Docent in het zonnetje - nr. 15 - Wim Meertens

Geplaatst op 20 August 2020

Deze maand in de spotlights van onze rubriek, Wim Meertens. Al sinds de start van Forta Opleidingen is Wim een trouwe en ervaren docent van ons. Hij vertelt je over zijn ervaringen als docent, hoe onze samenwerking begon, maar ook over de opleiding Contextuele Therapie – beter bekend als “Poppetjes als taal”.

Meedoen aan de opleiding Basis Contextuele Therapie? Schrijf je hier in voor de opleiding in Rotterdam met startdatum 12 november 2020.

 

Wie is Wim Meertens?
Ik ben 63 jaar. Heb al een carrière achter me, waarin ik meerdere werkvelden heb ervaren.  Ben begonnen met een studie psychologie in Leiden, waarin ik vooral ook student wilde zijn en waar ik pas in mijn laatste jaren bij het doctoraal vak klinische psychologie werd geraakt door de opleiding, wat ik ermee kon, en hoezeer mij dat lag. Een stage in de verslavingszorg bezorgde me uiteindelijk ook een baan daarin. Dat ik me verder zou moeten opleiden om banen te krijgen op een krappe arbeidsmarkt was me duidelijk en mede daarom (en omdat het me lag)begon ik aan de opleiding Gedragstherapie. Ik zag minder in al dat “gevoel”, maar meer in concrete gedragsverandering. Dat dat veel genuanceerder lag, kwam met de jaren.

Wim Meertens

In de verslavingszorg deed ik wat daar mogelijk was, van diagnosticus, behandelaar, behandelcoördinator, opzetten van behandelprogramma’s op gedragstherapeutische basis, hoofd van poliklinieken, tot hoofd van een kliniek. Het lag me wel, ik merkte dat het mij paste, maar het managen was minder interessant. Na 13 jaar verslavingszorg zocht ik liever iets nieuws. Via een recruiter kwam ik bij een Riagg, kinder- en jeugd, die een man zochten, met enige ervaring. Het leek mij leuk om mij daarin te verdiepen en opnieuw te leren. Met kinderen als doelgroep komen systemen in je kamer. Riaggs werden GGZ instellingen en zo bleef ik jaren in de jeugd GGZ. Ik leerde bij, deed opleidingen EMDR, schematherapie, contextuele therapie en werken met poppetjes en uiteindelijk ook systeemtherapeut bij het Lorentzhuis. En daar kwam alles samen. Ik was zelf gegroeid en mijn vaardigheden waren vloeiend geworden, ik kon makkelijk schakelen. Naast het werken in GGZ instellingen heb ik een eigen praktijk opgebouwd over 30 jaar en daar werk ik alleen nog. Ik geef therapie, supervisie (VGCt, GZ/KP) en les, voor de Forta. Humor & aandacht zijn belangrijke eigenschappen. En buiten werktijd maak ik muziek. Een gezin met grote kinderen maakt mijn plaatje compleet.

Wat heeft je doen besluiten om les te geven in je vakgebied? Hoe omschrijf je jezelf als docent?
Mijn allereerste baan was als docent psychologie bij de verpleegkundige B opleiding van de Valeriuskliniek in Amsterdam. Ik was doodsbang en schreef het bord vol opdat ze me niet teveel vragen zouden stellen. Daar heb ik geleerd om les te geven en er plezier aan te beleven, een les op te tuigen tot een ervaring. De lessen die ik van vele anderen kreeg kon ik gebruiken, dankzij hen werd het zelf lesgeven steeds leuker. Het uitdagen, interactief zijn ligt me erg. En nog steeds voel ik mij niet op mijn gemak met alleen droog theorie vertellen. Ik ben persoonlijk en open, ik deel mijn ervaringen met deelnemers, ook de kwetsbaarheden.

Waarom lesgeven voor Forta Opleidingen?
Ik werkte voor de FortaGroep Kinder- en Jeugd in Delft, toen de Forta begon met een opleidingstak. Jeroen Thomassen ging mensen enthousiasmeren daarvoor en ik wilde graag iets over systeemtherapie doen en dat bleek te passen in de vervolgopleiding gedragstherapie. Vaak belde Jeroen mij op, toevallig altijd als ik op vakantie was…. En dat contact was de basis. Doordat er telkens mensen waren bij de afdeling opleidingen met zulke goede contactuele eigenschappen (humor, geïnteresseerd) bleef ik bij de Forta opleidingen lesgeven.

Samen met Forta Opleidingen heb je de opleiding Contextuele Therapie ontwikkeld. Kun je een kleine toelichting geven op wat deze opleiding inhoudt en wat volgens jou de bijzondere meerwaarde is voor professionals in de praktijk?
Ik heb voor de FortaGroep zowel de basis als de vervolgcursus geschreven. Het werken met poppetjes in systeemverband heeft mij veel geleerd. Zelf door de opleiding te volgen “een taal erbij” en door mijn systeemtherapie opleiding. Hier komt alles samen; werken met poppetjes is directer, maar ook beeldend, waardoor mensen hun afweer meer weglaten. Met poppetjes zijn er systemen en persoonlijke eigenschappen neer te zetten en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Binnen de contextuele therapie is loyaliteit een kernbegrip. Met het neerzetten van poppetjes kunnen mensen zelf de regie pakken en wat zij intuïtief voelen, verbeelden. En elke therapievorm is gebaseerd op een aantal overeenkomstige factoren, die ik vertaal in de vervolgcursus, die zich zowel op systemen als op het individu richt.

Wil je de Basis Contextuele Therapie volgen bij Wim? Schrijf je hier in voor startdatum 12 november 2020 in Rotterdam.

Ook geïnteresseerd in de Vervolgopleiding Contextuele Therapie? Registreer dan alvast je belangstelling met een mail aan info@fortaopleidingen.nl

 Wim, geeft ook les in de 100-urige Vervolg CGT opleiding (Rotterdam, startdatum 20-11-2020). Inschrijven kan hier.