Kies een locatie

    Kies een startdatum

      Let op: inschrijven via Internet Explorer (IE) geeft problemen, graag een andere browser gebruiken

      LESDAGEN

      Maand
      Dag

      Lestijden

      Reservedag(en)

      DOCENT

      PERIODE

      AANTAL DEELNEMERS

      Minimaal

      Maximaal

      Kosten € 895,00

      Inclusief koffie/thee en digitale reader, exclusief boeken en maaltijden. De prijs kan verschillen per locatie en startdatum.

      Accreditatie

      Geaccrediteerd bij de VGCt, NIP A&O / A&G en NIP NVO

      Duur

      De opleiding bestaat uit 4 lesdagen met een totaal van 25 lesuren. Dit is een vanaf-prijs, de prijzen kunnen verschillen per locatie en startdatum.

      Certificaat

      Minimaal 90% aanwezig en afgerond met een goed

      Klassikaal

      4 lesdagen (totaal 25 uur)

      Toetsing

      Mondelinge toetsing literatuur en thuisopdrachten, eindtoets in de vorm van een verslag


      Inleiding

      Voortbordurend op het behaviorisme van Skinner en inzichten uit de cognitieve therapieën van Beck en Ellis ontwikkelde Steven Hayes ACT. Deze procesgerichte benadering is gelinkt aan de Relational Frame Theory (RFT). Zowel ACT als RFT zijn grondig onderzocht en blijken theoretisch krachtig en praktisch werkbaar. ACT is inmiddels uitgegroeid tot een veel toegepaste methodiek in de geestelijke gezondheidszorg. Hieronder een
      korte beschrijving:
      Net als bij de MBCT gaat het ACT niet zozeer om het veranderen van negatieve gedachten en emoties maar meer om de verhouding die je ermee hebt te beïnvloeden. ACT is een effectieve interventie bij angststoornissen, stemmingsstoornissen, verslaving en somatische problematiek. ACT kan cliënten helpen om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen (Acceptance) zodat men kan blijven investeren in de dingen die ze echt belangrijk vinden(Commitment). Mindfulness maakt o.a. deel uit van deze therapievorm.


      Uitgangspunt

      Het doel van de opleiding is om therapeuten te voorzien van theoretische kennis en vaardigheden binnen het
      gebied van de ACT. Er zal aandacht gegeven worden aan de wetenschappelijke onderbouwing, de
      theoretische achtergrond, nieuwste ontwikkelingen, de bruikbaarheid binnen de klinische praktijk en de plaats
      binnen de cognitieve gedragstherapie; Er zal voortgebouwd en ook steeds teruggevallen worden op de
      uitgangspunten van de CGt.
      De deelnemers leren de componenten van deze techniek te integreren en op maat van de cliënt toepassen.
      Door meer ‘belichaming’ van deze technieken zullen zij beter instaat zijn de therapeutische relatie te
      gebruiken om het therapieproces op gang te brengen, te bevorderen en te bekrachtigen. Deelnemers weten
      de nieuw geleerde technieken te plaatsen binnen de traditie van de CGt, met oog voor de overlap en het
      eigene. Zij leren vanuit een casusconceptualisatie en met een voortdurend functionele blik een behandelplan
      te maken en uit te voeren. Deelnemers weten ACT te plaatsen binnen de traditie van de CGt; zij begrijpen de
      overlap tussen de Relational Frame Theory (RFT) en de klassieke en operante conditionering en wat de
      meerwaarde is van RFT.
      Binnen de opleiding is zelf de oefeningen doen, naast het leren geven ervan essentieel voor een goed begrip
      van het inhoud. De deelnemer oefent tussen de opleidingsdagen door dan ook met de oefeningen zoals deze
      worden aangeleerd tijdens de lesdagen.

      Onderwerpen

      In de vier lesdagen wordt de theoretische achtergrond van de ACT geïntegreerd met therapeut-cliënt
      oefeningen en eigen ervaring.

      Belangrijke onderwerpen zijn:
      • Theoretische achtergrond van ACT in de relatie met cognitieve gedragstherapie
      • Wetenschappelijke onderbouwing van deze methodiek.
      • ACT beoefenen (praktijk en theorie),
      • Oefeningen aanbieden als therapeut
      • ACT houding in de therapeutische relatie

      De opleiding bevat de volgende elementen:
      • Theoretische uitleg van ACT (onder andere door middel presentatie en videofragmenten)
      • Literatuurstudie en -besprekingen
      • Deelnemers laten oefenen in het begeleiden van oefeningen.
      • Deelnemers zelf laten ondergaan van oefeningen (inclusief oefeningen thuis)
      • Toetsing en evaluatie

      Onderdelen die in het traject steeds terugkeren zijn:
      1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
      2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
      3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
      4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).

      Leerdoelen

      Het doel van de opleiding is dat de deelnemer:
      1. alle basisvaardigheden traint die je als beginnend ACT-therapeut nodig hebt
      2. kennis heeft van de 6 ACT zuilen en deze flexibel kan integreren in de behandeling
      3. aan den lijve ervaart wat ACT voor jou persoonlijk kan betekenen
      4. kennis heeft van de principes uit de ACT en deze kan inzetten om de relatie met sterke negatieve patronen
      (schema’s) en conditioneringen te veranderen

      Na afloop van de opleiding:
      1. heeft de deelnemer inzicht en basisvaardigheid in de ACT;
      2. kan de deelnemer deze methodiek toepassen in de eigen praktijk in groepsvorm en individueel;
      3. kan de deelnemer uitleggen wat ACT inhoudt;
      4. kan de deelnemer het protocol van ACT volgen en de verschillende onderdelen uitvoeren, de diverse
      ACT technieken toepassen;
      5. kan de deelnemer de leergeschiedenis van de cliënt betrekken in de uitvoering van de therapie;
      6. heeft de deelnemer zicht op de wetenschappelijke stand van zaken rondom de behandelde
      methodiek.
      7. kan de deelnemer op grond van diagnostiek en indicatiestelling een uitspraak doen over het wel of
      niet toepassen van ACT
      8. kan de deelnemer meer een ACT houding toepassen binnen de werkrelatie.

      Doelgroep

      • Behandelaars met een WO-opleiding (Psychologie, Sociale Wetenschappen of Geneeskunde).
      • Professionals & hulpverleners die in de praktijk werken met cognitieve gedragstherapie en hun kennis
      en ervaring willen verdiepen en theoretisch onderbouwen.
      • Professionals die lid willen worden van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) en die de
      basisopleiding CGt hebben afgerond.
      • Leden van de Vereniging voor Gedragstherapie (VGCt) die deel willen nemen aan de opleiding als
      nascholing.

      Toelatingscriteria

      • Universitaire Master in de Psychologie, Sociale Wetenschappen of de Geneeskunde.
      • Afgeronde basisopleiding CGt.
      • Werkzaam in de (geestelijke) gezondheidszorg. Het is noodzakelijk om gedurende de opleiding een werkplek te hebben waarbij je minimaal 12 uur per week cliënten ziet en behandelt.

      Accreditatie

      Als u op deze link klikt, kunt u de specificatie van de accreditaties controleren in het register van uw beroepsvereniging 
      Nummer Vereniging Categorie Punten Geldig vanaf Geldig tot
      506216 NIP (K&J)/ NVO K&J/OG herregistratie 25 15/6/2023 14/6/2026
      506216 NIP (K&J)/ NVO K&J/OG opleiding – behandeling 14 15/6/2023 14/6/2026
      506216 NIP (K&J)/ NVO K&J/OG opleiding – diagnostiek 10 15/6/2023 14/6/2026
      506216 NIP (K&J)/ NVO K&J/OG opleiding – extra literatuurstudie 5 15/6/2023 14/6/2026
      506216 NIP (K&J)/ NVO K&J/OG opleiding – overige taken 1 15/6/2023 14/6/2026
      475457 NIP A&O | A&G A&G – klinische kennis 18,5 8/12/2022 7/12/2025
      475457 NIP A&O | A&G A&G – klinische vaardigheden 8,5 8/12/2022 7/12/2025
      499492 VGCt VGCT- Vervolgcursus – contacturen 25 15/6/2023 14/6/2024

       

      Accreditatie nodig bij een andere beroepsvereniging? Neem contact met ons op via: info@fortaopleidingen.nl.

      Literatuur

      Titel

      Uitgever

      ACT in de praktijk.

      Russ Harris (2020)

      Hogreve Uitgevers [ISBN 9789492297327]

      Docenten

      Hieronder een overzicht van de docenten die deze opleiding geven.

      M. Kuiper -

      A. Hoogstad -