Kosten € 750,00
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
Minimaal
Maximaal
Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden
Geaccrediteerd bij de NIP 1e lijns, NIP A&O / A&G, LV POH GGZ en Registerplein
18 uur
Minimaal 90% aanwezigheid en afgerond met goed resultaat toetsing
Klassikaal
Praktische en theoretische vaardigheden worden geëvalueerd aan de hand van observaties van rollenspellen en inbreng bij discussies. De eindopdracht is een presentatie over toepassingsmogelijkheden van de oplossingsgerichte methodiek in eigen werkveld.
Bij oplossingsgerichte therapie staat niet het probleem maar de oplossing centraal. Er wordt vanuit gegaan dat je de oorzaak van het probleem niet per sé hoeft uit te zoeken om te zorgen dat het probleem verdwijnt. Door middel van verschillende technieken worden cliënten uitgenodigd te visualiseren hoe hun leven er uitziet als hun probleem er niet meer is: de gewenste situatie. Aan de hand van deze informatie wordt door cliënt en therapeut gekeken hoe men deze situatie kan bereiken en hoe men al bezig is deze te bereiken. Ook wordt er vanuit gegaan dat een cliënt de vaardigheden bezit om verandering tot stand te brengen. Deze methode is respectvol, dicht bij de beleving van cliënten en zeer effectief.
Onderwerpen die in de opleiding aan bod komen zijn:
Na afloop van de opleiding:
Je dient te beschikken over onderstaande boeken:
• Ratner, H., George, E. & Iveson, C. (2012). Solution Focused Brief Therapy 100 key points and techniques. [ISBN 978-0415606134]
Bijlagen
Aanvullend aan de verplichte literatuurlijst worden verplichte en aanbevolen bijlagen digitaal ter beschikking gesteld. Het staat de docent vrij om deels van af te wijken van de opgegeven bijlagen. Deze zullen dan tijdig worden verstrekt.
Huibers A.A.J. M. (2008). De cirkeltechniek. Oplossingsgerichte gespreksvoering met ouders en kinderen. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 35, 3, pag 40-49 (10 pag)
Reiter M.D. (2005). De verrassingsopdracht een vaste oplossingsgerichte opdracht voor het gezin. Gezinstherapie Wereldwijd 16 (3) 231- 239.pdf (8 pag.)
Stith S.M. Strachman Miller M e.a. (2013). Een wonder werkbaar maken. veel voorkomende belemmeringen voor de effectiviteit van de wondervraag. Gezinstherapie Wereldwijd 24 (2) pag 152-175..pdf (24 pag.)
Clarke J. – Dembkowski S. (2006). The Art of Asking great Questions. The international Journal of Mentoring and Coaching 9.pdf (2 pag.)
Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging | |||||
Nummer | Vereniging | Categorie | Punten | Geldig vanaf | Geldig tot |
. | |||||
406049 | NIP A&O / A&G | A&O – kennis | 23 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
406049 | NIP A&O / A&G | A&O – vaardigheden | 13 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
406049 | NIP 1e lijns | ELP herregistratie | 27 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
406049 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Cliëntondersteuners | 24 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
406049 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen | 24 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
406049 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Maatschappelijk werk | 24 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
406049 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden | 24 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
406049 | Registerplein | Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Werker | 24 | 11/3/2020 | 11/2/2023 |
Voor deze opleiding zijn nog geen lesdagen of locaties ingepland.
Laat je gegevens achter dan houden we je op de hoogte wanneer de eerstvolgende opleiding start. Let op! deze mail kan in uw spambox terecht komen.