Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 595,00

      Inclusief digitale reader, exclusief boeken. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Wordt aangevraagd bij NBTP, LV POH-GGZ, NIP / NVO, Registerplein, VGCt

      Duur

      18 contacturen

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een voldoende

      Klassikaal

      3 lesdagen

      Toetsing

      Mondelinge toetsing tijdens de lesdagen en een eindtoets


      Inhoud

      ACT gaat er vanuit dat streven naar geluk op korte termijn (bijvoorbeeld door te vechten met/ontkennen van onplezierige gedachtes en emoties) op de lange termijn zorgt voor meer problemen, omdat het bijdraagt aan psychologische inflexibiliteit.

      Binnen ACT wordt als alternatief voor het streven naar geluk het streven naar een waardevol leven voorgesteld, waarbij men de bereidheid ontwikkelt om op een accepterende manier met onvermijdelijke gedachten en gevoelens om te gaan. ACT beschrijft een aantal kernprocessen die hieraan kunnen bijdragen: de kern-processen van psychologische flexibiliteit. Deze 6 kernprocessen van psychologische flexibiliteit zijn:
      1. Defusie: het observeren en leren scheiden van je cognities,
      2. Mindfulness: in het hier-en-nu je ervaringen observeren en ondergaan zonder actie te ondernemen om ervaringen te controleren,
      3. Acceptatie: stoppen met vechten tegen onvermijdelijke zaken in het leven,
      4. Zelf-als-context: het jezelf leren zien in samenhang met je omgeving, zien de je niet bent wat je denkt,
      5. Verhelderen van waarden: bepalen wat echt waardevol is in het leven, zoals gezondheid, relaties, vrije tijd, opleiding/werk,
      6. Toegewijde actie: je gedrag stap voor stap kiezen vanuit de waarden die je zelf gekozen hebt.

      Deze 3-daagse cursus is een introductie op ACT. Het grootste deel van de cursus bestaat uit zelf ervaring opdoen met de zes ACT kernprocessen. Op basis van de opgedane kennis en ervaringen, leert de deelnemer indicaties te stellen voor, en een begin te maken met het toepassen van ACT technieken. Verder leert de deelnemer hoe een ACT behandeling wordt opgebouwd en geëvalueerd. We hebben daarbij aandacht voor ACT bij kinderen, jeugdigen en gezinnen. Daarnaast krijg del deelnemer informatie over de vaardigheden/houding die men als ACT therapeut nodig heeft om zich verder in ACT te kunnen ontwikkelen.


      Leerdoelen

      Na afloop van de cursus:
      1. begrijpt de deelnemer het eigene van ACT vergeleken met andere cognitieve, gedragstherapeutische en andere psychotherapeutische behandelmethoden;
      2. kan de deelnemer de zes processen van psychologische inflexibiliteit herkennen bij zichzelf, bij de cliënt en in de interactie met een cliënt;
      3. heeft de deelnemer tools om de zes processen van psychologische flexibiliteit tot stand te brengen bij zichzelf, bij de cliënt en in de interactie met een cliënt;
      4. begrijpt de deelnemer hoe de zes processen van psychologische flexibiliteit gezien kunnen worden als gedrag-in-context/vaardigheden;
      5. heeft de cursist kennis over de toepassingsgebieden van ACT, met specifieke aandacht voor kinderen, jeugdigen en gezinnen
      6. heeft de deelnemer tools om de therapeutische relatie conform de zes kernprocessen te hanteren;
      7. is de deelnemer in staat het eigene van ACT te vertalen in gedragstherapeutische analyses, een behandelplan en interventies;
      8. heeft de deelnemer kennisgenomen van het indicatiegebied van ACT;
      9. kan de deelnemer ACT plaatsen in de wetenschappelijke traditie van de gedragstherapie;
      10. weet de deelnemer de weg te vinden om zijn kennis en ervaring met betrekking tot ACT verder te verdiepen.

      Doelgroep

      De cursisten zijn HBO en WO opgeleid met een verschillende beroepsachtergrond, zoals: (GZ- Sport-, Medisch-) Psycholoog, Gedragstherapeut en gedragstherapeutisch medewerker (VGCt), Pedagoog, Orthopedagoog-Generalist, GGZ-agoog, Maatschappelijk werker, POH- GGZ, SPV, Revalidatie-artsen/verpleegkundigen.

      Werkwijze

      Onderdelen die in het opleidingstraject steeds terugkeren zijn:

      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek.

      Toetsing

      Tijdens elke bijeenkomst wordt de literatuur mondeling getoetst en worden de thuisopdrachten besproken. Er is een officieel toets moment aan het einde van de opleiding; de cursisten demonstreren plenair hun ACT vaardigheden middels rollenspelen.

      Literatuur

      Je dient te beschikken over de onderstaande boeken:
      • Russ Harris (2020). ACT in de praktijk. Hogreve Uitgevers [ISBN 9789492297327]

      Bijlagen beschikbaar gesteld door Forta Opleidingen:
      • Schraven, J., Matthijssen, D., Weerden, C., Heyne, D. A., & Bodden, D. (2021). ACT your way: kwaliteit van het protocol en eerste bevindingen van een pilot-effectonderzoek bij adolescenten met een recidiverende depressie. Gedragstherapie, 2021(2).
      • Buyck, I. (2023). Hoe ACT kinderen en jongeren kan helpen. Tijdschrift voor Gedragstherapie, 2021(3). (Bespreking van Monique Samsen & Janneke de Heus (2017). Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren)

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      A. Hoogstad -