij je wisselend als praktijkondersteuner en als cliënt optreedt.

      De opleiding is opgebouwd uit 5 modules die ook afzonderlijk van elkaar te volgen zijn. In totaal betreft het 120 contacturen, verdeeld over 20 bijeenkomsten. Je hebt een vaste docent per module. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

      • Positionering van de POH-GGZ in de praktijk
      • Kind & Jeugd
      • Volwassenen
      • Ouderen
      • Kortdurende interventies in de POH-GGZ

      Lees hier “Pleidooi voor de POH GGZ” van onze docent Yvonne Martens

      Doelgroep

      De opleiding POH-GGZ is in principe bestemd voor cursisten met het volgende opleidingsniveau:

      • Verpleegkundigen met diploma Sociaal Psychiatrische Verpleegkunde, HBO- Verpleegkunde + GGZ uitstroomprofiel.
      • Inservice B opgeleide verpleegkundigen met 2 jaar relevante werkervaring + aanvullende scholingen waarmee zij aantonen te beschikken over een hbo werk- en denkniveau.
      • Maatschappelijk Werkenden (MW)
      • Psychologen (universitair + hbo opgeleid)
      • Sociaal Pedagogische Hulpverleners (SPH)
      • Verpleegkundig specialisten GGZ
      • Orthopedagogen

      In verband met de uitvoering van de praktijkopdrachten dienen cursisten gedurende de opleiding minimaal 160 uur als POH-GGZ binnen één of meer huisartsenpraktijken werkzaam te zijn in de vorm van een werkplek, stage- of werkervaringsplek. Deze 160 uur kan verdeeld worden zoals gewenst, wij adviseren 8 uur per week voor een duur van 20 weken.

      Onlangs heeft de LHV het nieuwe functie- en competentieprofiel POH-GGZ geformuleerd. In het profiel wordt gesproken over een opleidingsduur van 20 dagen cursorisch onderwijs en minimaal 8 uur per week werkervaring in een huisartsenpraktijk gedurende één jaar. Wij gaan ervan uit dat de zorgverzekeraars het functie- en competentieprofiel zullen overnemen. In hoeverre dit voor alle zorgverzekeraars zal gelden, is nog niet duidelijk.

      Inhoud

      Onderwerpen die in de opleiding ruimschoots aan bod komen, zijn:

      • Introductie in de psychopathologie.
      • Psychiatrische stoornissen herkennen in de praktijk.
      • Wat is de taak van de POH-GGZ in de praktijk van de huisarts?
      • Hoe verheldert en inventariseer je psychische en/of psychosociale klachten?
      • Wat houdt een kortdurende behandeling in?
      • Welke interventie strategieën kunnen toegepast worden binnen de POH-GGZ?
      • Hoe motiveer je de patiënt om actief met zijn/ haar klachten aan de slag te gaan?
      • Doorverwijzen: welke “weg” volg je daarvoor?

      De modules zijn als volgt opgebouwd:
      Module: Positionering van de POH-GGZ in de praktijk

      Lesdag 1: Positie POH-GGZ in de huisartspraktijk

      Lesdag 2: Samenwerking in de praktijk

      Lesdag 3: Psychopathologie

      Module: Kind & Jeugd

      Lesdag 1: Behandeling van kinderen in de POH-GGZ

      Lesdag 2: Ontwikkelingsstoornissen & jeugd- en gezinsproblematiek (0 tot 18 jaar)

      Lesdag 3: Psychopathologie autismespectrumstoornissen

      Lesdag 4: Psychopathologie ADHD

      Module: Volwassenen

      Lesdag 1: Behandeling van volwassenen binnen de POH-GGZ

      Lesdag 2: Psychosociale problematiek & psychopathologie bij volwassenen (18-65 jaar)

      Lesdag 3: Psychopathologie: angst- en stemmingsstoornissen

      Lesdag 4: Psychopathologie: impulscontrolestoornissen, verslaving & persoonlijkheidsstoornissen

      Lesdag 5: Psychopathologie: schizofrenie & psychotische stoornis

      Lesdag 6: Psychopathologie: somatoforme stoornissen, dissociatie, slaapproblemen & seksuele stoornissen

      Module: Ouderen

      Lesdag 1: Behandeling van ouderen binnen de POH-GGZ

      Lesdag 2: Psychosociale problematiek & psychopathologie bij ouderen (levensfase 65 jaar en ouder)

      Lesdag 3: Psychopathologie: dementie, delirium & cognitieve stoornissen

      Module: Kortdurende interventies in de POH-GGZ

      Lesdag 1: Het KOP-model en motiverende gespreksvoering

      Lesdag 2: Korte interventiemethodieken binnen het KOP model

      Lesdag 3: Oplossingsgerichte therapie

      Lesdag 4: Lastige cliënten en therapeutische interactie

      Onderdelen die steeds terugkomen:

      • Bespreking van de literatuur aan de hand van presentatie, interactieve bespreking van de leerstof en discussie.
      • Demonstratie, praktische oefeningen en rollenspellen
      • Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.

      Verdiepings- en intervisiemomenten gericht op casuïstiekgestuurd onderwijs:
      Onderdeel van de POH-GGZ opleiding zijn verdiepingsmomenten. Deze geven handvatten om het zelfreflecterend en lerend vermogen van de cursist te vergroten. De momenten dragen bij aan het vergroten van het handelingsrepertoire en helpt bij het herkennen en erkennen van eigen valkuilen en “blinde vlekken”. De mogelijkheid wordt geboden om kennis en inzicht te verwerven in het eigen leerproces en dat van anderen. Eigen normen en waarden, overtuigingen en POH-GGZ competenties zijn onderwerpen die aan bod komen. De momenten worden begeleid door een ervaren docent.

      Accreditatie

      Deze opleiding is gelieerd aan HBO Drechtsteden en erkend door Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg <klik> 

      Accreditatie is verleend door:
      Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals

      • GGZ
      • Kwaliteitsregister V&V
      • SPV

      Registerplein

      • Register Agogen (AG)
      • Register GGZ-agogen
      • Register Jeugdzorgwerkers (JZW)
      • Register Maatschappelijk werk (MW)
      • Landelijke Vereniging POH-GGZ (LV POH-GGZ)
      • Nederlandse Vereniging van Praktijkondersteuners (NVvPO)

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      Vandereyken, Handboek Psychopathologie deel 1, basisbegrippen.

      W., Hoogduin, C.A.L. & Emmelkamp, P.M.G. (2008)

      Houten: Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789031353095

      Behandelprotocol Van probleem naar oplossing. Werkboek en therapeutenboek.

      Rijnders, R., Heene, E. & Boone, F. (2013)

      Amsterdam: Uitgeverij Boom. ISBN 9789461052209

      Het geheim van de betere therapeut, cliëntgestuurd, resultaatbewust.

      Duncan, B. (2012)

      Amsterdam: Pearson Assessment and Information. ISBN 9789026522482

      Oplossingsgerichte vragen, handboek oplossingsgerichte gespreksvoering.

      Bannink, F. (2013)

      Amsterdam: Pearson Assessment and Information. ISBN 9789026522611

      Handboek KOP-model Kortdurende psychologische interventies voor de Basis GGZ

      Paul Rijnders, Els Heene (2015)

      Amsterdam: Boom Cure & Care. ISBN 9789089535023

      Bestel je studieboeken bij boekhandel Donner via: kunstenwetenschap@donner.nl o.v.v. FORTA en krijg 5% korting!

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      I. Dekker-van Halderen

      I. Dekker-van Halderen

      POH-GGZ

      C. Kevenaar

      C. Kevenaar

      Y.F. Martens

      Y.F. Martens

      Basis CGT POH-GGZ

      M. Vonk

      M. Vonk

      DSM 5 SM in de praktijk

      I. Dekker-van Halderen - POH-GGZ

      C. Kevenaar -

      Y.F. Martens - Basis CGT - POH-GGZ

      M. Vonk - DSM 5 - SM in de praktijk