Docent in het zonnetje - nr. 12 - Maarten & Joris Tulp

Geplaatst op 22 April 2020

Deze maand in de spotlights: Maarten & Joris Tulp. Zij vertellen ons over hun bevlogen samenwerking als docent & trainingsacteur, maar ook als vader & zoon! Lees gauw verder om kennis te maken met Maarten & Joris.

Les volgen bij Maarten & Joris? Schrijf je hier in voor de Basis CGT in Den Bosch (startdatum 3 juni 2020 en indien nodig starten we online)


Maarten (docent):
“Mijn naam is Maarten Tulp. Mijn werk als therapeut en docent in de cognitieve gedragstherapie ervaar ik als mijn passie. Het geven van therapie blijft voor mij een heerlijk avontuur om in het contact met de ander verandering in beweging te krijgen. Als docent kan ik de kennis en ervaring overbrengen die ik in mijn loopbaan heb opgebouwd. Het maatwerk in lesgeven zie ik voor iedere student afzonderlijk. Altijd ben ik met de vraag bezig wat deze student nodig heeft om competenties uit te breiden en soms ook op het persoonlijke vlak. Na mijn psychologiestudie aan de universiteit in Leiden ben ik blijven doorgroeien tot lid en supervisor van de VGCt en tot klinisch psycholoog (BIG). Vanaf 1990 tot heden bestaat mijn werkweek uit drie dagen in loondienst bij de GGZ instelling Pro persona en twee dagen in een eigen particuliere praktijk. Bij Pro persona heb ik op diverse aandachtsgebieden functies gehad en ben ik sinds 2009 programmaleider angststoornissen bij het expertisecentrum Overwaal. Hierdoor is er een duidelijk onderscheid gekomen tussen generalistisch werken in de eigen praktijk en mijzelf sterk specialiseren in de behandeling van angststoornissen. Het geeft mij energie om als programmaleider alle medewerkers te stimuleren en inspireren in een voortdurende verbetercultuur gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek.”

Joris (trainingsacteur): “En ik ben Joris Tulp. Ik ben een trainingsacteur. Dat betekent dat ik cursisten laat leren door te beleven! Door een situatie na te spelen en gedrag zo echt mogelijk neer te zetten, laat ik cursisten ervaren wat hun gedrag met mij doet. Iets ervaren is naar mijn mening dé weg om te leren en te groeien. Ik bied als trainingsacteur altijd een ervaring op maat. Ik geef helder en gericht feedback en help daarmee de cursisten in een veilige sfeer reflecteren op hun handelen. Als erkend trainingsacteur en gediplomeerd maatschappelijk werker weet ik namelijk als geen ander hoe ik feedback het beste kan overbrengen op cursisten.”

Waarom lesgeven?
Maarten:
“Reeds 20 jaren doceer ik mijn eigen vak: met workshops bij de VGCt, binnen de GZ-opleidingen in Nijmegen en Utrecht, en sinds een jaar ook bij Forta Opleidingen. Ik herinner mij nog goed hoe spannend ik het vond om in 2000 mijzelf aan te bieden als docent bij de hoofdopleider GZ-opleiding Marc Verbraak in Nijmegen. Dat eerste telefoontje deed ik met het gevoel brutaal te zijn. Als docent moet je toch wel heel veel te bieden hebben. Heb ik wel genoeg te bieden? Het voelde als een soort van opscheppen, wat niet in mijn aard ligt. Ik verwachtte toen een stevige selectieprocedure. Tot mijn verbazing hoefde ik alleen maar een keer mee te lopen met een seniordocent waarna ik zelfstandig de groepen moest kunnen leiden. Competenties voor docenten met een universitaire achtergrond werd tot voor kort helemaal niet naar gekeken. Inmiddels weten wij wel beter en is de VGCt in 2019 gestart met noodzakelijke herregistratiepunten voor supervisor en docenten.”

Waarom lesgeven bij Forta Opleidingen?
Maarten:
“Het was een toevalstreffer tijdens het najaarscongres van de VGCt. Ik raakte in gesprek met Jorim bij het kraampje van Forta Opleidingen. Zeer bevlogen toonde hij zijn interesse voor nieuwe docenten wat mij nieuwsgierig maakte. Toen later ook nog bleek dat de locatie ‘s-Hertogenbosch nog een lege plek op de landkaart was bij het cursusaanbod van Forta en dat ik ging verhuizen naar ‘s-Hertogenbosch werd Forta voor mij zeer aantrekkelijk. Hoe heerlijk zou het zijn om gewoon op de fiets naar mijn lesgroep te gaan? Nu heb ik 15 woensdagen achter de rug, waarbij ik door de oude stad op de fiets ga naar Seats2Meet boven het centraal station. Wat is dat een heerlijk gastvrije accommodatie om les te geven.
Het programma ‘Basis CGt cursus 100 uur’ is door collega Lam Keijsers heerlijk opgebouwd. Deze 100 uur heb ik elders al heel vaak gegeven. De eindtoets van de cursus valt mij hier op. De inhoud van de eindtoets die hij heeft ontworpen is voor mij nieuw en een parel in dit onderwijs. Het gedragstherapeutische proces worden de studenten halverwege de cursus al in getoetst. De eindtoets richt zich helemaal op het kunnen omgaan met therapie stagnerend gedrag door het maken van functie- en betekenisanalyses van het eigen gedrag van therapeut in reactie op client en een interactie-analyse vanuit de Roos van Leary. De therapeut bezint zich vervolgens op zijn eigen reacties en opvattingen.
Daarnaast ben ik erg blij dat Forta Opleidingen het online lesgeven omarmt zodat we gewoon door kunnen gaan. Ik heb het lesgeven, inclusief rollenspellen en in groepjes werken nu een paar keer gedaan en het werkt prima. Indien nodig start ik met veel enthousiasme de volgende Basis CGt cursus op 3 juni ook via zoom, geen probleem!”

Maarten: “In deze zelfde periode rondde mijn zoon Joris de opleiding af in Leeuwarden tot trainingsacteur. Bij wijze van experiment heeft hij vijf dagdelen binnen de cursus de moeilijkste cliënten gespeeld, waar de studenten mee konden oefenen. In een zeer veilige, bekrachtigende context bleken alle deelnemers het aan te durven om het achterste van hun tong te laten zien. Geweldig hoe Forta Opleidingen dit experiment verwelkomde en nu gaat stimuleren om binnen de opleidingen gebruik te maken van trainingsacteurs.”

Joris: “Door mijn opleiding tot maatschappelijk werker was het een logische stap om in de zorg- en welzijnssector aan de slag te gaan als trainingsacteur. Vandaar ook mijn keuze om bij Forta Opleidingen de lessen te ondersteunen. Het opleiden van professionals in de zorg- en welzijnssector geeft mij veel voldoening omdat ik hun werk erg waardeer.”

Wat is de meerwaarde van een trainingsacteur?
Joris: “Zoals ik hierboven al wat heb kunnen door laten schemeren, maakt een trainingsacteur de lesstof interactief. Interactieve lessen blijven 42% beter hangen! Een trainingsacteur brengt lesstof tot leven en laat cursisten ermee oefenen. Door gerichte feedback van mij als tegenspeler, kunnen cursisten reflecteren op hun handelen en blijven groeien. In overleg met de docent zal de lesstof altijd in creatieve werkvormen worden uitgewerkt om zo de lesstof nog effectiever over te brengen en de les interessanter te maken. Ook als we de opleidingen door de huidige situatie online gaan doen, ben ik er van overtuigd dat de inzet van een trainingsacteur een hele krachtige toevoeging is. Daarnaast bedenk ik altijd voor elke les een leuke Energizer waardoor iedereen altijd lekker wakker blijft.”

Ervaringsquotes van deelnemers:
“Het gebruik van een trainingsacteur heeft veel meerwaarde. Het rollenspel is veel echter en daarmee fijner om mee te oefenen dan onderling rollenspel tussen cursisten.”

“Eerst was het wat spannend voor mij om met een trainingsacteur zoals Joris te oefenen, maar doordat hij veel rust en vertrouwen uitstraalde wende het snel en ging de spanning er wat vanaf. Doordat hij in meerdere lessen kwam (eenzelfde gezicht) wekte dat een vertrouwensband op wat de drempel om te oefenen voor veel cursisten verlaagde. Dat was fijn om te merken.”

“Het was fijn dat er in elke les met Joris een andere werkvorm werd gebruikt. Soms één op één rollenspel, soms in teams, soms in een bepaalde spelvorm ect. Dit was elke keer weer een verrassing.”

 

Les volgen bij Maarten & Joris? Schrijf je hier in voor de Basis CGT in Den Bosch (startdatum 3 juni 2020 en indien nodig starten we online)