Docent in het zonnetje - nr. 11 - Jenneke Wiersma

Geplaatst op 20 March 2020

Deze keer in de spotlights: Jenneke Wiersma
Lees hier meer over Jenneke & over waarom je voor onze gloednieuwe CGt vervolgmodule CBASP moet kiezen!

Ik ben Jenneke en werk als gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, docent en supervisor VGCt. Ik ben in 2004 begonnen als basispsycholoog na mijn studie psychologie aan de UvA. Mijn eerste baan was bij PsyQ, afdeling angststoornissen, in Den Haag. Ik heb daar veel geleerd en mocht naast individuele behandelingen ook groepen geven en de behandeling met Virtual Reality opzetten. Ik had tijdens mijn studie stage gelopen bij het Virtual Reality project aan de UvA en mocht dat dus meteen in de praktijk gaan brengen door mensen met hoogtevrees, vliegangst en claustrofobie met Virtual Reality Exposure Therapy te behandelen. Dat was erg leuk.

Na twee jaar heb ik de switch gemaakt naar het onderzoek door aan een promotietraject te beginnen bij GGZinGeest in Amsterdam. Ik heb onderzoek gedaan naar de psychologische factoren en behandeling van persisterende depressie. In een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek hebben we Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy (CBASP), een behandelmethode specifiek gericht op langdurig depressieve klachten vergeleken met de gebruikelijke zorg voor depressie (zoals cognitieve gedragstherapie en interpersoonlijke psychotherapie). CBASP bleek het na een jaar iets beter te doen dan de gebruikelijke methoden.

Tijdens mijn eerste werkweek bij GGZinGeest viel ik meteen met mijn neus in de boter. Samen met 30 andere therapeuten werden we getraind in CBASP. De training werd verzorgd door James McCullough jr., de man die CBASP heeft ontwikkeld. Hij kon zeer bevlogen vertellen en bleef gedurende het hele project betrokken. Hij heeft mij echt geïnspireerd in de afgelopen jaren. Zijn betrokkenheid en bevlogenheid bij zowel het onderzoek als de patiëntenzorg hebben gemaakt dat ik al 13 jaar met deze doelgroep werk. In die 13 jaar heb ik veel workshops, lezingen, trainingen en supervisies gegeven over CBASP. Ook samen met James McCullough.

Wat heeft je doen besluiten om les te geven in je vakgebied?

Ik vind de afwisseling van patiëntenzorg en lesgeven erg leuk. Naast lesgeven in CBASP geef ik ook les in CGT. Een lesdag is voor mij geslaagd als mensen meteen aan de slag kunnen met wat ze hebben geleerd. Ik hou erg van rollenspellen doen, maar ik weet dat veel mensen dat spannend vinden. Ik vind het dan ook erg leuk om mensen laagdrempelig daaraan te laten wennen en dat ze gaan ervaren dat het ook leuk kan zijn om rollenspellen te doen. Ik werk ook graag samen met een ervaringsdeskundige om het perspectief van de patiënt beter te kunnen belichten. Verder werk ik veel samen met een psychodramatherapeut. Mensen zijn vaak heel enthousiast na zo’n lesdag.

Waarom lesgeven voor Forta Opleidingen?

Ik ben via een collega bij Forta terecht gekomen. De samenwerking verliep meteen goed. Forta zorgt goed voor hun docenten.

Waarom moeten CGT’ers in opleiding kiezen voor de CBASP-module?

CBASP lijkt in veel opzichten op CGT aangezien de focus op het gedrag van de patiënt ligt. Alleen met CGT loop je toch vaak vast omdat deze doelgroep vaak geen baat heeft bij gedragsactivatie en cognitieve therapie. Binnen CBASP krijg je op gestructureerde wijze technieken aangeboden die beter aansluiten, waardoor CBASP naast een effectieve ook een plezierige manier is om mensen met langdurig depressieve klachten te behandelen. Door middel van interpersoonlijke technieken wordt de therapeutische relatie op scherp gezet en leert de patiënt de consequenties van zijn/haar gedrag. Door middel van experiëntiële technieken gaat de patiënt echt ervaren dat het anders kan en worden hardnekkige (vaak vermijdende) interactiepatronen doorbroken.

Opleiding volgen bij Jenneke? Schrijf je dan nu in voor:
* Basis CGT Utrecht – startdatum 12 mei 2020
* CGT vervolgmodule CBASP Utrecht – startdatum 27 augustus 2020

0 reacties:

Laat een reactie achter: