Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 1.695,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Geaccrediteerd door de VGCt, Registerplein, LV-POH-GGZ, VSR, V&V RZ & SKJ

      Duur

      Verdeeld over 8 lesdagen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      Theoretische en praktijkgerichte uitleg

      Toetsing

      Praktijkopdrachten en casuïstiek, schriftelijke toetsen


      Uitgangspunten

      De kern van CGt is het veranderen van negatieve gedrags- en gedachtepatronen. Het zijn vaak niet de gebeurtenissen zelf die een mens negatieve gevoelens en een bepaald gedragspatroon bezorgen, maar de ‘bril’ waardoor hij of zij de dingen ziet. Als je kunt leren deze negatieve gedachten anders te interpreteren, krijg je een meer realistische kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen. Hierdoor kan het gedrag veranderen en kunnen negatieve gevoelens verdwijnen.

      Zowel de theorie als de praktijk komen aan bod. Je leert inhoudelijk over cognitief gedragstherapeutisch werken, het proces, gedragstherapeutische diagnostiek en de basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie. In het tweede deel van de opleiding gaan we dieper in op de toepassing van dit
      gedragstherapeutisch werken bij de belangrijkste klachtgebieden. Tevens besteden we aandacht aan het gedragstherapeutische proces en motiverende technieken. Na afronding van de basiscursus kan de cursist zelfstandig cognitief gedragstherapeutische werkzaamheden onder supervisie uitvoeren.


      Doel & Methode

      Cognitieve gedragstherapie (CGt) is als evidence-based behandelmethode niet meer weg te denken uit de
      huidige praktijk van de hulpverlener in de geestelijke gezondheidszorg.

      Naast angststoornissen wordt Cognitieve Gedragstherapie gebruikt bij stoornissen zoals psychosen, depressies, eetproblemen of onbegrepen lichamelijke klachten. Veel hbo-geschoolden in de zorg passen gedragstherapeutische procedures toe. In de opleiding Cognitief Gedragstherapeutisch Werker van Forta Opleidingen leer je diverse gedragstherapeutische interventies te verrichten.

      Na afloop van de cursus beschik je over kennis van de denk- en werkwijze die wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Je bent bekend met basisbegrippen uit de cognitieve gedragstherapie en gedragstherapeutische analyses (functie- en betekenisanalyse, holistische theorie). Je bent in staat om een deelaspect van een cognitieve gedragstherapie onder supervisie naar behoren uit te voeren.

      Aan het eind van deze opleiding:

      1. kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
      2. kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
      3. kan de cursist betekenisanalyses en functieanalyses ontwerpen;
      4. kan de cursist interventies selecteren die aansluiten bij de probleemselectie, doelstelling van de behandeling en probleemanalyse;
      5. kan de cursist de kenmerken van de verschillende angstklachten en stemmingsstoornissen
        beschrijven;
      6. kan de cursist de theorie en technieken benoemen die nodig zijn om in ieder geval problemen die horen bij angstklachten en stemmingsstoornissen te behandelen;
      7. heeft de cursist kennisgemaakt met het opstellen van een behandelplan bij enkelvoudige problematiek waarin is opgenomen welke gedragsmatige en/of cognitieve factoren en mechanismen bewerkt moeten worden om de problemen te verminderen, wat de doelformuleringen zijn die het gewenste gedrag of de gewenste situatie beschrijven en welke interventies ingezet moeten worden om de problemen te verminderen en het gewenste gedrag te doen toenemen;
      8. kan de cursist registratieopdrachten en observatiemethoden inzetten, zowel ten behoeve van
        probleemselectie, de probleemanalyse, als ten behoeve van het evalueren van interventies;
      9. kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij
        betrekken.

      De cursus omvat:
      • theoretische en praktijkgerichte uitleg
      • literatuurstudie en -besprekingen
      • demonstratie (door docent of d.m.v. videofragmenten)
      • oefenen van vaardigheden in rollenspelen (tweetallen, subgroepen, plenair) en d.m.v.
      huiswerkopdrachten
      • casuïstiek bespreken
      • onderlinge gedragsmodificatie (OGM)

      Doelgroep

      • Behandelaars met een hbo-opleiding: SPH, Verpleegkunde, SPV, MWD, SW, toegepaste psychologie.
      • Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis
        en ervaring willen verdiepen en theoretisch willen onderbouwen. Al een groep collega’s/vrienden verzameld? Wij kunnen deze cursus ook voor een gunstige prijs incompany regelen.

      Toelatingscriteria

      • Afgeronde HBO opleiding, zoals: verpleegkunde, SPH/ MWD/ Social Work, toegepaste psychologie,
        pedagogiek, creatieve therapie, SPV.
      • Wij adviseren een werkplek te hebben waarin het geleerde in de praktijk kan worden gebracht.

      Inhoud

      Onderwerpen die in de opleiding ruimschoots aan bod komen:

      In het eerste deel van de opleiding wordt ingegaan op het cognitief gedragstherapeutisch werken in het
      algemeen. Het gedragstherapeutisch proces, gedragstherapeutische diagnostiek en de basistechnieken van de
      cognitieve gedragstherapie worden behandeld. Vanaf bijeenkomst drie wordt ingegaan op de toepassing van
      dit gedragstherapeutisch werken bij de belangrijkste klachtgebieden: angst-, stemmings- en
      traumagerelateerde stoornissen.

      Belangrijke onderwerpen zijn:

      • Klassieke en operante conditionering
      • Het cognitieve model
      • Holistische theorie
      • Functie-en betekenisanalyses
      • Vormgeven en toepassen van cognitieve interventies en exposure (in vivo, interoceptief en imaginair)
      • Cognitief gedragstherapeutische technieken
      • Vaardigheden in het toepassen van cognitieve dagboeken
      • Uitdaagtechnieken en het opzetten en uitvoeren van gedragsexperimenten
      • Contra-conditioneren en zelfcontroletechnieken
      • Cognitief gedragstherapeutische behandeling van angststoornissen en depressie
      • Metacognitieve therapie en piekerexposure
      • Gebruik vragen- en registratielijsten
      • Hanteren therapeutische relatie
      • Afsluiten en terugvalpreventie

      Studiebelasting

      In het accreditatiereglement voor cgw’ers staat het volgende:

      Omvang en andere formele aspecten
      Een basiscursus bestaat uit 48 contacturen. Daarnaast moeten de cursisten zelfstandig literatuur lezen en huiswerkopdrachten uitvoeren. Elke cursist moet hier gemiddeld 52 uur aan besteden. De totale belasting van de cursus komt zo op 100 uur.

      Literatuur

      Ca. 3 weken voor start van de opleiding ontvang je het overzicht van de verplichte literatuur.

      Accreditatie

      Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging 
      Nummer Vereniging Categorie Punten Geldig vanaf  Geldig tot
      .
      453487 VGCt VGCT- Cursus Gedragstherapeutisch Medewerker – contacturen 48 23/3/2022  22/3/2025
      453487 V&V RZ Scholing Consultatieve Psychiatrie 48 23/3/2022  22/3/2025
      522536  V&V RZ Scholing Consultatieve Psychiatrie 48 17/11/2023  16/11/2024
      492958 V&V RZ Scholing GGZ 48 10/2/2023  9/2/2024
      522536 V&V RZ Scholing GGZ  48 17/11/2023  16/11/2024
      492958 V&V RZ Scholing SPV 48 10/2/2023  9/2/2024
      522536  V&V RZ Scholing SPV 48 17/11/2023  16/11/2024
      522536 VSR Scholing verpleegkundig specialisten 48 17/11/2023  16/11/2024
      522536 LV POH-GGZ Nascholing praktijkondersteuners 30
      522536
      Register Vaktherapie
      Beroepsspecifieke bij- en nascholing vooraf geaccrediteerd 75 17/11/2023  16/11/2024
      417891 Registerplein Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Cliëntondersteuners 100 24/3/2021  23/3/2024
      417891 Registerplein Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen 100 24/3/2021  23/3/2024
      417891 Registerplein Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Agogen 100 24/3/2021  23/3/2024
      417891 Registerplein Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Sociaal Werker 100 24/3/2021  23/3/2024
      417891 Registerplein Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Maatschappelijk werk 100 24/3/2021  23/3/2024
      417891 Registerplein Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden 100 24/3/2021  23/3/2024

      Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      F. van de Linde -

      K. Vries -