Docent in het zonnetje - nr. 7 - Ilse Zwanenburg

Geplaatst op 02 October 2019

Even voorstellen..
Ik ben Ilse Zwanenburg. De vraag “Waarom doen mensen de dingen die zijn doen?” heeft mij al van heel jongs af aan bezig gehouden. Ik wist dan ook al vroeg dat ik psychologie wilde gaan studeren. Het werd klinische en gezondheidspsychologie aan de universiteit van Utrecht. Omdat ik nog erg jong was toen ik daar mee klaar was en net de BIG-registratie was ingevoerd, was het lastig om aan een baan te komen, laat staan een GZ-opleidingsplek.

Het bleek een kwestie van volhouden, goed voorbereiden en vertrouwen houden. De eerste tien jaar werkte ik voor diverse grote GGZ-instellingen, volgde de VGCt opleiding, werd moeder en rondde de GZ-opleiding af. Ten tijde van de geboorte van de tweede dochter besloot ik dat ik op een meer persoonlijke manier met mijn cliënten wilde werken en mijn leven zelf wilde inrichten met aandacht voor wat ik belangrijk vind. Dat is: mensen in hun kracht te laten komen.

Ik voegde daad bij woord, haalde de eerstelijns registratie en begon mijn eigen praktijk. Deze bestaat inmiddels ook tien jaar. Ik behandel vooral in de BGGZ, en deels SGGZ en ben actief in een aantal samenwerkingsverbanden. Daar deel ik bijvoorbeeld mijn ervaring met E-Mental Health producten en allerlei praktische zaken omtrent praktijkvoering.

Waarom lesgeven voor Forta Opleidingen?
Lesgeven zit mij in het bloed. In mijn studententijd gaf ik les in gesprekstechnieken aan medisch studenten en interviewtechnieken bij de sociale wetenschappen. Zoals gezegd is mijn doel om mensen in hun kracht te laten komen. Het geven van supervisie of leertherapie aan medepsychologen hoort daar ook bij. Uiteindelijk komen we allemaal dezelfde vragen tegen. Dan gaat het niet alleen om de leuke dingen maar ook bijvoorbeeld een n=1 studie.
Ik kwam met Forta in contact omdat ik jaren geleden bij een voorloper daarvan werkte. De korte lijntjes met Forta Opleidingen zijn heel prettig. Ik geef de basiscursus CGT in mijn eigen regio, waardoor ik de meeste instellingen ken waar de collega’s werkzaam zijn.

Hoe omschrijf je jezelf als docent?
Lesgeven is voor mij een prettige, ontspannende afwisseling met het werken als therapeut. Zo kan ik mijn werkervaringen delen. Voordat daar sprake van kan zijn, moet er eerst een veilige sfeer zijn in de groep. Dat vind ik heel belangrijk, anders kan een student niet open staan voor oefenen en zelf ondergaan. Het gaat dus niet alleen om het overdragen van de leerstof, maar ook om te ervaren wat cliënten voelen, de problemen die je bij het toepassen kan ondervinden, hulpmiddelen en wat wanneer wel of niet werkt. Mijn lessen zijn daardoor heel actief en we lachen samen veel.

Wanneer is een lesdag voor jou geslaagd en ga je tevreden huiswaarts?
Tijdens een lesdag ga ik veelvuldig in op vragen van studenten en maak gebruik van allerlei hulpmiddelen. Dat maakt de dag dynamisch en interessant voor de deelnemers. Dat kost energie en tegelijkertijd haal ik energie uit het enthousiasme van de groep. Een dag is geslaagd als we ons maximaal hebben kunnen geven. Heel erg leuk vind ik de reacties daags na de lessen wanneer ik terug hoor hoe deelnemers het geleerde meteen in de praktijk toepassen. Ik vind het ook geweldig dat veel van groepen achteraf samen intervisiegroepen vormen en samen verder gaan.

 OPLEIDING VOLGEN BIJ ILSE? BEKIJK ONS AANBOD VOOR BASIS CGT IN ARNHEM!  
Startdatum 31-10-2019 – nog drie deelnemersplaatsen beschikbaar
Startdatum 04-06-2020 – optie net nieuw online!

 

0 reacties:

Laat een reactie achter: