Docent in het zonnetje – nr 19 – Clarisse van Gorkom

Geplaatst op 11 March 2021

Docent in het zonnetje – nr 19 – Clarisse van Gorkom

In deze rubriek in het zonnetje: Clarisse van Gorkom. Naast lesgeven, ontwikkelt Clarisse ook al geruime tijd diverse opleidingen voor Forta Opleidingen. Daarmee heeft ze haar podium in deze rubriek dubbel en dwars verdiend.

 

Ha Clarisse, fijn dat we je als trouwe docent van Forta Opleidingen in het zonnetje mogen plaatsen deze maand. Wat heeft je doen besluiten om les te geven in je vakgebied?

Sinds ruim 5 jaar werk ik als docent en leertherapeut voor Forta, met veel plezier!
Destijds ben ik begonnen met een groep voor de basisopleiding CGT voor kind, jeugd en volwassenen. Een beetje pionieren op een grappige locatie midden in Amsterdam.
In de loop der tijd heb ik veel mensen mogen opleiden en heb inmiddels zelf een aantal opleidingen en draaiboeken geschreven. Het lesgeven is een vak apart. Tijdens een basiscursus ontstaat er een unieke dynamiek tussen de deelnemers en docent. Er komt veel theorie, kennis en kunde aan te pas maar bijzonder is vooral hoe deelnemers dit materiaal verwerken tijdens de lesdagen en – vooral- in hun dagelijks werk. Deelnemers bereiden samen de lessen voor en geven zo ook hun eigen kleur aan de lesstof. Er kan met veel energie en inzet gewerkt worden aan het maken van analyses of het uitvoeren van cognitieve technieken. En tijdens rollenspelen kunnen deelnemers met elkaar oefenen en elkaar feedback geven.
Ik werk nu al ruim een jaar online met lesgeven en ben daar zeer bedreven in geworden. Er valt echter wel een deel van de juist zo ontspannen en fijne sfeer in real-life weg tijdens de Zoomlessen. Reikhalzend kijk ik uit naar het najaar van 2021 waarin we hopelijk weer met elkaar aan de slag kunnen bij Forta in Rotterdam of op een locatie in den lande!

Kun je onze lezers wat meer vertellen over jouw achtergrond en ervaringen?

Na mijn afstuderen heb lange tijd gewerkt bij Blijf van m’n Lijf en heb ik freelance psychologisch  onderzoek en advieswerk gedaan voor de Raad van de Kinderbescherming. Daarna heb ruim 10 jaar op de afdeling Medische Psychologie gewerkt in een algemeen ziekenhuis. Deze werkplek heeft me veel gebracht, zoals het begeleiden en adviseren van teamleden (verpleegkundigen, kinderartsen, pedagogisch medewerkers), maar ook de ondersteuning en behandeling van kinderen en jeugdigen en hun ouders.
Bij Altrecht (GGZ Utrecht) heb ik met veel plezier en toewijding een poos gewerkt op de polikliniek Kind en Jeugd. Vanaf 2010 werk ik nu volop in mijn eigen praktijk als therapeut & seksuoloog, geef ik 2 dagen per week les en geef veelvuldig supervisie ten behoeve van de CGT route of voor de GZ-opleiding.

Dat klinkt als een drukbezet werkend leven. Wat doe je het liefst in je vrije tijd?

Ik wandel – al een aantal jaren – bij voorkeur in m’n eentje (met muziek of een podcast op). Daarnaast lees ik graag kranten, boeken, tijdschriften en schrijf ik columns en poëzie. Ik zit in een filmclub en schilder en fotografeer graag portretten. Mijn partner en ik koken graag uitgebreid met elkaar en voor ons gezin & vrienden/familie.

Naast lesgeven ontwikkel je ook opleidingen, ook voor Forta Opleidingen. Wil je onze lezers hier wat meer over vertellen?

Toen ik een pedagogische praktijk had in Utrecht werd ik regelmatig benaderd door scholen, naschoolse opvang en kinderdagverblijven om een lezing, een seminar of studiedag te schrijven en/of organiseren. Ik heb voor een basisschool ook een Sociale vaardigheidstraining geschreven en die met collega Marielle Verschuren ook een aantal keren in groep 7 gegeven. Het schrijven en ontwikkelen van dergelijk (les)materiaal heb ik altijd heel leuk en interessant gevonden!
Op verzoek van Forta heb ik een paar jaar geleden een Vervolgcursus Kind en Jeugd geschreven en samen met Jeroen Thomassen (van Forta) een Supervisorencursus op de rol gezet (die 24 maart weer van start gaat).
Voor dit jaar 2021 ben ik bezig om een cursus te ontwikkelen en schrijven over Seksuologie en wil ik graag lesdagen verzorgen over een specifiek thema zoals Negatief Zelfbeeld en Verslaving of het schrijven van een N=1. Regelmatig ontbreekt me de tijd en rust om te schrijven maar ik heb plannen en ideeën genoeg!

Je noemde al even onze Supervisorencursus VGCt. Waarom mogen supervisoren-in-wording deze niet missen?

Eenmaal een aantal jaren aan het werk in dit interessante en zeer uitgebreide vakgebied is het heel leuk en leerzaam om de “volgende generatie” inzichten als behandelaar mee te geven. Enerzijds ben je daarbij een voorbeeld en een spiegel, anderzijds probeer je ook in een supervisie mensen te laten ontdekken over welke vaardigheden en competenties zij zelf beschikken en die in te zetten ten behoeve van de therapie.
Forta Opleidingen heeft deze supervisorencursus op de markt gebracht, omdat er veel goede potentiële supervisoren zijn en Forta Opleidingen hen de mogelijkheid wil geven dit in een leerzame, gevarieerde en interessante cursus eigen te maken!

We staan vanzelfsprekend stil bij de supervisie-modellen maar er is vooral veel ruimte om eigen inbreng en casuïstiek te leveren en samen technieken te oefenen (rollenspel). Ik verzorg deze cursus samen met Johan Bakker en wij zijn hier uiteraard heel enthousiast over. Door onze eigen ervaringen te delen en het voordoen van lastige situaties m.b.v. rollenspel en daarnaast ook materiaal uit eigen praktijk te laten zien (videofragmenten) is het voor deelnemers heel levendig en uitnodigend om te leren superviseren!

 

Heeft Clarisse je enthousiast gemaakt en wil je deelnemen aan de Supervisorencursus? Klik hier voor meer informatie en schrijf je in!
* Utrecht: startdatum 24 maart 2021 (start online i.v.m. aanhoudende lockdown)
* Utrecht: startdatum 6 oktober 2021